Jump to content
Annons

CD för nedladdning


pHISTERmILL (oregistrerad)

Recommended Posts

pHISTERmILL (oregistrerad)

Hej där gott folk!

En liten frågeställning:

Vi tänkte lägga ut våra cd tillgängligt för nedladdning så att den som vill bränna en egen kopia och ev konvolut har möjlighet att göra det. Tanken är att skivan man laddar hem ska ha fullkvalitet och allra helst vara en direkt kopia av orginalskivan.

Möjligheten finns att göra en image-fil i Neros format .nrg + grafik i en zip. Då får man en exakt kopia. Men har alla möjlighet att bränna den image-filen? Finns bättre format?

ISO-fil går tydligen inte att använda till audio-cd?

Sämsta alt skulle vara att skicka med alla wav-filer + grafiken i en zip-fil. Enkelt för alla men då går ev crossfades och kortade avstånd mellan låtarna om intet.

Tankar, ideer och konterförslag?

(Digital distribution via stream och mp3 finns redan)

/P

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det borde väl inte vara några problem att göra en ISO-fil av en audio-CD? En ISO-fil är ju en avbild det som ska brännas på skivan, och det kan ju vara precis vad som helst! Däremot går det inte att skicka med omslagsbilder och liknande i en ISO-fil, det måste man i så fall ladda ned separat.

En vanlig ISO-fil borde vem som helst kunna bränna, så det alternativet känns helt rimligt.

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Kolla och läs på Bandcamp. Där kan man ju lägga upp sin musik i fullversion

och låta folk tanka ner gratis. Alla kanske inte fattar hur man bränner en BIN/

CUE fil men de flesta vet väl hur man bränner ett antal numrerade wav filer

(eller flac) Är det något speciellt med crossfade eller kortare mellanrum så

får man kanske bunta ihop dom två låtarna till en?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jupp, det trodde jag också. Men... http://en.wikipedia....age#Limitations

Och tanken är förstås att image-fil + grafik buntas ihop i en zip.

Det var som fan, det där hade jag ingen aning om 😮 Men en DDP-fil går väl att lägga upp istället? Är man en sån entusiast att man vill bränna en audio-CD att lyssna på så har man nog koll på hur man gör.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Är det något speciellt med crossfade eller kortare mellanrum så

får man kanske bunta ihop dom två låtarna till en?

Tyvärr känns det som en halvmesyr. Det gäller flera låtar, så då skulle nästan en enda lång fil vara alternativet. Då kan man förstås inte hoppa mellan låtarna.

Håller med om att cue/bin känns lite för bökigt.

Hur många skulle gissningsvis inte kunna hantera en .nrg-fil då?

Har kollat runt lite och det verkar som ganska många klarar det. Så det verkar trots allt som bästa alternativet då.

Det här med DDP känns alltför ovanligt för gemene man.

Redigerat av pHISTERmILL
Link to comment
Dela på andra sajter

Verkar krångligt att distribuera audio CD som ddp, bin/cue eller nrg.

Varken Windows eller OS X stödjer väl något av formaten utan tredjepartsprogram, eller?

Ni kanske kan hitta något smidigt program som kan distribueras tillsammans med albumfilerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Verkar krångligt att distribuera audio CD som ddp, bin/cue eller nrg.

Varken Windows eller OS X stödjer väl något av formaten utan tredjepartsprogram, eller?

Nej precis, och det är väl det som är kruxet. Samtidigt har väl de flesta nån form av CD-brännarprogram, åtminstone om man nu är en person som vill ha fysisk skiva. Så det gäller att hitta "minsta gemensamma krångel" för de flesta. Som det ser ut nu om ingen annan kommer med nån radikalt bättre idé här, så blir det en zip-fil som innehåller cd-image i .nrg-format + grafik i jpg-format (eller kanske hellre pdf?) och en lista på program som fixar att öppna och bränna .nrg-filer. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

persuader (oregistrerad)

Ähh skit i fades och mellanrum....lägg upp wave filer i rätt ordning

med grafiken och låt det vara så för enkelhetens skull. Skicka en

länk till mig för jag vill höra hur det låter 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag faktiskt inte! Men man kan fundera varför man vill distribuera musik som CD numera särskilt som det handlar om nedladdningsbar musik. Läs på Flacs hemsida om hur t.ex Beatles valde att redistribuera ett remastrat 24 bitars album på USB-sticka kodat som flac.

Kan en FLAC innehålla ett album med in- och uttider etc?

