Jump to content
Annons

DAW-setup, ljudkort / preamps


wellness music

Recommended Posts

Hej forumvänner!

Jag tar gärna emot lite tips och synpunkter vad det gäller ny DAW setup i studion. Jag är ju gammal analoggubbe men vill nu helt gå över till den digitala domänen och känner att jag inte har riktigt koll på vad som gäller för en passande setup för mig. Jag jobbar främst i Protools men även Logic.

ÖNSKEMÅL

• kunna spela in minst 8 kanaler samtidigt (med möjlighet till expansion framgent)

• bra pre-amps

• låg latency

• stabilitet

• macdator

Jag har kollat lite på Nucleus, UA Apollo, ASP 2802, Focusrite Saphire 56, även analogbord typ Toft som preamps och summerare... Hur är latencyn, tex. Apollo / Thunderbolt jämfört med kort direkt i datorn? Hur lång kabel kan man ha mellan dator och ljudkort/skärm ifall man kör med stationär burk?

Tusen tack på förhand! / Björn

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hej Björn har du kört analogt ända tills nu, alltså ingen daw alls i nuläget?

Jag har tidigare haft Lynx Aurora både 8:an och sedan 16, helt suveränt men kräver ett pci/pcie AES 16 kort i datorn förutom den externa AD/DA'n fördelarna är många med detta system som innebär stabilitet och snabbhet och inte tar usb eller firewireportar i anspråk + givetvis ofärgad omvandling som man jämför med Prism's mkt dyrare grejor, apogeee anses färga ljudet, annars finns Mytek och Lavry som är lite dyrare men Mytek kan man hitta beg, speciellt de äldre som "bara" går upp till 96 khz men vem fan behöver 192 khz liksom...

Idag sitter jag med Prism Orpheus (firewire) som anses vara aningen mer transparent men vi snackar subtiliteter som de flesta inte kan höra egentligen, fördelen är att den har 4 helt suveräna micpre's inbyggda + aes/ebu + adat så man kan köra 18 in samtidigt men då bará i 48 khz!

Du får utveckla vad du behöver som summerare, där kan du ju ta i princip vad som helst det beror ju på om du skall ha clean eller färg, Toft är ju inte superclean...

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Florian och tack för svar!

Lynx Aurora verkar ju vara ett helt klart intressant alternativ utifrån det du beskriver och det jag kan läsa mig till. Inser också att min fråga behöver förtydligas vart jag sätter ribban osv. Vill gärna ha en setup att växa i, som jag sedan kan expandera vartefter. Behöver starta från scratch med ny dator, ljudkort och preamps och kan lägga max 100 kkr på detta initiellt. Helst mindre. Vad det gäller preamps så tänkte jag att tex. Nucleus eller ASp 2802 skulle kunna vara en kostnadseffektiv lösning men jag kanske tänker fel där då jag egentligen inte behöver en summerare i nuläget och det kanske är smartare att köpa separata preamps. Hur stor är förbättringen vad det gäller latency, snabbhet och stabilitet med PCI-kort i datorn? Jag tänker med dagens snabba processorer, Thunderbolt och annat jox.

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är med, ASP 2802 var jag faktiskt själv helt inne på för ett par veckor sedan och den är nog bra på sitt sätt bara man lär sig hålla isär delarna och hittar en smidig arbetsmetod, den kostar ändå en slant så till slut bestämde jag mig för en gammal analogmixer Dynamix 3000 som summerare i första hand men en sådan kan man ju även utnyttja preampsen i varför man vinner mycket för lite pengar i jämförelse, du kan ju hitta i stort sett vad som helst så länge det inte är Behringer/Mackie eller Alto, tex Soundcraft/Soundtracks/Allen&Heath etc är ju rätt bra för ändamålet, en del av dessa mixers blir kanon i preampsdelen och brusnivån om man recappar och uppgraderar vissa komponenter!

Separata preamps vill man ju ändå ha av olika karaktär, antingen man insertar dom i bordet eller rakt in i AD/DA'n och det finns ju relativt bra sådana i olika prisklasser.

Vad har du nu undrar jag ändå-inget du kan använda i din framtida setup?

Lynx Aurora beg + AES16 beg och ett bord beg. + några preamps och du har inte ens klivit över 50.000!!!

TC konnekt 48 skall visst också vara jäkligt bra har jag hört...som interface med pre's...vet ej själv dock, har haft Konnekt 6 och det känns lite smäckigt + roddigt och buggigt ibland!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...