Jump to content
Annons

SOFTSYNTHAR


trancer

Recommended Posts

Om vi bortser frÄn PRIS pÄ vad som finns pÄ marknaden.

Vilka Àr dom FETASTE syntharna som finns pÄ marknaden i dag tro?

PÅ jakt efter nytt !

Cubase dÄ..

NÄn som har nÄgra tips ?

- Vanguard - har jag kikat pÄ

Atmosphere/Trilogy har jag .

NÄgra tips vad som Àr fett?

/Perrra

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Annons

Fattar inte ?

Är inte detta av intresse för 80% eller nĂ„t pĂ„ denna site eller ?

Dom flesta kör vÀl Cubase hÀr antar ja .. eller iofs.. Reason kanske oox .

Skit samma.. jag har fÄtt 1 svar pÄ 3 timmar ..

moget 😳

hehehe

/Perrra

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Fattar inte ?

Är inte detta av intresse för 80% eller nĂ„t pĂ„ denna site eller ?

Dom flesta kör vÀl Cubase hÀr antar ja .. eller iofs.. Reason kanske oox .

Skit samma.. jag har fÄtt 1 svar pÄ 3 timmar ..

moget 🙂

hehehe

/Perrra

Det beror kanske lite pĂ„ hur man stĂ€ller frĂ„gan...? 😳

Vad Àr du ute efter för typ av ljud? Hur definierar du "fet" i syntsammanhang...?

En intressant synt som man kan trixa till ganska skruvade ljud, Àr Tassman - men det beror förstÄs pÄ vad man vill ha.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Som sagt, det beror pÄ vad ordet "fett" har för innebörd. Det Àr vÀldigt individuellt frÄn person till person.

Jag t.ex. gillar mer skitiga ljud a'la Sidstation & Novation BassStation, eller rena FM-ljud a'la Yamaha DX200 och Yamaha TX81Z ... Medan andra kanske gillar mer cleana och stÀdade ljud som Virus Access.

/Daniel

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Native Instruments Absynth Àr vÀl ett ganska bra val, den kan man göra mycket skojs med. Sen gillar jag ocksÄ Novation V-station (pluggversionen av K-station), den Àr jÀkligt lÀttanvÀnd (tycker jag iaf) och kan ge mycket roliga ljud.

Sen finns min favorit refx Thrasher ocksÄ, fast det Àr ju en effekt och inte en synt :-)

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En liten hint om vad jag redan har hemma ... och Ă€ndĂ„ Ă€r jag pĂ„ jakt efter mer?!?! LĂ„ter fan sjukt egentligen 😎

Men plussa gÀrna pÄ nÄt som saknas!

-------------------------

BFD

JunoX2 VST

String Edition

Spectrasonics Stylus

Spectrasonics Atmosphere

Spectrasonics Trilogy

Vanguard

VOkator

Zerog Morfology

Native instruments Kontakt

Edirol HQ Orchestral

RgcAudio z3ta+

Steinberg Virtual Guitarist Acoustic

Steinberg Virtual Guitarist Electric

Steinberg Grand (Piano)

MusicLab RealGuitar

MHC Voxsynth

Synapse Junglist 3.2

Vivaldi play more piano

Super Quartet

Native Instruments B4

Pro-53

FM7

----------------------------------

Plus mkt mkt mer, fast smÄ enkla synthar dÄ, och massa effekter sÄklart

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min erfarenhet Ă€r att om du inte har sisĂ„dĂ€r... lĂ„t oss sĂ€ga.... obegrĂ€nsat med tid sĂ„ Ă€r det meningslöst att skaffa sig fler och fler syntar. Det Ă€r bĂ€ttre att lĂ€ra sig att anvĂ€nda ett par fĂ„ applikationer ordentligt. Det tar tid att lĂ€ra sig anvĂ€nda syntar som t ex pro53 och fm7 och fĂ„ ut alla kapacitet ur dem. 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min erfarenhet Ă€r att om du inte har sisĂ„dĂ€r... lĂ„t oss sĂ€ga.... obegrĂ€nsat med tid sĂ„ Ă€r det meningslöst att skaffa sig fler och fler syntar. Det Ă€r bĂ€ttre att lĂ€ra sig att anvĂ€nda ett par fĂ„ applikationer ordentligt. Det tar tid att lĂ€ra sig anvĂ€nda syntar som t ex pro53 och fm7 och fĂ„ ut alla kapacitet ur dem. 🙂

