Jump to content
Annons

Nån som har några tips på bra trummickar?


Tony

Recommended Posts

Jag tänkte börja o köpa in lite mickar till att micka upp trumset med .. har ni några favoriter? .. nån som är bra för virveln eller kanske baskaggen?

inte dumt om priset hålls nere lite oxå .. är ju en amatörhemmastudio ..

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det finns ju givna klassiker som Shure SM57 för virvel. Detta funkar även på Hi-Hat lite beroende på vilket sound man eftersträvar. Electrovoice RE-20 är ett annat alternativ till Hi-Hat mik som låter lite skitigare, funkar även på baskagge.Sennheiser MD-421 är en bra mik för pukor och även baskagge. För överhäng kan ett par småmembrans kondensator mikar vara en bra ide. Där hittar du bland annat lineaudio design's CM2'or, dessa går även att använda till Hi-Hat. Du vill kanske även ha ett par rumsmikar, då kan ett stereopar ADK a51 vara ett tips eller något annat stereopar stormembrans mikrofoner.

Detta är ju lite billigare mikrofoner, men jag antar att det är vad du letar efter. Hoppar man upp i pris kanske man vill slänga in nån Neumann och AKG mik eller dylikt. Men inom en hyfsat rimlig budget på säg 10 000 - 15 000 kan man få ihop en samling mikrofoner som duger kanon för små trumset på enklare hemmastudio inspelningar. Fundera även på andra användningsområden på mikrofonerna och låt detta väga in. Att köpa en baskagge mik som är EQ'ad för att få en snärtig baskagge snabbt och enkelt kanske verkar trevligt. Men köper du en MD-421 som du även kan ha till gitarr, percussion och lite allt möjligt så kanske detta är en bra "bonus".

Ett tips kan nog vara att köpa en bra bok om mikrofonteknik, där brukar man ofta hitta exempel på vilka mikrofoner som är bra till vad. Givetvis är det viktigt att experimentera men en bok kan ge en tips och även leda en till bra inköp. Du kan ju även kolla in vad som använts för olika samplecd och trummodulsproduktioner. Det brukar ofta finnas rikligt med info om hur trumljuden spelades in. Exempel på sånt som kan vara värt att kolla upp är Fxpansion BFD, Steinberg Groove Agent, Toontracks Drumkit From Hell o.s.v.

Här kommer några länkar med lite mer info:

http://www.electrovoice.com

http://www.sennheiser.com

http://www.lineaudio.com

http://www.adkmic.com

http://www.shure.com

/Majken

Link to comment
Dela på andra sajter

Shure SM-57 till virvel & pukor fungerar utmärkt + att det är en hållbar & billig mik! När det gäller baskagge anser jag att det bara finns en som håller måttet och det är Shure Beta52, kostar lite men är väl värd pengarna. När det gäller cymbaler/OH är AKG C1000 kanon, låter fantastiskt!

Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns lågbudgetalternativ också.

Checka in TSM.

Dom har gjort kopior på bla. Shure mickar , och faktum är att dom låter nästan lika bra som orginalen, fast till en tredjedel av priset.

SM57 = TSM MT57 - 395:-

Beta52 = TSM MT52 - 695:-

Osv...

Nackdelen med dom är att dom är nog inte lika hållbara för stötar mm som Shure mickarna, men vad gör det om man inte slänger runt dom, och ställer dom på stativ...

Finns även "riktiga" studios som använder sig av TSM.

Hoppas det hjälper lite.

Link to comment
Dela på andra sajter

Virvel SM 57. Den funkar som sagt även väl på pukor. Sennheiser har små mickar som man sätter fast med klämmor som heter E604 som låter ytterst lika SM 57 på pukor. Du slipper dock stativ. Skulle du ha råd så är Sennheiser MD421 betydligt fetare på pukor än det två förstnämnda.

Vill du ha botten i baskaggen så glöm MD421. Shure Beta 52 har mycket botten. En klassiker här är annars AKG D112.

På överhäng finns inger mer prisvärt än LineAudioDesign's CM2. Små mickar som är mycket välljudande för det väldigt lilla priset. Att sätta en SM57 på hihat är generellt inget bra alternativ. Där bör du sätta en kondensatormik.

