Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej!

Eftersöker en eq och en compressor att använda i mit nya projekt. Jag blev väldigt sugen på waves kramer hls channel, men jag har inte och vill inte skaffa ilok. Finns det likvärdiga dom pluggarna att köpa utan ilok?

Vill hålla det simplet och endast använda en enda kompressor och en enda eq.

Eller måste jag krypa till korset efter att vägrat sådana lösningar länge? En kompis har den pluggen och det går att få till väldigt skönt brus, som jag får ståpäls av.....

MVH/Niklas

Redigerat av Nikk Dust
Annons
Postat

Hej!

Eftersöker en eq och en compressor att använda i mit nya projekt. Jag blev väldigt sugen på waves kramer hls channel, men jag har inte och vill inte skaffa ilok. Finns det likvärdiga dom pluggarna att köpa utan ilok?

Vill hålla det simplet och endast använda en enda kompressor och en enda eq.

Eller måste jag krypa till korset efter att vägrat sådana lösningar länge? En kompis har den pluggen och det går att få till väldigt skönt brus, som jag får ståpäls av.....

MVH/Niklas

Jag gillar SSL's duende pluggar... du kommer jävligt långt med dom måste jag säga..När du väl provat dom är det svårt att leva med dom utan..

Har inte provat HLS ännu.. får ta att göra det..

Postat (redigerat)

Vilket problem har du med ilok?

Inget igentligen.. haha, e väl snål.

Hur funkar dom? Jag menar hur gör man med iloken?

Redigerat av Nikk Dust
Postat

Du köper en ilok och registrerar den på ilok.com och öppnar samtidigt ett konto där.

Sedan köper du pluggar hos waves, laddar ned dom och anger ditt ilok-användarnamn. Då skickas dom till ditt konto på ilok.com och du går dit och aktiverar dom.

Klart.

Eller så hittar du någon som säljer dom billigare än waves.com

Då får du ett id som du anger på waves.com. Sedan laddar du hem pluggen och anger ditt ilok-id osv...

Postat (redigerat)

UAD, kanske?

Kanske är totalt ointressant för dig men favorit-EQ & Kompressorpluggar jag kan rekommendera:

EQ:

Waves SSL (iLok)

UAD 1073

UAD Pultec

URS Motorcity (iLok)

Kompressorer:

Waves CLA76 (iLok)

Waves LA3A (iLok)

UAD 1176

UAD LA2A

Redigerat av mietek
Postat

UAD, kanske?

Kanske är totalt ointressant för dig men favorit-EQ & Kompressorpluggar jag kan rekommendera:

EQ:

Waves SSL (iLok)

UAD 1073

UAD Pultec

URS Motorcity (iLok)

Kompressorer:

Waves CLA76 (iLok)

Waves LA3A (iLok)

UAD 1176

UAD LA2A

UAD? Måste man inte ha ett särskillt kort i datorn då?

Postat

Jo, men att sätta i ett PCI-kort är inte mycket svårare än en USB-dongle! 🙂

Så otroligt mycket gött för pengarna.

Postat
Men shit va dyra dom korten va.....

Håller med dig. Det finns mer prisvärda alternativ till UAD idag. Waves t ex har en mer aggressiv prisanpassning än UA. Jag har skaffat alla dom wavespluggar jag tycker är intressanta och har ändå inte lagt ut lika mycket som ett UAD-2 duo kostar.

Waves kostar iofs at hålla uppdaterat, men det är marginella kostnader jämfört med vad det kostar att hålla datorn ajour med dagens krav/förväntningar på vad den ska åstadkomma.

Postat

- Eq: Psp NobleQ

- Kompressor: GTS-39

Bättre, billigare och mer lättrattat än så blir det knappast. 2 av mina absoluta favoriter, när jag vill färga ljudet.

mvh Jon

Jo, jag har allt kollat dom på din trevliga blogg. Helt klart ett alternativ.

Men vet du nån eq eller compressor som lägger till brus på det sätt som kramer hls gör?

Postat (redigerat)

Jo, jag har allt kollat dom på din trevliga blogg. Helt klart ett alternativ.

