Jump to content
Annons

"Ljudisolera" lägenhet


Jeremy H

Recommended Posts

Hejsan!

Mitt första inlägg här, så jag hoppas jag postat på rätt ställe!

Ska nämligen flytta in i en lägenhet om någon månad och den är tydligen väldigt lyhörd. Jag producerar musik och DJar hemma väldigt ofta och tycker om musik på ganska höga volymer ibland.. Så jag undrar om det finns något billigt och diskret sätt att dämpa ljudet så att mina grannar inte klagar..

Tack på förhand!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag ska också flytta snart. Lägenheten jag flyttar till har en rätt fet sovalkov där jag ska trycka in åbäket till dator. Jag ska ha ljudisolering (sån de har på JAM om ingen har något billigare alternativ?) på väggar & tak är tanken.

Det verkar desto jobbigare om du ska dämpa HELA lägenheten. Du får väl ha en massa textilier överallt & äggkartonger i taket?

Någon som har erfarenhet får komma med tips istället. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Inte mycket erfarenhet på den fronten, men några trådar som kan hjälpa dig att klura vidare kan jag bistå med.

Riktigt bra den här: 1

Dessa kanske ger lite mer svar:

2, 3

Om inte, fråga vidare eller sök litegranna! 🙂

Redigerat av Neko
Link to comment
Dela på andra sajter

äggkartonger i taket?

Gör ABSOLUT Ingen Nytta.

Allvarligt talat När såg ni sist Äggkartonger på väggar eller tak i en

Amatör , Semi eller Proffs Studio ?

Du behöver inte ta det så hårt. Kom med något vettigt förslag istället för att grina, HUR LJUDISOLERAR MAN EN LÄGENHET??

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för alla snabba svar 😄

Att ljudisolera hela väggar mha av en ny vägg o isolation i mellan är väl inte direkt passande då lägenheten bara är på 32kvm! Och i vardagsrummet kommer högtalarna att befinna sig..

Hjälper gummispikes eller liknande till att dämpa vibrationer i golv? Och hur gör jag då med väggar? Räcker det kanske med något inte alldelles för fult hängt på väggen precis bakom högtalarna? .. Trapphuset är nog någolunda lugnt eftersom det finns en säkerthetsdörr.. men grannarna jämte är de jag vill "skydda" från min musik ;S

Klagande grannar skulle verkligen bli en mardröm 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

Hejsan!

Mitt första inlägg här, så jag hoppas jag postat på rätt ställe!

Ska nämligen flytta in i en lägenhet om någon månad och den är tydligen väldigt lyhörd. Jag producerar musik och DJar hemma väldigt ofta och tycker om musik på ganska höga volymer ibland.. Så jag undrar om det finns något billigt och diskret sätt att dämpa ljudet så att mina grannar inte klagar..

Tack på förhand!

Tjenare.

I studion jag besökte igår, så hade dom inte hela väggarna täckta. utan dom hade fyrkanter med nåt skumt material i .

Men sjukt tyst var det i deras lokaler iallafall..

vet inte vad det kallas, och det är ju säkert inte jättebilligt heller .

men dom hade alltså bara vissa ytor täckta på väggarna

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

vet inte vad det kallas, och det är ju säkert inte jättebilligt heller .

men dom hade alltså bara vissa ytor täckta på väggarna

Det dom har upsatta gör ingen egentlig nytta ur isoleringssympunkt däremot

är dom extremt användbara när du vill justera akustiken i rummet " Stående vågor , Bas frekvenser o.s.v" Men som sagt Dyra och isolerer inte mycket.

Hjälper gummispikes eller liknande till att dämpa vibrationer i golv? Och hur gör jag då med väggar? Räcker det kanske med något inte alldelles för fult hängt på väggen precis bakom högtalarna?

Den kan hjälpa lite mot vibrationer , men jag tror att skillnaden kommer att vara marginell.

Jag kan inte tänka mig något bra sätt att isolera utan att bygga en ny vägg som givetvis kommer att krympa lägenheten.

Alla slags tyger och Skumplast och liknande material kommer inte tyvärr hjälpa dig

yr isoleringmässig synpunkt. Det enda du kan åstadkomma med dom material är bättre akustik i din lägenhet.

Bevisat och beprövat så är det enda som stoppar ljud MASSA. Ju tygre och massivare desto bättre. Betong är idealiskt, Men sällan användbart.

Dom flesta bygger väggar med olika densitet , Luftspalter , Porösa isoleringsmaterial och liknande för att isolera samt dämpa frekvenser.

Efter det börjar man med dom dyra fyrkantiga och oregelbundra Plattorna för att justera akustiken till optimal nivå.

Ditt problem är nog inte så mycket ljudet som går in i rummet utan Vågorna som går Uppåt samt kanske lite vågorna som går nedåt. Kanske om du hitte på nån lösning med Skumplast som du hänger ovanför högtalarna så kanske en del av vågorna blir minimerade

Joo , Försök att undvika att placera din arbetsstation nära ett element då Rören ( och vattnet ) Leder ljud fruktansvärt mycket.

Link to comment
Dela på andra sajter

Då fattar jag inte vad det gör det rummet så sjukt tyst isåfall om det inte är dom på väggarna som hjälper till . (dom som ser ut som madrasser i hållare)

I den studion jag besökte igår, var det ta mig fan knäpptyst, skulle lätt höra en nål falla i mattan på golvet..

Däremot tror jag att MATTA har stor betydelse.

/Perrra

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju tyst i rummet, eftersom "madrasserna" absorberar reflektioner - men det ljudisolerar inte särskilt mycket. Isolering mot yttre ljud ligger i väggarna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det blir ju tyst i rummet, eftersom "madrasserna" absorberar reflektioner - men det ljudisolerar inte särskilt mycket. Isolering mot yttre ljud ligger i väggarna.

Tack.

Det är stor skillnad på LjusIsolering och LjudAbsorbering..

Exaktamente! 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror det blir jäkligt svårt att isolera en lägenhet faktiskt. Bastonerna är ju det som sprids (och stör), och för att dämpa dom så krävs det ganska mycket. Betong har en förmåga att låta bas fortplanta sig ganska lätt, så är du i ett betonghus så blir det tungt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...