Jump to content
Annons

Tips på ny 7 strängad necktrough baritone gitarr ?


Ekstasis

Recommended Posts

Nu är det så att jag har sparat ihop endel pengar att spendera runt 60 000...

Och tänker nu köpa min drömgitarr, alltså ingen budget gitarr den här gången som alltid annars.

Utan den här gången vill jag ha en gitarr som har allt. Det är ta mig fan skitsvårt att välja..

Många har tipsat mig om att köpa en custom made gitarr..men det gör ju knappast saken lättare..

då jag ej är helt säker på vad jag ska ha för mickar...om dom har något grundutbud att välja mellan

kanske...

Jag spelar metall, men även mycket cleant..så behöver bra cleant och dist ljud och neckthrough för bättre sustain.

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

http://www.espguitar...re/stef-b7.html kanske?

Finns även som åttasträngad!!!

Notera att jag har aldrig spelat på den jag länkar till. (Har enklare gitarr från ESP, och är kass gitarrist, så lita inte på mitt omdöme.)

Ah ok, vet inte kanske inte var riktigt tydlig, men jag vill nog inte ha någon massproducerad gitarr, just den gitarren ser lite plastig ut för min smak.

Jag har kommit fram till igår att vad jag vill ha är en gitarr med trä finish.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Men necktrough ger bättre sustain ingen tvekan om den saken...

Som sagt var vissa envisas att tro på den myten trots att tester bevisat motsatsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

tror jag har bestämt mig...var rätt säker på VIK Duality först..men idag..hördes jag talas om GNG..från italien..Gillar kropps formen..

morgoth8-5002.jpg

Ska bygga något likande fast med 7 strängar..och med silver istället för guld..och kanske något annat tryck på gitarren.. gitarren kostar runt 30 000.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kolla in Ola Englunds Signatur modell 🙂http://www.olaenglun...signature-line/

Har haft ibanez gitarrer hela livet, och den där ser ut precis som en ibanez... me strictly7 guitars..var väl en av de jag hade i åtanke...inte just den modellen dock..men dom har några andra gitarrer med trä finish... men det suger att importera från usa dock... med moms och den dyra frakten osv..har mer eller midnre bestämt mig för GNG..så jälva bra gitarrer alltså..ingen plast dret.

Link to comment
Dela på andra sajter

tror jag har bestämt mig...var rätt säker på VIK Duality först..men idag..hördes jag talas om GNG..från italien..Gillar kropps formen..

morgoth8-5002.jpg

Ska bygga något likande fast med 7 strängar..och med silver istället för guld..och kanske något annat tryck på gitarren.. gitarren kostar runt 30 000.

Ojojoj! Den där blev jag rädd för! Aldrig sett en gitarr med olika långa strängar och band som sitter både rakt o på tvären.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 10 månader senare...
  • 1 månad senare...

Läcker topp!

Tack jag gillar den med, den ser lite annorlunda ut 🙂

Gillar kroppen alla fall.

Ja, men tänk att den kommer se helt annorlunda ut när den är lackad. Han kommer ju lacka många många lager.

så tar 4-6 veckor typ att lacka den. Det är det som gör att den får en blank yta med lyster.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad är fördelen med denna typ av bandning?

Skulle nog vara svårt att spela en sådan gitarr när man är van med en vanlig.

Det är väl igentligen en kompromiss lösning. Men i vissa fall mer ergonomiskt ansedd av många...

Men främsta skälet för mig var att köra med fanned frets var det enda sättet att få en välljudande gitarr

i Ab och där man inte blev tungen att köra extremt tunna strängar på ljusa strängarna. Tänkte köra 011 nu men skulle jag inte ha fanned

då skulle jag få köra riktigt tunna vilket låter dåligt.

Har även valt att extra lång hals, 28.5 inch hals, för kunna få bra tension i strängarna, samt slippa köra ultra tjocka strängar, allt över 060 strängar låter skit med power chords, och funkar enbart till meshuggah och djent och sådant.

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack jag gillar den med, den ser lite annorlunda ut 🙂

Ja, men tänk att den kommer se helt annorlunda ut när den är lackad. Han kommer ju lacka många många lager.

så tar 4-6 veckor typ att lacka den. Det är det som gör att den får en blank yta med lyster.

Personligen hade jag inte lackat den, bara oljat den plus kanske vax också.

Link to comment
Dela på andra sajter

Personligen hade jag inte lackat den, bara oljat den plus kanske vax också.

Om jag ska vara helt ärlig så vet jag inte helt vad han gör..det han sa till mig var "coating" alltså beläggning, Men han sa att det tar flera veckor innan det torkar eller vad det nu var..

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Vågar man fråga hur mycket den kostar?

Vilka mickar kommer sitta i?

Nu har väl euron svängt lite i kurs, men när jag gjorde bestälnning 47 500 kr.

Han bygger mickarna själv, han ska använda Alnico V magneter.

Dessa är low out put mickar, men han har ävent byggt in en inbyggd aktiv preamp i gitarren

som jag kan vrida på med en av volymrattarna för att få extra gain och kräm när jag behöver det.

Så det bästa av två världar alltså, bra cleant ljud och bra dist!

Redigerat av Ekstasis
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...