Det beror pĂ„ resurserna ocksĂ„ 🙂

Jag avÀnder z3ta+ till huvudsynthen men inte mer, eftersom den drar aldeles för mycket CPU... Sen finns det en favorit synth för basljud och en favvo för StrÄkar.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Min erfarenhet Ă€r att om du inte har sisĂ„dĂ€r... lĂ„t oss sĂ€ga.... obegrĂ€nsat med tid sĂ„ Ă€r det meningslöst att skaffa sig fler och fler syntar. Det Ă€r bĂ€ttre att lĂ€ra sig att anvĂ€nda ett par fĂ„ applikationer ordentligt. Det tar tid att lĂ€ra sig anvĂ€nda syntar som t ex pro53 och fm7 och fĂ„ ut alla kapacitet ur dem. 🙂

Hm..

om man gör mer Àn 1 musikstil dÄ ?

Jag kan Àven ibland fÄ för mig att göra dansbandslÄtar.. tror inte varje pro-53, zt3a+, eller nÄn groovy synth passar in dÀr .

dÄ kanske det Àr tur att virtual guitarist finns osv .. sÄ jag tÀnker lite .

Jag har massa synthar , jag anvÀnder skitmÄnga av dom .

Men nÀr jag producerar trance, sÄ vill jag att alla lÄtar inte ska lÄta likadant.

Det blir sÄ... har man bara ett fÄtal synthar sÄ kommer man fastna för vissa ljud som man sjÀlv gillar, och dÄ anvÀnds ljuden Äter o Äter igen.

Jag har sjÀlv erfarenhet av just den saken..

JÀmför:

Perrra - Fly with me

MED

Perrra - You make my day

2 Àlre lÄtar men ÀndÄ!

BÄde Pro-53 och zt3a+ Àr med i dessa... lÄter lika dessa lÄtar tycker ja ?

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

hehe helt off topic.. kul att hitta gamle perrra hĂ€r 🙂

du fÄr skapa lite nya mircwar hits haha

JEPP!

Det kommer mer lÄtar efter 1:a mars.. dÄ min studio Àr fÀrdig!

Jag har ju haft typ uppehÄll nu i mÄnga mÄnader pga detta!

SĂ„.. I'll BE BAAAAACK! like a heart attack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

En liten hint om vad jag redan har hemma ... och Ă€ndĂ„ Ă€r jag pĂ„ jakt efter mer?!?! LĂ„ter fan sjukt egentligen 🙂

Men plussa gÀrna pÄ nÄt som saknas!

-------------------------

BFD

JunoX2 VST

String Edition

Spectrasonics Stylus

Spectrasonics Atmosphere

Spectrasonics Trilogy

Vanguard

VOkator

Zerog Morfology

Native instruments Kontakt

Edirol HQ Orchestral

RgcAudio z3ta+

Steinberg Virtual Guitarist Acoustic

Steinberg Virtual Guitarist Electric

Steinberg Grand (Piano)

MusicLab RealGuitar

MHC Voxsynth

Synapse Junglist 3.2

Vivaldi play more piano

Super Quartet

Native Instruments B4

Pro-53

FM7

----------------------------------

Plus mkt mkt mer, fast smÄ enkla synthar dÄ, och massa effekter sÄklart

Jag ser en allvarlig brist. 🙂 Du saknar helt de magiska Scarbee ljudbiblioteken (tillsammans med HALion eller Kontakt); Imperial Drums, J-Slap'n Fingered, W.E.P. och R.S.P.73. DemolĂ„tar finns pĂ„ http://www.holmerup.org/scarbee .

