Jump to content
Annons

Öka velocity utan att tappa dynamiken.


mrpimmy

Recommended Posts

Annons

Jag förstår vad du menar. Du vill egentligen ha en procentuell ökning på alla noterna, så att förhållandet i volymskillnad behålls. Jag tror inte det finns. Det finns endast vanlig velocityökning där man lägger på lika många "ticks" på alla noter. Alternativet då är att lägga på en midikompressor med negativt ratio-värde och justera in treshould. Det blir en midiexpander av det.

Redigerat av desvaenger
Link to comment
Dela på andra sajter

Tusen tack.

Ja, då är det väl bara att ge upp. Det borde ju inte vara något svårt att lägga in i cubase. Har stött på det ganska många gånger på sistone, att jag vill öka styrkan mer och mer i tex två takter.

Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att du kanske ändå kan använda lite av det desvaenger berättade om med ticks. (är inte helt säker på vad du vill göra).

Om du vill göra det i fler takter delar du bara upp det i parts och sänker med ticks i första delarna och ökar i ticks i senare delarna. Då behåller du inbördes dynamik men ändrar dynamiken mellan parts. (parts kan vara takter eller mindre beroende på hur låten ser ut).

Annars finns också möjligheten att automatisera midi volume om enheten fixar det. Då blir det easypeasy. (edit: eller spela in och automatisera där)

Redigerat av cborg
Link to comment
Dela på andra sajter

Misstänker att du kanske ändå kan använda lite av det desvaenger berättade om med ticks. (är inte helt säker på vad du vill göra).

Om du vill göra det i fler takter delar du bara upp det i parts och sänker med ticks i första delarna och ökar i ticks i senare delarna. Då behåller du inbördes dynamik men ändrar dynamiken mellan parts. (parts kan vara takter eller mindre beroende på hur låten ser ut).

Annars finns också möjligheten att automatisera midi volume om enheten fixar det. Då blir det easypeasy. (edit: eller spela in och automatisera där)

Tack. Det är så jag har gjort, men blir mest trött på det. Skulle vilja dra ett streck bara. Jag brukar vilja göra det ganska ofta nu så...

Det är ofta ett piano, eller trummor. Och de låter ju olika vid hårdare slag och därför blir det svårt att automatisera.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack. Det är så jag har gjort, men blir mest trött på det. Skulle vilja dra ett streck bara. Jag brukar vilja göra det ganska ofta nu så...

Det är ofta ett piano, eller trummor. Och de låter ju olika vid hårdare slag och därför blir det svårt att automatisera.

Om det är karaktäristiken vid olika hårdhet på slagen du är ute efter samtidigt som du ökar volymen så är att automatisera audiovolymen det enda säkra valet.

Sry. :/

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase 6 (kommer inte ihåg om det funkar i 4 el 5) markerar du bara de noter du vill påverka i midi editorn och kan sedan genom att hålla muspekaren i övre delen av velocitypelarna (i velocityfältet nedtill) sänka eller höja velocityn på samtliga noter med bibehållen relation till varandra.

Du kan även grabba tag i högra eller vänstra hörnet av sektionen du markerat (fortf i velocityfältet) för att "tilta" velocityn upp eller ner.

Svårförklarat.. Hojta till om du har C6 och behöver mer hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack basshole. Nu är det en trappa upp eller ner jag vill ha.

Tack för tippsen dock. Man kan också markera de man vill ändra, hålla ner Ctrl+shift, tryck på en ton och dra upp eller ner. Livet blev mycket enklare när jag lärde mig det. Men som sagt, nu vill jag ha en trappa.

Link to comment
Dela på andra sajter

I cubase 6 (kommer inte ihåg om det funkar i 4 el 5) markerar du bara de noter du vill påverka i midi editorn och kan sedan genom att hålla muspekaren i övre delen av velocitypelarna (i velocityfältet nedtill) sänka eller höja velocityn på samtliga noter med bibehållen relation till varandra.

Du kan även grabba tag i högra eller vänstra hörnet av sektionen du markerat (fortf i velocityfältet) för att "tilta" velocityn upp eller ner.

Svårförklarat.. Hojta till om du har C6 och behöver mer hjälp.

Tack basshole. Nu är det en trappa upp eller ner jag vill ha.

Tack för tippsen dock. Man kan också markera de man vill ändra, hålla ner Ctrl+shift, tryck på en ton och dra upp eller ner. Livet blev mycket enklare när jag lärde mig det. Men som sagt, nu vill jag ha en trappa.

Inget av det där fungerar för mig i C5. 🙁

Penna + ctrl + shift och så klicka (och hålla in) i toppen på en velocitystapel? Funkar inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu har jag gjort en pedagogisk illustration för din skull desvaenger 😉

Cntrl + i för att visa/dölja raden. Klicka och dra på Velocityvärdet, inte på staplarna.

velocity.png

Alternativt: Cntrl + shift och klicka och dra på noterna (inte på staplarna).

Det finns en skillnad mellan metoderna som du snabbt märker om du testar båda 🙂

Hejsvejs

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...