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vet jag faktiskt inte! Men man kan fundera varför man vill distribuera musik som CD numera särskilt som det handlar om nedladdningsbar musik. Läs på Flacs hemsida om hur t.ex Beatles valde att redistribuera ett remastrat 24 bitars album på USB-sticka kodat som flac.

En tom cd-skiva kostar typ en femma, ett usb-minne kostar skjortan och byxorna...? (Dessutom med starkt begränsade möjligheter att formge förpackningen om man inte låter specialtillverka usb-stickorna.)

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Tack Joachime 🙂

Grejen är att vi får frågan då och då om just hel CD och de vi tidigare hade fysiskt är slut. Det här blir enklare och billigare för alla. Just nu fokuserar vi på nytt material så det gamla får inte ta för mycket tid och resurser i anspråk.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ingen direkt download länk!? en jäkla massa Wikipedia och annat.. Sen råkade jag klicka på något som ledde mig till en Facebook-sida samtidigt som en .zip fil på 719 MB laddas hem!? Ska bli kul att kolla om jag kan lyssna på den (bränna CD hade jag då inte tänkt) DÅ blir ni dissade direkt! 🙂 (herregud har väntat i 10 minuter nu och bra 350 och 719 Mb klart!!! ) Kolla så tokigt!!! https://skitch.com/h...ng-studio-forum .. Hmm.. lång väntan och sen inget som funkar!!! https://skitch.com/h...ld/8xpsw/skitch Testar app-store! Nja.. Låter tveksamt!? Varför kunde du inte skicka skivan som standardiserat .ISO formar i stället så hade jag kunnat lyssna på den med VLC! Ok.. Testar denna app då.. (fast nu har det tagit minst 20 minuter för mig och jag börjar tappa intresset för detta) ... Nope sket sig.. Tappat intresset!!! Ladda upp den som .ISO eller separata Flac-filer i stället! Raderat skiten! Har inte tålamod för detta! 🙂

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ingen direkt download länk!?

en .zip fil på 719 MB laddas hem!? Ska bli kul att kolla om jag kan lyssna på den (bränna CD hade jag då inte tänkt)

Varför kunde du inte skicka skivan som standardiserat .ISO formar i stället så hade jag kunnat lyssna på den med VLC!

Nope sket sig.. Tappat intresset!!!

Ojdå... det verkar ändå som du hittade nedladdningslänken? Sen är du antingen grymt ironisk, eller så har du helt och totalt missat att det just handlar om en hel CD för bränning, och att ISO inte funkar. Det krävs ju iofs att man läser tråden man skriver i. Jag tror inte det hjälper om man tjatar om iso, men man vet ju aldrig...

Och själva intresset tror jag inte var så himla stort från början. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

haha.. Jo jag var lite ironisk. 😉 Jag försökte bete mig som någon oinvigd som försökte ladda ner er CD. Stötte på problem att hitta något till en Mac som kunde bränna CD. Kan tänka mig att det är ett fåtal som har programvara för att kunna bränna den cdn bara.. Sorry 🙂

Ojdå... det verkar ändå som du hittade nedladdningslänken? Sen är du antingen grymt ironisk, eller så har du helt och totalt missat att det just handlar om en hel CD för bränning, och att ISO inte funkar. Det krävs ju iofs att man läser tråden man skriver i. Jag tror inte det hjälper om man tjatar om iso, men man vet ju aldrig...

Och själva intresset tror jag inte var så himla stort från början. 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

pHISTERmILL (oregistrerad)

Ja ok, då är jag med 😉

Kan tänka mig att det är ett fåtal som har programvara för att kunna bränna den cdn bara.. Sorry 🙂

Men de som bränner CD, har nog möjligheten. För alla andra finns ju andra alternativ.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej, försökte bränna ner nrg filen med mitt brännar prgr "CDburnerXP", men filen var korrupt, trots att hela filen var nedladdat........hade varit kul o höra, tänkte bränna en bilåkar cd...

robc

Link to comment
Dela på andra sajter

Att sprida musik över internet är (som jag konstaterade i en annan tråd) svårare än man tror.

Bara om man är snål eller inte orkar lägga ner lite energi på att fixa eget serverutrymme samt ett vettigt brännarprogram.

"Svårt" blir det bara när man måste använda sig av andras "distributionstjänster" på nätet. Dessa är inte i första hand skapade med användaren (upphovsmannen/producenten) i fokus, utan slutkonsumenten. "Du" är bara ett verktyg.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om ni vill att alla ska kunna läsa skivan, publicera cue+wav eller cue+flac.

Det finns både Windows- och Mac-program som läser/monterar cue-filer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...