Jump to content
Annons

För lite ström till usb portarna?


oscarb15

Recommended Posts

Tjosan!

Hur ska jag göra för att mina usb portar ska få mer ström? kopplar jag in för mycket till datorn (usb-keyboard, ilok, maschine, ljudkort, djrig, kore 2 etc) så börjar datorn snart klaga på att enheterna inte får tillräckligt med ström och vissa slutar vägrar fungera (om man inte kopplar ur någon annan då vill säga).

Har ni tips på hur jag kan lösa detta?

Jag kör windows 7 ultimate 64bit, och inga usbportar har någon strömtillförsel time-out.

Kan kanske ett PCI USB/Firewire kort hjälpa?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Inget jag vet någonting om i alla fall. Och det är förmodligen den enda lösningen... Jag kan inte mycket om sådana saker, men jag tror att det finns en gräns hur mycket ström datorn kan/vill pumpa ut genom usb portarna, och om man har en strömförsedd sådan så behövs det inget från datorn. Och jag tror inte att det sker något databortfall om det var det du menade.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det stämmer. Enda lösningen är en USB-hub med egen nätdel.

Jag kör en sådan, där både eLicenser och iLok sitter - och det är inga problem alls. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Det kan nog ha med bandbredd eller nåt annat att göra oxå dessvärre. Jag har när jag trott att det varit dags för en hub ibland ändå haft problemen kvar. Men absolut testa en hub kostar inte mycket och brukar nog vara lösningen i dom flesta lägen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om datorn klagar på att det är för stort strömuttag på USB-portarna, så hjälper en hub med egen nätdel. Handlar det om bandbreddsproblem, så är det nog mer att man märker dålig och seg respons från enheterna.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte att nätdelen säckar ihop - för dagens nätdelar brukar kunna leverera massor av ström på 5V.

Normalt räknar man med att en USB-enhet ska dra ca 100mA, men att porten ska kunna driva 5 enheter, så det brukar finnas en strömbegränsning på 500mA på varje port, men vad jag har märkt i jobbet, så verkar vissa ha varit överdrivet försiktiga med strömbegränsningen, så att den bara kan driva kanske hälften av vad som är normalt, så det kan skilja en del mellan olika datortillverkare. Har för mig att ungefär det dubbla ska vara tillåtet med USB3.

Jag har sett någonstans att folk har pratat om något hack för att stänga av varningen för det, men då finns risken att man blåser drivkretsen på moderkortet vid överbelastning istället för att bara få upp varningsmeddelandet, så det är inget jag skulle testa själv. I bästa fall sitter det en liten ytmonterad säkring på kortet, men det är inte alltid...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Det stämmer. Enda lösningen är en USB-hub med egen nätdel.

Jag kör en sådan, där både eLicenser och iLok sitter - och det är inga problem alls. 🙂

Jag har en usb-hub med egen nätdel. Jag upptäckte igår att det knastrar något förjävligt i högtalarna om jag tex. för över saker från ett usb-minne, via huben, till datorn.

I övrigt så har jag bara en sladd-mus, trådlöst tangentbord och en apc-40 inkopplad i huben.

Jag tänkte direkt att det var att det sugs kraft från dom övriga uttagen men så kanske inte är fallet?

Jag har ett presonus audiobox 22 som drivs via usb också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Meidenberg (oregistrerad)

Jag kör skrivare, skanner, skärm, virus-synthen, mus och webkamera på usb, allt funka förrutom virusen som enbart funkar på vissa uttag, köpte en hubb igår för inbyggnad i bordet och den har egen nätdel, kör jag den i en port där virusen inte funkade men andra grejer funkar så funkar inte virusen men kör jag den i porten där virusen funka så funkar allt.

Vad funkigt det blev...

Link to comment
Dela på andra sajter

Idag så ändrade jag om så att jag bara har huben och ljudkortet insatt in moderkortets usb-portar. Bytte även usb-sladd. Knastret är kvar men inte alls lika mycket.

Och det är bara i början när man börjar spela. Precis som att ljudkortet laddar ström med tiden och att knastret då försvinner [jag tror ju inte att det är så, försöker bara måla upp en ljudbild] 🙂

Ska man ändra bufferten uppåt eller neråt på ljudkortsinställningarna för att bli av med knaster?

Har växlingsfilen något med knaster att göra? Minnen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...