Jump to content
Annons

Starta skivbolag - tips/råd


Recommended Posts

Jag ska dra igång ett litet skivbolag (endast vinyl) där jag pressar sjutummare i lite mindre upplagor, upp till 500ex ungefär, per press. Behöver lite tips och trix kring sånt som kan vara viktigt att tänka på. Tycker att jag har ganska bra koll, och bra kontakt med distributörer, men det finns ju alltid nåt man missar.

Vad brukar ni köra för deal? Jag är van vid 50/50 efter breakeven, vilket har funkat finfint, men det kanske finns nåt smidigare sätt. Ponera att jag äger "masterbanden", hur dealar jag med folk som vill köpa rätten att sprida dom digitalt (inte för att nån köper låtar på nätet, men det finns säkert nån som vill testa sin lycka och lägga upp dom på typ iTunes)?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

50/50 efter att _alla_ dina kostnader är täckta. Glöm inte definiera innan (i kontraktet) vad som ingår i dina kostnader du har rätt att ta igen innan utdelning; press, Ncb, promoutskick, elräkningen för april månad, osv.

Lite beroende på vad du har för deal och vad du pressar kan man väl säga att det finns extremt lite pengar i 500 vinylskivor. Men det vet du säkert redan. De är ofta dessutom överraskande svårsålda. 🙂

Om nån vill sälja digitalt licensierar du ut den biten. Eftersom det knappt är några kostnader inblandade för den som licensierar kan du gott begära 75%. Glöm inte att tidsbegränsa licensen (5 år?) och att vara tydlig med att det är en ickeexklusiv licens, dvs om storbolagen knackar på är det fortfarande du som bestämmer.

Eller så släpper du det digitala själv, kostar två timmars arbete.

Lycka till.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

50/50 efter att _alla_ dina kostnader är täckta. Glöm inte definiera innan (i kontraktet) vad som ingår i dina kostnader du har rätt att ta igen innan utdelning; press, Ncb, promoutskick, elräkningen för april månad, osv.

Lite beroende på vad du har för deal och vad du pressar kan man väl säga att det finns extremt lite pengar i 500 vinylskivor. Men det vet du säkert redan. De är ofta dessutom överraskande svårsålda. 🙂

Om nån vill sälja digitalt licensierar du ut den biten. Eftersom det knappt är några kostnader inblandade för den som licensierar kan du gott begära 75%. Glöm inte att tidsbegränsa licensen (5 år?) och att vara tydlig med att det är en ickeexklusiv licens, dvs om storbolagen knackar på är det fortfarande du som bestämmer.

Eller så släpper du det digitala själv, kostar två timmars arbete.

Lycka till.

Tack, mer sånt här!!

EDIT: Det är inte alls för att tjäna pengar. Så länge jag inte går skitmycket back så är det mest en kul grej. Jag kommer inte behöva leja ut nånting typ, jag har en studio, så vi kan spela in och mixa här, kan väl mastra om det krävs.. Jag kommer stå för det mesta av grafik/layout, och om jag har plats så kommer jag ställa in screenprintutrustning här och börja trycka merch/posters och eventuellt några limiterade omslag själv. Alltså kan kostnaderna hållas nere på en mycket rimlig nivå, och det känns mer som att man utför ett nice hantverk. MP3-or får någon annan ta hand om, bolaget kommer enbart att släppa på vinyl.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...