För mer realistiska orkesterljud kan du ocksÄ titta pÄ exempelvis Garritan Personal Orchestra och EWQLSO (East West Quantum Leap Symphony Orchestra) Silver Edition.

Kanske Broomstick Bass ocksÄ kan vara intressant?

Hypersonic, Sonik Synth 2 och SampleTank 2 Àr smör-och-bröd-moduler som inte gÄr av för hackor.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Och den jag nĂ€mnde. 🙂 En VST:i av NL 2 kan man vĂ€ll inte sĂ€ga nej till.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag ser en allvarlig brist. 🙂 Du saknar helt de magiska Scarbee ljudbiblioteken (tillsammans med HALion eller Kontakt); Imperial Drums, J-Slap'n Fingered, W.E.P. och R.S.P.73. DemolĂ„tar finns pĂ„ http://www.holmerup.org/scarbee .

För mer realistiska orkesterljud kan du ocksÄ titta pÄ exempelvis Garritan Personal Orchestra och EWQLSO (East West Quantum Leap Symphony Orchestra) Silver Edition.

Kanske Broomstick Bass ocksÄ kan vara intressant?

Hypersonic, Sonik Synth 2 och SampleTank 2 Àr smör-och-bröd-moduler som inte gÄr av för hackor.

Glömde iofs skriva ut att jag har lite av dessa bilbiotek, men inte alla !

TACK !

Redigerat av trancer
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

PFF mjukvarusynthar... Jag skrattar. Vad ska ni börja acceptera hÀrnÀst?! Loopbaserad musik? Eller Reason kanske?! PFF!!

DUUUUUUUUU!!!

Kom inte hĂ€r , och tro att du har stor studio ! 🙂 hahaha.

du har för grymma grejer för oss, sĂ„ hĂ„ll dig utanför .. du Ă€r i en annan division! 🙂

/Perrra

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Äh jag bara tramsar lite 🙂 Mina tips blir Korg Legacy och impOscar. Ett annat tips Ă€r att dumpa de softsynthar du inte anvĂ€nder hela tiden. Vet inte hur det funkar för alla andra, men jag blev i alla fall mycket mer kreativ av att inte ha sĂ„ himla mycket att vĂ€lja pĂ„.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Äh jag bara tramsar lite 😄 Mina tips blir Korg Legacy och impOscar. Ett annat tips Ă€r att dumpa de softsynthar du inte anvĂ€nder hela tiden. Vet inte hur det funkar för alla andra, men jag blev i alla fall mycket mer kreativ av att inte ha sĂ„ himla mycket att vĂ€lja pĂ„.

KĂ€nns jobbigt att bara hĂ„lla med hela tiden. Men det dbd och Ă€gget sĂ€ger Ă€r vĂ€ldigt bra tips Ă€ndĂ„. Att lĂ€ra sig syntarna ordentligt sĂ„ kan man kapa ned antalet rĂ€tt mycket. LĂ€ra sig ratta till ljud och veta vad en synt klarar av, sĂ„ man vet vilken synt man ska starta nĂ€r man kommer pĂ„: "AH det DÄR ljudet vill jag ha!" Och vilka syntar man inte ens behöver tĂ€nka pĂ„ att kolla med. Sedan sĂ„ gör ju effekter en hel del godis ocksĂ„, eq, distar, bitcrushers mm mm. GĂ„r att skruva sönder ljud rĂ€tt mycket om man bara lĂ€gger manken till, och dĂ„ minskar behovet av mĂ€ngder med syntar Ă€nnu mer. 😄 Att du sedan hĂ„ller pĂ„ med flera musikstilar kanske gör det lite mer komplicerat i ditt fall i och för sig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...