AKG C1000 kan du skippa också. Det har dykt upp mycket mer välljudande och billigare mickar sen den dök upp.

Vill du rumsmicka trummorna så är Behringers ECM 8000 outstanding långt upp i prisklasserna. Den ligger på 500:-st.

Vill du ha mer tips så hojta till. Jag och en kollega gjorde en rejäl mick shoot out på trummor.

Ska man få grepp om hur mickar låter så gäller det att antingen A/B-testa dom eller lyssna hur mickarna smälter in i en mix. Visst låter tex en AKG C1000 cymbal men i en mix kommer den inte att få en fin lyster i cymbalerna.

Link to comment
Dela på andra sajter

inte dumt om priset hålls nere lite oxå .. är ju en amatörhemmastudio ..

Mitt tips är: Hyr mikar och prova dig fram. Här på listan har du fått flera bra tips. Hyr för en helg, gör anteckningar och jämnför.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Waterdreamer (oregistrerad)

Hej!

Hur låter JJ Labs trummickar egentligen? Har letat efter recentioner på dessa utan att hitta någon...

Sedan har ju Shure sin PG-serie - är det någon som vet om det är stor ljudskillnad på Beta52 / PG52 och Beta56 / PG56? Priset skiljer i alla fall med en dryg tusenlapp till PG-seriens fördel, och det blir ju några stycken av 56:orna till ett helt trumset...

MVH Dan

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Hur låter JJ Labs trummickar egentligen? Har letat efter recentioner på dessa utan att hitta någon...

Som glad amatör så e jag helnöjd med det sättet. Antagligen tycker proffsen att det låter kasst. Enorm minus får dom för dom klantade till konstruktionen rejält så man måste skära bort bitar av fästet för att få micken nära trumman.

Har klippt ut en slinga med virvel inspelat med jjlabs mic genom Aardvark Q10 ljudkort.

http://hem.bredband.net/b110989/jjlabsvirvel.mp3

Har inte behandlat ljudet nåt heller, kanske ska tilläggas.

Link to comment
Dela på andra sajter

Man märker skillnad på mickar framför allt när man ska mixa! Att A/B testa en mick kan vara liten skillnad, men om du pattar på som jag 12 mickar på ett trumset och har mickar som inte låter så bra, kommer mixen med största sannolikhet bli svår att få välljudande.

Köp så bra mickar du kan och bygg ut din arsenal successivt. Jag ser ingen anledning att köpa mickar som är dåliga bara för att dom är billiga. Det kommer du bara att ångra senare.

Link to comment
Dela på andra sajter

janne hansson sa i sista studionumret att han använder stormembransmik på bastrumma. andra tycker det är befängt. vad händer om man kombinerar en stormembrans med en SM-57? emil

vad blir skillnaden att mika överhäng med stormembransmik eller med kondensatormik fast med små membran? mvh emil

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju fått många schyssta svar här ovan. Generellt kan man ju säga att det förekommer mycket snobberi och subjektivt tyckande även när det gäller uppmikning av diverse ljudkällor.

Personligen gillar jag att jobba med: SM-57 på virvel/hi-hat, MD-421 (i nödfall Beta 52) på bastrumma, 2 st AKG C 391B som overhead. Hemligheten ligger, nästan, helt och hållet i mikplacering!

Med en nogrann mikplacering kan man få ett (i mitt tycke) riktigt bra trumsound med den uppsättningen mikar. Ska man dessutom tänka på budget, så går ju de flesta mikrofonerna att använda till lite allt möjligt.

Naturligtvis bör man även väga in vilken typ av sound man eftersträvar.

Tänkvärt är dock att en ljudkälla som låter skit kommer alltid att låta skit 😛 !

/Fredrik

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...
Hur låter JJ Labs trummickar egentligen? Har letat efter recentioner på dessa utan att hitta någon...

Som glad amatör så e jag helnöjd med det sättet. Antagligen tycker proffsen att det låter kasst. Enorm minus får dom för dom klantade till konstruktionen rejält så man måste skära bort bitar av fästet för att få micken nära trumman.

Måste hålla med.

Förut använde jag SM57:or till virvel, baskagge, pukor och RØDE NT1 till överhäng.

Döm om min förvåning när det lät bättre med JJLabs.