Men vet du nån eq eller compressor som lägger till brus på det sätt som kramer hls gör?

Om det är analogt brus du är ute efter så rekommendera jag Stripbus, där kan du välja både crosstalk och noise från kanalstrippen. Lägg en på varje kanal, sen ere bara o tuta och köra. Även Waves MPX lägger till bandbrus om man så önskar, dock ilok. GTS-39 brusar på rätt bra också om du gainar på den...

mvh Jon

Redigerat av Yllet
Postat (redigerat)

Håller med dig. Det finns mer prisvärda alternativ till UAD idag. Waves t ex har en mer aggressiv prisanpassning än UA. Jag har skaffat alla dom wavespluggar jag tycker är intressanta och har ändå inte lagt ut lika mycket som ett UAD-2 duo kostar.

Waves kostar iofs at hålla uppdaterat, men det är marginella kostnader jämfört med vad det kostar att hålla datorn ajour med dagens krav/förväntningar på vad den ska åstadkomma.

mjo, jag köpte ett Mackiekort för 2500 för längelängesedan. UAD-2 är kanske lite dyrt, tycker fortfarande det är värt det dock..går ju alltid att kolla begagnat.

Tycker i ärlighetens namn att det bara är Classic compressors, API och SSL-serien som har nån mojo. Om nu det är det som efterfrågas.

Redigerat av mietek
Postat

Om det är analogt brus du är ute efter så rekommendera jag Stripbus, där kan du välja både crosstalk och noise från kanalstrippen. Lägg en på varje kanal, sen ere bara o tuta och köra. Även Waves MPX lägger till bandbrus om man så önskar, dock ilok. GTS-39 brusar på rätt bra också om du gainar på den...

mvh Jon

Hmm, ja det kanske får bli waves... Den där MPX, ska man ha den på mastern? Eller blir det"fel"om man har den på varje kanal?

Blir det för mycket av det goda då?

MVH/Niklas

Postat (redigerat)

Ja, på mackie-tiden gjorde verkligen UAD skillnad. Tiden har sprungit ikapp och UA har inte anpassat priserna. Det har dock Waves med andra tillverkare gjort.

Personligen märker jag ingen mojo alls i SSL och Classic compressors är aningen extrema.

Redigerat av joachime
Postat

Hmm, ja det kanske får bli waves... Den där MPX, ska man ha den på mastern? Eller blir det"fel"om man har den på varje kanal?

MVH/Niklas

Det är en rullbandsemulering. Den är främst avsedd till masterbussen och där fungerar den färträffligt om den används på rätt sätt. Pluggen är optimerad för att jobba som bäst när den ligger runt 0vu på mätaren, alltså när nålen är runt det området i det starkaste partiet i låten. Det hjälper tex inte om du har en jättestark signal in i MPXen och sen backar på pluggens interna gain, då "överbelastar" du den, vilket ibland kan ge ett lite plastigt intryck.

Nåväl utan att bli för teknisk, mpx är bra, men som du mycket riktigt säger, i små doser. Jag skulle dock inte köpa den endast för bandbruset. Såfall är det nästan bättre att bara ladda ner en sample och blanda in 🙂

Men som sagt, stripbus brus är kalas och billigt. Där får du ju eq på köpet också + både solid state och rörpreamp.

mvh Jon

Postat (redigerat)

På EQ-sidan har jag inget bra tips bara "sådär" men på kompressor-sidan kan jag varmt ( 😉) rekommendera IK's Black 76 och White 2A 🙂

11762a.gif

Köpte dem innan jul och har svårt att jobba utan dem nu. Man blir liksom...fast. Svårt att förklara men men...

Har även för mig att Yllet hade provat sig igenom dem på sin blogg.

Vänligen,

CHAE

Edith: länkade hit...och dit

Redigerat av CHAE
Postat

Ja, jag gjorde misstaget att köpa nomad factorys magnetic som jag sedan upgraderade till 2:an.

Hade funkat för mig om det funnits lite brus med i bilden, för jag förknippar i alla fall band och brus.

Pengar i sjön..

Postat

Ja, jag gjorde misstaget att köpa nomad factorys magnetic som jag sedan upgraderade till 2:an.

