Jump to content
Annons

USB Mikrofon


Suffer

Recommended Posts

Hej. Vet inte ifall det är rätt avdelning, kanske passar bättre i cubase avdelningen.

Sångaren i mitt band bor inte i samma stad som mig. Jag tänkte skaffa en usb-mikrofon till honom så han kan sjunga in demos hemma hos sig utan att behöva skaffa något extra ljudkort.

Hur går detta till i t.ex cubase? Vart gör man inställningarna så den hittar mikrofonen?

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

En USB-mikrofon fungerar som ett ljudkort, så om du kör PC, så se till att skaffa en mikrofon som har inbyggd hörlursutgång också (exempelvis sE 2200USB eller BLUE Yeti Pro och liknande) - för annars kommer det att bli problem eftersom ASIO bara hanterar ett ljudkort i taget och inte kan kombineras med ett annat (som exempelvis det som är inbyggt i datorn från början). Med Mac brukar det däremot gå att kombinera olika ljudkort för in/ut.

De flesta USB-mickar använder nog den generella drivern ASIO4ALL, men det står nog i bruksanvisningen om det är den som ska användas eller om det finns en specifik: http://www.asio4all.com .

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...