Jump to content
Annons

Bygger ny stor studio och behöver lite råd..


KenRingBB

Recommended Posts

Hej. Ken Ring här.

Har inte vart så aktiv med skrivandet men alltid läst mycket och det verkar som ni har koll här. Har fått mycket tips här som jag använt. Så det tackar jag för först.

Har drivit studio sen 1996 så ett antal dagar har jag spenderat här..

Nu flyttar jag studion och bygger nytt samt köper in lite grejer för rätt mycket projekt som jag har liggande och flytande.

Min uttrustning är följande:

Nuemann TLM49

Fireface 800

Imac 27" med Logic studio

Prosonus monitor control

Universal Audio 6176

KRK rokit RP10-3

Yamaha NS 10

Tonfällan som sångbås

Planerar att köpa SSL Nucleus.

Nu till mina frågor.

Vad är det som ni känner att jag saknar i studion?

Vilken keyboard ska man gå för?

Vilka bra monitor stativ finns där ute?

Och vad finns det för feta möbler där ute som ser proffsiga ut?

Argosy kollade jag på och dom va feta men jobbigt med importen..

Studio rummet är på 45kvm så space finns.

Allt måste vara proffs nivå men priset får gärna hållas lågt...

Må bäst och tack för alla tips jag kan få in!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lägg pengar på monitorsystemet. Kan inget om ROKIT högtalarna men rent spontant känns det lite klent med ett par sådana utan sub i ett 45kvm rum. NS10 hjälper inte heller men det har man väl mest som referens. Du skriver inget om hur rummet är anpassat, men eftersom du antyder att köpa ett sångbås så förmodar jag att lokalen inte är studio sedan tidigare? I sådana fall är bör man tänka på att rummet är den kanske viktigaste komponenten för en bra lyssning.

Vad gäller stolarna så är ju Herman Miller en studioklassiker men som du säger, dyra som fan. Finns IKEA-stolar som ser ungefär likadana ut som säkert funkar helt ok.

Kan rekommendera keyboards i m-audio axiom serien, rejält sköna tangenter. Undvik dock hypercontrol/automap system är mitt tips. Då är det smidigare att mappa controllers själv.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, monitorer ska väl uppgraderas så småningom. Men Rokit är en tre vägs monitor och funkar bra tillsvidare. Det är bara för att kunna pumpa upp när hip hop pårökta killarna kommer, dom vill bara ha högt. Eftersom dom bara kostade 9lax så funkar dom grymt så länge som lyssning. NS10 är som sagt enbart för mix som referens.

Rummet ska akustikbyggas men tillsvidare tänkte jag köra lite ljudplattor och tonfällan..

Möbler menade jag mer skrivbord och bänkar som ser proffsiga ut. Inte stol, det har jag feting.

Ska kolla m-audio axiom, inte hört om tidigare. Thank you, mer tips är välkommet!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Aha...då skulle jag höra med http://www.jbmusik.se/ om de har någon schysst möbel som funkar bra med Nucleus bordet.

Axiomen...du kan undvika "proffs" modellen AxiomPro (som jag har). Detta då hypercontrol funktionen är rätt värdelös och tangentkvaliteten är samma på hela serien om jag inte minns fel. Men ut i butiken och kläm på grejorna själv säger jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är din definition av "proffsnivå" på prylarna? Ser du till vad det står för fabrikat på grejerna eller hur väl de funkar utifrån dina behov?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för tips, proffs nivå då menar jag bra kvalite, saker som inte färgar ljud och saker som inte pajjar efter ett år. Och självklart saker som har ett fett innehåll, skiter i logo helt och hållet......

Att skita i loggan är klokt!

SSL Nucleus är en klockren idé. Jag har bara fingrat på en vid ett enda tillfälle, och det räckte för att övertyga mig om att en DAW-controller kan vara väl värd ett högt pris 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Klart men du förstår vad jag menar, tex big knob mackie färgar som fan medans prosonus monitor station för samma pris färgar extremt mycket mindre...

Oj, du måste ha bra öron. Kan inte säga att jag upplever att min Big Knob "färgar som fan". Hur har du kommit fram till det?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag kan inte svara för någon annan men jag har A/B-testat Big Knob mot SPL MTC 2381 och tyckte det var en märkbar skillnad. Jag föredrog SPL.

det spelar nog inte så stor roll, akustiken kommer i ett rum som inte är en studio att färga ljudet beydeligt mer än monitorkontrollern.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Kush audio Gain train nu till min SSL alphalink. Skall vara en av de bästa transparanta monitor kontrollerna på marknaden. Kostar cirka 8500:-

Skall du ha högsta kvalité av Da så hade jag köpt en Crane Song Avovet. Bästa monitor kontrollen på marknaden med egen /Da. Kostar cirka 25000:-

Sen skall det nog inte vara några problem att köpa ett argosy bord om du tar det via en musikaffär. Har sett några studios här i Sverige som har ett sådana bord.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag köpte en Kush audio Gain train nu till min SSL alphalink. Skall vara en av de bästa transparanta monitor kontrollerna på marknaden. Kostar cirka 8500:-

Kush Audio låter onekligen passande för en hiphopstudio! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...