Hade funkat för mig om det funnits lite brus med i bilden, för jag förknippar i alla fall band och brus.

Pengar i sjön..

Jag har inte hört något bra från nomad factory, det handlar mer om olika GUIn hit och dit..hype till max på samtidigt produkter..

Postat

MVH/Niklas

Wave art tube saturator är en plugg jag inte kan leva utan har den ALLTID sist i kedjan...

och kom inte och säg att det finns någon bättre tube simulering för det finns det inte....

Die Hard (oregistrerad)
Postat

Wave art tube saturator är klart den bästa av alla jag testat. Men inget man slänger på innan man är redo att bränna filen. Snacka om cpu-slukare. Men antar att det är därför som den är så bra.

Postat (redigerat)

Wave art tube saturator är klart den bästa av alla jag testat. Men inget man slänger på innan man är redo att bränna filen. Snacka om cpu-slukare. Men antar att det är därför som den är så bra.

Jo det drar omkring 30% men pluggen är ett måste helt enkelt..jag har den alltid igång..

Det är ett av skälen jag gick över till reaper..då det använder cpun mycket bättre..

och kan köra ganska lång effektkedja och några kanaler trots TS i slutet...

Redigerat av Ekstasis
Postat

Vill dra mig till minnes att jag gillade Wave art tube när jag testade den för nåt år sen. Sen blev jag överrumplad av Nebula 3 och glömde av den 🙂

mvh Jon

På EQ-sidan har jag inget bra tips bara "sådär" men på kompressor-sidan kan jag varmt ( 😉) rekommendera IK's Black 76 och White 2A 🙂

11762a.gif

Köpte dem innan jul och har svårt att jobba utan dem nu. Man blir liksom...fast. Svårt att förklara men men...

Har även för mig att Yllet hade provat sig igenom dem på sin blogg.

Vänligen,

CHAE

Edith: länkade hit...och dit

Jupp, white2a är fastnitad på min sångkedja 🙂 Likaså black76 på trummor.

mvh Jon

Postat

Mina erfarenheter av UAD-2 är dock att det låter så sjukt mycket bättre än vad Waves gör överlag. Till exempel så är ju Neve 1073 och 1081-pluggarna fenomenala och Waves har enligt mig ingen EQ som når upp till den standarden. Säger dock inte att Waves är dåligt, vissa pluggar är riktigt bra men såväl McDSP som UAD slår dom med hästlängder i mitt tycke.

Postat (redigerat)

Mina erfarenheter av UAD-2 är dock att det låter så sjukt mycket bättre än vad Waves gör överlag. Till exempel så är ju Neve 1073 och 1081-pluggarna fenomenala och Waves har enligt mig ingen EQ som når upp till den standarden. Säger dock inte att Waves är dåligt, vissa pluggar är riktigt bra men såväl McDSP som UAD slår dom med hästlängder i mitt tycke.

Fast det där stämmer ju inte alls. Det är som att jämföra äpplen och päron. Jag försvarar inte Waves på något sätt, men de har ju tex inga 1073 eller 1081 eqar. Det är som säga att Urei la-2a hårdvaran är mycket bättre än Tube tech cl1b tex. Det handlar ju helt enkelt om tycke och smak och vilket sound man är ute efter.

En mer rättvis jämförelse vore då uads pultec och psp nobleq, eller varför inte uads la2a och ik multimedias white2a? Där tycker jag personligen att uad ligger efter, då deras pluggar inte emulerar förstärkarsteget på ett lika "trovärdigt" och musikaliskt sätt som alternativen. Och ja, jag har testat samtliga pluggar mycket ingående.

Med detta inte sagt att uad på något sätt är dåligt, deras Studer A800 är fantastisk, såväl som mycket av deras övriga utbud. Men i dagsläget så finns det så oerhört många billigare, och i flera fall bättre alternativ, att jag inte ser någon idé med att hoppa på dyra dsp-spåret. Speciellt inte med dagens snabba datorer.

Förövrigt kan en värdig uad 1073 ersättare kan tex vara Stillwells 1973, även om den inte är en exakt replika av orginalet.

mvh Jon

Redigerat av Yllet

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

• Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.