Virveln blev mycket snärtigare (precis som jag vill ha den) och baskaggen mer kraft.

Att jag slapp alla golvstativ gjorde ju saken inte sämre precis. 😆

Link to comment
Dela på andra sajter

Saimond (oregistrerad)

Som tidigare sagt så funkar TSM mickarna fint. Har dock aldrig spelat in med dom. Har bara kört live med en TSM MT57 till virvel och en TSM MT52 till kaggen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag och några kompisar håller på att försöka att bygga en studio, allting är helt solklart just nu, förutom trum-mickarna.

Just nu försäker vi välja mellan:

*MBG SKE08B (2000kr, Musikbörsen)

*JJlabs DRMx7 (2000kr, Jam)

*Studio Line DRK-A4C2 (2000kr, Musikbörsen)

*Ett trum-mickpacket bestående av en AKG D 550 och fyra AKG D 440 (3000kr, Hamlens Musik)

*Samson Q5Kit Set (2800kr, Em Nordic)

*En TSM MT52 och tre TSM MT58 (eventuellt tre TSM MT57) (1900kr, Musikbörsen)

Finns det fler alternativ?

Vi har redan en Shure SM57 som vi kan använda till virvel, och två ADK SC-1 som vi kan använda till overhead.

Vår budgett ligger på cirka 3000 kronor.

Vi ska använda det till både inspelning och live, men främst inspelning.

Redigerat av Tokas
Link to comment
Dela på andra sajter

mikee (oregistrerad)

Overheads: Budget: ADK 51's annars Soundelux u195, Royer 121

Virvel: Shure SM57, Beyer Dynamics M201

Bastrumma: Audio Technica ATM25, Sennheiser MD421, Beyer M88, Shure Beta52

Pukor: Sennheiser E604

Bra mickförstärkare är A och O i trummickning, dyrt blire tyvärr. 😉

/mike

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Är själv inne på att köpa in mickar till trumset.

Har ju dock inte världens största kassa att utgå från. Jag har ett par sm57 som funkar bra till gitarrinspelning.

Många här säger att md421 funkar bra på baskagge. Den är ju lite dyrare än en beta52a. Så jag undrar. Eftersom jag gillar 421 mycket till gitarr. Ska jag istället överväga att skaffa en 421a till baskagge än en beta52?

Skulle inte någon snäll själ kunna spela in en baskagge med både en 421 samt en beta52. Vore kul att höra skillnaden!

Link to comment
Dela på andra sajter

En ide är att spela in med en mick t.ex en sm57 och sen lägga på antares mic modeller och göra om den till md 421, d112 eller vad som helst. Syftet med det här är att höra de olika karaktäristikerna och på det sättet förenkla era inköp. Var inne på antares hemsida och hörde ett klipp på en sångerska som sjöng in i en sm58 och sen hur det lät genom mic modeller inställd på en Neumann mik. Lät inte lika bra som en Neumann men man hörde karaktäristiken helt klart. Sen är det ganska svårt att få en dynamisk att låta som en kondensator eftersom det fattas frekvenser, men en dynamisk till en annan dynamisk borde låta bättre.

Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch! Har möjlighet att köpa en MD421-II för 2600 spänn. Bör jag slå till på den? Kommer jag kunna använda den till baskagge?

Det är klart att du kan använda den till baskagge. Men är du ute efter en überfet djupbas eller ett sjuhelsickes klick så är MD421 inte rätt mick att satsa på.

Däremot kan jag tänka mig en 421 i baskaggen till pop/rock/punk/jazz eller visa.

Edit: stavfel

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela på andra sajter

Äsch! Har möjlighet att köpa en MD421-II för 2600 spänn. Bör jag slå till på den? Kommer jag kunna använda den till baskagge?

Det är klart att du kan använda den till baskagge. Men är du ute efter en überfet djupbas eller ett sjuhelsickes klick så är MD421 inte rätt mick att satsa på.

Däremot kan jag tänka mig en 421 i baskaggen till pop/rock/punk/jazz eller visa.

Edit: stavfel

Tack för svaret! Jag tror sjutton jag ska ta och köpa den. Blir jag inte nöjd springer jag och köper en beta52. Det känns som att en 421:a blir bra eftersom jag kan ha den till gitarr och bas också!

Kul med ny mick!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...