Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hur gör ni egentligen? Jag är så jäkla petnoga och blir aldrig nöjd. Så fort det kommer till text så tappar jag inspirationen. Alltid just det som förstör.

Tips och tricks för en pretto-textförfattare tack.

Annons
Postat

Släpp på hämningarna och skriv en obegriplig "gröttext". Bara låten går att sjunga så spelar ingen roll att innehållet är Kent-obegripligt. Det är lättare att ändra en textrad än att komma på en ny. Ofta handlar inte mina texter om något alls i början, utan handlingen växer fram efter några dagar.

Fraseringen är det viktiga, så yla igenom låten och stoppa in ord som funkar rytmmässigt. Sedan justerar du texten under en tid då du kommer på bättre textrader.

Se textförfattandet som korsordslösning. Du har en rytm och fraseringar som ska matchas. Rim ska fixas, men hellre att du använder nästan-rim än äkta rim om textraderna blir bättre så.

(Att skriva en låt ser inte jag som det svåra. Snarare att spela in.)

Postat

Släpp på hämningarna och skriv en obegriplig "gröttext". Bara låten går att sjunga så spelar ingen roll att innehållet är Kent-obegripligt. Det är lättare att ändra en textrad än att komma på en ny. Ofta handlar inte mina texter om något alls i början, utan handlingen växer fram efter några dagar.

Fraseringen är det viktiga, så yla igenom låten och stoppa in ord som funkar rytmmässigt. Sedan justerar du texten under en tid då du kommer på bättre textrader.

Se textförfattandet som korsordslösning. Du har en rytm och fraseringar som ska matchas. Rim ska fixas, men hellre att du använder nästan-rim än äkta rim om textraderna blir bättre så.

(Att skriva en låt ser inte jag som det svåra. Snarare att spela in.)

mmm.

Jag ser det tvärtom. Har typ ett 10-tal färdiga låtar som det bara ska läggas sång på. Frustrerande. Har melodi klart och allt. Men får inte ner några ord liksom.

Postat (redigerat)

...Känns lite oflexibelt att spela in först och skriva låten sist. Jag brukar ändra fram och tillbaka beroende på text och handling. Ibland funkar inte vissa stick, eller melodier till just den låt jag jobbar med. Då tar jag bort detta och kanske stoppar in något annat från någon annan låt som ligger och vilar. Resterna blir det ofta en ny låt av ändå. (Ibland funderar jag på om någon skulle kunna höra det starka släktskapet mellan mina låtar trots att jag byter tonart på resterna, eller de alternativa melodierna.)

Visserligen så har jag skrivit texter "on the fly" vid inspelningtillfället - typ, improviserat.

...Har melodi klart och allt.

Melodin tycker jag inte blir helt färdig innan texten finns på plats då mycket av melodin sitter i fraseringen i orden. Därför skriver jag tidigt skräptexter. Jag har kompisar med 100 låtideér men inga färdiga låtar. Jag sitter gärna och försöker slutföra en låt. Då kan jag fundera ut texter när jag gör annat då jag bara jobbar med en låt.

Redigerat av Erik dP
Postat

Har du inga stödord klara heller? Som en idé vad det ska handla om?

Har du melodin klar borde det inte vara svårt. Ska det vara på svenska eller utrikiska?

Postat
Skriv texten först och musiken sedan.

Jag vet att en del gör så. Tex Andreas i fd Idoljuryn. G Riedel fick texter av Astrid L och tonsätter gärna texter av Cornelis. Men jag tror jag skulle vara tvungen att kompromissa för mycket med melodin för att det ska funka för mig. En viss samverkan mellan text och melodi där melodin är prioriterad funkar för mig. Sedan verkar vi svenskar inte lyssna så noga på (engelska) texter.

Postat

Jonas lathund för textskrivande

Steg 1: Tema

Vad är temat på låten? (t.ex. sommar, kärlek, hat, ilska, osv.)

Steg 2: Titel

En titel kan man hitta var som helst. Antingen så hittar man på en som passar låtens tema eller så lyssnar man efter bra titlar i vardagslivet. Om man lyssnar på sina vänner, någon främling på bussen, någon på tv eller läser i en bok så är det ofta någon som säger något roligt som går att använda som titel. (t.ex. Sommartider, Yesterday, Keep your head up, osv.)

Steg 3: Ord

Här är det bra att rada upp ord som man tänker på när man tänker på temat. Gärna ord som man kan rimma på senare. (t.ex. Sol, bad, glass, simma, geting, värme, osv.)

Steg 4: Skriv

Nu är det dags att skriva texten. Det görs bäst om man inte tänker för mycket på vad man skriver. Skriv ner det första som dyker upp! (Bara skriv!)

Steg 5: Snygga till

Till sist så snyggar man till den text man skrivit och finpolerar rimmen. (t.ex. ordna stavning, ordna så orden passar till melodin eller i takt, osv.) Se även till så att texten passar temat!

Postat

Det känns mer flexibelt att använda ett onlineverktyg med nallen än ngt datorprogram. Rimprogram + Google (för gramatiken) är bra, men bara när jag fastnar. Vad ett rimprogram kan göra är att ge förslag på ett ord som får mig att tänka om.

Postat

Det känns mer flexibelt att använda ett onlineverktyg med nallen än ngt datorprogram. Rimprogram + Google (för gramatiken) är bra, men bara när jag fastnar. Vad ett rimprogram kan göra är att ge förslag på ett ord som får mig att tänka om.

google använder jag mycket. mest för att se så att jag inte är ute och cyklar med grammatiken. man är väl kanske itne världsbäst på engelska. Å att skriva på svenska lockar föga.

Postat

det enda jag tycker hjälper är att skriva mycket. perioder där jag tvingar mig skriva saker, även utan betydelse eller särskilt hög kvalitet, så kommer jag att producera långt fler faktiskt bra texter än om jag bara försöker skriva något när jag verkligen har något jag vill kommunicera och få fram så snyggt som möjligt i en låt.

testa skriva 1-2 texter varje dag, och kläm in X antal stilfigurer (http://sv.wikipedia.org/wiki/Stilfigur) så kommer du nog se att det flyter på mer naturligt relativt snabbt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.