Jump to content
Annons

Mixa rätt eller mixa eget.


Recommended Posts

Vad tycker du är viktigast? Att en mix låter "rätt" eller att den har någon skev egenskap som sticker i ögat? Personligen gillar jag defekter, både hos folk och hos den musik som väcker mitt intresse. Tycker lite att det känns som att många strävar efter en slags homogen, perfekt, ljudbild som är extremt oinspirerande.

Hur går dina tankar när du öppnar en mix för första gången?

Edit:

Ett par exempel kanske är på sin plats.. Dom fetaste mixarna jag har hört i hela mitt liv är skivan Fun House av The Stooges samt Spine of God av Monster Magnet. Dom två skivorna är för mig vad N är på kompassen för orienterare 😉

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

För mig som lyssnare är det absolut viktigaste att låten förmedlar en känsla av äkthet. Säkert! hade inte gett mig samma känsla om produktionen hade varit perfekt och mixen supertight. Jag tycker däremot inte att man ska göra vad som helst bara för att sticka ut, det får inte finnas en desperation för originalitet.

Link to comment
Dela på andra sajter

..."Personligen gillar jag defekter, både hos folk och hos den musik som väcker mitt intresse. Tycker lite att det känns som att många här strävar efter en slags homogen, perfekt, ljudbild som är extremt oinspirerande."...

När man spelar in sig själv eller sitt band tror jag inte riktigt att man tänker på det. Man vill ju släppa en låt som är så bra som möjligt..

Link to comment
Dela på andra sajter

När man spelar in sig själv eller sitt band tror jag inte riktigt att man tänker på det. Man vill ju släppa en låt som är så bra som möjligt..

Det där är rätt intressant. Så bra som möjligt borde ju vara det som tar fram bandets personlighet så mycket som möjligt, och spelar man in sig själv så har man ju alla möjligheter i världen att bestämma hur man gör det bäst. Jag har själv suttit med referensspår i pro tools och försökt få till samma sound, men nånstans på vägen så inser man ju att det redan är gjort, och att det känns respektlöst att bara kopiera.. Men det är svårt att hitta dit. Därav tråden...

Link to comment
Dela på andra sajter

Mixa rätt är definitivt viktigare än att mixa "eget" för mig.

Att göra mixar som sticker ut på något anmärkningsvärt sätt signalerar för mig bara desperation och att man egentligen inte tror på sitt eget material. Har man ett material som man tror på behöver man inte göra sådär.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad tycker du är viktigast? Att en mix låter "rätt" eller att den har någon skev egenskap som sticker i ögat?

Ser det inte som ett motsatsföhållande. Beror iofs på vad man lägger för värderingar i orden. För mig får en mix gärna kännas både rätt och ha detaljer som sticker ut.

Hur går dina tankar när du öppnar en mix för första gången?

Vilka är förväntningarna på den här låten. Var ligger fokus. Vad är görbart.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja säga såhär (för så här gör jag):

Man mixar tills man tycker att det låter bra, tilltalande för det egna egot. Om resultatet i dess helhet sedan är "eget" eller "någon annans" är helt jävla ointressant. Särskilt med tanke på att det ändå alltid låter som "någon annans".

  • Gilla 2
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vill nog försöka få det att låta "rätt", även fast jag ännu inte behärskar det. 😛

Låta "eget" kan jag redan få i och med att jag inte kommit tillräckligt långt för att kunna få det att låta "rätt".

Jag vill lära mig att göra "rätt" innan jag kan göra "eget". 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bäst = rätt för mig, eget låter långsökt och är ingen hit tror jag, ursäkt för något annat som jetblack sa?

Däremot eget så långt det nu gårt i själva musiken det är en annan femma, men som Valle säger, allt är redan gjort och vi upprepar både låtuppbyggnad och sound mer eller mindre hela tiden, om man vill mixa som på 60-talet vilket kan vara mer charmigt kanske ja då är det ju bara att åka på det idealet!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du , skylla eller konstatera kanske man skulle säga här, jag förstår inte hur man skulle kunna komma på en ny/egen mixmetod i dag liksom, det skulle ju bara sticka ut som du säger och bli weird, kanske finns det folk som gillar det i nån obskyr källare men inte om du vill få kunder till din studio eller nå ut alt. behaga folk med bra hi-fi anläggningar osv!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du , skylla eller konstatera kanske man skulle säga här, jag förstår inte hur man skulle kunna komma på en ny/egen mixmetod i dag liksom, det skulle ju bara sticka ut som du säger och bli weird, kanske finns det folk som gillar det i nån obskyr källare men inte om du vill få kunder till din studio eller nå ut alt. behaga folk med bra hi-fi anläggningar osv!!!

