Jump to content
Annons

Knaster vid bara 25% CPU, med 128 latency och Gitarrpluggar. (LÖÖST)


Martin

Recommended Posts

Schysst att det löste sig (till slut), Martin.

Jag hade ju tänkt att uppgradera till Win7 (och eventuellt Cubase 6) men det här gör ju att jag väntar med det ett slag till... 😕

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Postat (redigerat)

Hej. Har nu forskat vidare lite kring detta med pagefaults, och detta kan ha att göra med en helt annan sak än ljudet. Detta har med minneshantering att göra, och påverkar inte direkt ljudströmmen, tror jag. Sant är dock att Windows 7 nog har några tusendelsmilliesekunder input-lagg, det är något man vänjer sig vid, och detta blir alltså exempelvis 7.2 ms vs 6.2 ms, när du exempelvis trycker på en youtube-ström. Det är för att Windows 7 kör lite fler saker i interfacet det blir så. När du sitter i Cubase, tror jag ASIO-drivrutinen bortser från detta, och en 128 latency i Windows 7, är exakt lika snabb som i XP, däremot blir det annorlunda med ljud utanför ASIO-miljön. Detta är vad jag tror. D.v.s du kan lugnt uppgradera till Windows 7, om du vill det. Det är inga större problem, utan faktiskt ett bra OS.

Så för att klargöra. 1. Pagefault-felen behöver inte vara boven för mej.

2. Jag tror det är IRQ-delningen av moderkortet rent hårdvarumässigt, som förstör för mej.

Jag kan svara exakt när jag får kortet av Burningsven som sagt! 🙂 Har varit vaken hela natten igen, igår somna jag efter 30 timmar haha. Och idag börjar jag jobba till 00. PERFEKT! 😄

Utan jag tror delvis felet ligger i IRQ-delningen på nforce kortet. När jag får kortet av Burningsven, ska jag testa och sätta det i PCI 2.2 porten och se om det fungerar bättre.

XP's interna system är lite som stål, och Windows 7 är lite mer som lera, det var därför Windows XP fungerar bätttttre när det finns lite fel, det funkar iaf, leran ramlar inte av. Så kan jag beskriva det enkelt.

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

Tyvärr är det så att om du köper som mig en hp dator så är drivrutinerna specialanpassade för hp s datorer vilket gör att du inte kan ladda ner dom senaste drivrutinerna från intels hemsida utan att man då riskerar att pajja datan. Så alla mina drivrutiner är gamla men jag vågar inte ladda ner dom senaste för då kan datan chrasha helt. Ska ringa hp imorgon

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Hoppas kortet kommer fram bara men det gör det säkert. Jag skickade det som vanligt brev i postens gröna vadderade påse med förbetalt porto och la i skivan i ett tunt cd fodral så det styvar upp påsen lite. Det borde funka tycker jag om inte brevbärarn hoppar på det 😄 .

Vet inte så mycket om win 7 och musik dessvärre (kör mest os x) men i övrigt så tycker jag att det verkar ganska bra. Så om det strular så kan väl jag tycka att det nog kanske lika gärna kan bero på problem med hårdvaran.

Har laddat hem och test kör för närvarande win 8 lite på skoj. Jag gillar det skarpt i och med att det är så annorlunda och det känns snabbt och bra. Jag kör win 7 drivarna för mitt gamla M-audio Delta 44 och Saffire Pro 10 i/o ljudkort samt mitt Black Magic Intensity Pro capture kort för video och det rullar på fint. I övrigt så rullar datorn på det som kom med win 8 och det går faktiskt riktigt riktigt bra.

Jag har inte hårdtestat så mycket med inspelning utan mest sänt web tv men det ställer ju många gånger ännu högre krav på grejorna.

Det som är skoj det är att det verkar gå att ha två ljudkort igång samtidigt. Typ jag sänder live web tv med ett program och routar ljudet genom Delta kortet och snackar samtidigt på Skype via mitt Saffire Pro 10 i/o. Sånt är jag van att man kan göra med os x men är lite osäker på om det har gått att göra med windows förut.

Redigerat av BurninSven
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Tack vare den eminenta Burningsven har det nu löst sig med dedikerat FW PCI kort i (om man kollar i moderkortets manual) FEL pci slot, körde 64 latency, och det fungerade med 70% CPU!!!!! SÅ ÄNTLIGEN ÄR SÅ JÄVLA GLAD!!!!!!!!!!!!! SLuta aldrig kämpa! det går att vinna över kretsjävlarna.....

Funkar alltså i 7:an nu för att förtydliga!

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Postat (redigerat)

Har en sak att berätta... Hela mitt TC Twin Impact dog iförrgår. Det stendog efter jag resetta det. Haha, 2-3000 kr åt helvete. Så var glada för att saker och ting fungerar hörni! nu sitter jag på mitt gamla emu 0404. Och nej, jag har ingen garanti, köp aldrig ett danskt ljudkort vad ni än gör...

Redigerat av Martin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...