Jump to content
Annons

Mastered for iTunes


Linus

Recommended Posts

masteredituneslogo20120217.png

Apple har nu publicerat riktlinjer för hur musik, som ska säljas på iTunes Store, ska mastras. Detta för att musiken i iTunes Store inte ska begränsas av CD-utgåvorna och dess brister.

Den idealiska leveransen är en okomprimerad master (LPCM wav) i 24 bit 96 kHz, men det påpekas samtidigt att man inte ska uppsampla material som spelats in i 16 bit 44kHz eller högre. Man vill heller inte ha någon adderad Dither eftersom bruset påverkar AAC-kodningen negativt.

Den slutgiltiga kodningen av AAC-filer tar Apple hand om. Hur vet då mastringsteknikern hur det kommer att låta efter mastern skickas in? Jo, man släpper också ett programpaket med diverse verktyg. Här finns en kodare för iTunes Plus AAC så man kan få fram samma resultat som i kodningen Apple gör. Det finns också en AU-plugin för att lyssna på AAC-kodning+avkodning i realtid i t ex Logic, Waveburner eller andra AU-kompatibla program.

Ett annat verktyg mäter ev. klippta samples och intersample peaks efter att filen kodats av. Rekommendationer är att släppa på loudnesskriget och lämna åtminstone någon dB headroom. Alltså inte slicka -0.1dBFS likt många tekniker gör när det mastras för CD-mediat. Motiveringen är att iTunes-funktionen Ljudkontroll anpassar volymen vid uppspelning i iTunes eller på iOS-enheter så att olika låtar spelas upp i lika volym, och där försvinner då syftet med att minska dynamiken för volymens skull.

http://www.apple.com/itunes/mastered-for-itunes/

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
Kulturell Figur (oregistrerad)

Finns det nån marknad för att producera musik anpassad för Tunes. Jag menar det finns väl knappt några pengar att tjäna på det.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

Finns det nån marknad för att producera musik anpassad för Tunes.
Det handlar om att mastra för "digitalt innehåll" som det så vackert heter, inte bara för fysiska CD-mediat.

Mastern du gör för iTunes blir antagligen också samma master som skivbolaget skickar till Spotify och alla andra tjänster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det intressanta här är interaktionen med producenterna, och upplevelsen att Apple faktiskt gör något för att förbättra ljudkvaliteten där ute. En del trodde ju att soundcheck-funktionen var en simpel kompressor men efter att ha läst det där dokumentet tvivlar nog färre på Apples kompetens inom området. Eller?

Nu fattas det bara att Spotify skriver under eller kommer med något liknande. Samt att "sound check"eller motsv. blir en standardinställning i alla uppspelare (Spotify tog bort den i sin mobilklient!!).

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Fast inom en framtid kommer det att produceras analogt eftersom det efterfrågas mer och mer.

Redigerat av Kulturell Figur
Link to comment
Dela på andra sajter

äh vafan.. skulle testa, men det är bara för Mac-sekten... 😠

Konvertera ;-)

Det verkar bra, om det bidrar till att ljudnivå racet inte har lika stor betydelse, kanske kan dynamiken i låtarna vinna mark igen.

Redigerat av abod
Link to comment
Dela på andra sajter

Som i vinyl och magnetband?

Ska det vara analogt ska man väl åtminstone göra det ordentligt? Vaxrulle ska det vara, eller i värsta fall nymodigheter som 78-varvare. Det är ingen som behöver mer än en ljudkanal ändå, mono funkade för Beatles. Trådbandspelare funkade utmärkt för morfar. Klart det ska vara analogt! Men 45 varv i minuten är alldeles för lite för mig, jag vill att det ska gå fortare.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Som i vinyl och magnetband?

Ja efterfrågan på kasettband är på uppgång. Jag tror vi är på väg mot en analog epok.
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Det är inte jag rätt person att svara på.

I en sådan skala att BASF, Maxell och TDK borde sätta samman riktlinjer för hur musik ska mastras?

Det är inte jag rätt person att svara på men jag har svårt att tänka mig att Maxell, TDK och BASF i dagsläget skulle sätta den standarden. Men det kanske kan utvecklas åt det hållet på sikt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

En källa jag litar på

Hur vet du det, KF? Allmän fundering bara alltså.

🙂

Det kommer från källor jag litar på. Men sen om utveckling blir så återstår ju att se.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Jag struntar i vilket format som blir framtidensmelodi så länge vi blir av med racet att komprimera sönder mixar. Vore fint om man på tjänster som Spotify och iTunes körde efter rms iställer för peak. Då skulle det verkligen höras hur illa det är ställt.

Jaja, bra initiativ av Apple tycker jag iallafall.

Link to comment
Dela på andra sajter

The Guardian skriver idag att Apple tydligen jobbar på ett nytt adaptivt ljudfilformat, så att vid streaming anpassas kvalitet efter uppkopplinghastighet och vid lagring anpassas efter spelare/tillgängligt diskutrymme. Det förklarar också varför man uppskattar ljudfiler i 24bit/96kHz framöver, och varför det är viktigt att Apple står för slutkodningen. I ett nafs skulle iTunes Match kunna byta ut 256kbps AAC-filer i vårt musikbibliotek mot nya versioner i så hög kvalitet som vi har diskutrymme till.

Japp, förbered er på att skivindustrin snart ska tjäna pengar på att ge ut alla inspelningar på nytt - i 24-bitars upplösning och där kvalitet gått före loudnesskriget.

The Guardian: Apple developing new audio file format to offer 'adaptive streaming'

Link to comment
Dela på andra sajter

The Guardian skriver idag att Apple tydligen jobbar på ett nytt adaptivt ljudfilformat, så att vid streaming anpassas kvalitet efter uppkopplinghastighet och vid lagring anpassas efter spelare/tillgängligt diskutrymme. Det förklarar också varför man uppskattar ljudfiler i 24bit/96kHz framöver, och varför det är viktigt att Apple står för slutkodningen. I ett nafs skulle iTunes Match kunna byta ut 256kbps AAC-filer i vårt musikbibliotek mot nya versioner i så hög kvalitet som vi har diskutrymme till.

Japp, förbered er på att skivindustrin snart ska tjäna pengar på att ge ut alla inspelningar på nytt - i 24-bitars upplösning och där kvalitet gått före loudnesskriget.

The Guardian: Apple developing new audio file format to offer 'adaptive streaming'

Är ingen Mac-människa, men kan ändå inte låta bli att tycka att det där är ett riktigt bra initiativ! Ska bli spännande att följa det där.

Men det kan väl inte finnas så mycket äldre musik som är inspelad i motsvarande 24 bitar/96 kHz så att det finns någon vits med att göra återutgivningar? 96 kHz låter lite överdrivet, tycker jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Är ingen Mac-människa

Men den större delen av världens iPhone-användare är nog nöjda med att iTunes finns för Windows 😉
96 kHz låter lite överdrivet, tycker jag.
Mmm, men 24bit/96kHz är bara det Apple tycker vore optimalt - men i realiteten kommer det förmodligen att bli mycket 24 bit/44 kHz eftersom man avråder från uppsampling.
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...