Hmm.. Jag har nog inte varit tillräckligt tydlig märker jag nu.

Jag tänker inte att man ska uppfinna ett nytt sätt att mixa på, men däremot känns det som ett måste att ta ett par steg utanför den upptrampade stigen för att iallafall få in nåt element som känns hyfsat fräscht. I mitt fall gillar jag nåt som låter trasigt för att det hela ska kännas just helt. Det tråkigaste som finns i min värld är musik helt utan överraskningar, då blir det hissmusikvarning direkt, oavsett om det handlar om tung metal (dagens metal låter oftast fruktansvärt trist och tillrättalagd) eller nåt annat.

Självklart kan man ju inte alltid leva ut det som tekniker, eftersom det är kunden som bestämmer, men ibland dyker det upp projekt där man har fria händer (i stort sett) och där man kan gå lös utav själva fan. Men det är sällan. Jag tycker dom flesta av dagens band är jävligt fega och har hits och framgång i åtanke i första hand. Inte ens en PET-flaska går att återvinna hur många gånger som helst, till slut pallar den inte och det är där nånstans jag känner att vi är idag. SÅ, kan man enstaka gånger få in nåt element som gör att det man håller på med inte känns färdigtuggat är det en enorm bonus.

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Piksel skrev. Att mixa handlar nog mest om att kompromissa mellan att på bästa sätt framhäva den känsla som låten är tänkt att förmedla, och det samtida ljudidealet.

Våga vara vild:

Jag brukar först sätta en ganska konventionell mix, sådan jag tänker den mig i huvudet, sedan göra flera alternativa mixar där man kan gå lös på galna kopplingar, som t.ex. att re-ampa den där feta gitarren genom den gamla 60-tals Luxor transistor radion, mika upp en högtalare i torktumlaren, köra trumpaketet i ugnen på 200 grader i 20 min etc, etc. D.v.s. bryta dom regler man har satt upp för sig själv om hur man tar sig till den mix man från början har tänkt sig.

Den där konventionella mixen brukar, även om den sitter som en padda i väggen, allt som oftast låta ganska platt och meningslös. I experimenterandet kan man hitta just det där som förlöser den för allt som oftast kan man inte avgöra vad som behövs.

Om det sedan är att betrakta som "eget" eller "rätt", vet jag inte, men det är ju iallafall mina öron som avgör...

/Ulf

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Som Piksel skrev. Att mixa handlar nog mest om att kompromissa mellan att på bästa sätt framhäva den känsla som låten är tänkt att förmedla, och det samtida ljudidealet.

Våga vara vild:

Jag brukar först sätta en ganska konventionell mix, sådan jag tänker den mig i huvudet, sedan göra flera alternativa mixar där man kan gå lös på galna kopplingar, som t.ex. att re-ampa den där feta gitarren genom den gamla 60-tals Luxor transistor radion, mika upp en högtalare i torktumlaren, köra trumpaketet i ugnen på 200 grader i 20 min etc, etc. D.v.s. bryta dom regler man har satt upp för sig själv om hur man tar sig till den mix man från början har tänkt sig.

Den där konventionella mixen brukar, även om den sitter som en padda i väggen, allt som oftast låta ganska platt och meningslös. I experimenterandet kan man hitta just det där som förlöser den för allt som oftast kan man inte avgöra vad som behövs.

Om det sedan är att betrakta som "eget" eller "rätt", vet jag inte, men det är ju iallafall mina öron som avgör...

/Ulf

Är låten färdiglagad än? 😆

Men jag håller med det du pratar om Frekvenssak. Medan musiken grenar ut sig och blir galnare och galnare, så låter mixningen fortfarande likadan. Väldigt tråkigt att lyssna på, till skillnad från individuella mixar. Precis som individuella röster.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...