Jump to content
Annons

Lära spela gitarr, tips?


sounds

Recommended Posts

Hej på er

Jag har producerat musik i många år och gjort det på midi-keyboard. Jag har länge velat lära mig spela gitarr och känner nu att det är dags.

Tycker det är väldigt dyrt med lektioner så har kollat på böcker och dvds, finns väldigt många.

Har ni några tips på vad man bör satsa på? vilken bok eller dvd som ni själva kanske har prövat och är nöjda med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

- Kolla på nätet efter favoritlåtar med ackord. Börja inte med tabbar än (solon odyl) utan lär dig att kompa ackord först.

- Lär dig några ackord ur en ackordbok eller från nätet.

- Börja veva på.

- Efter ett tag så vill du gå vidare med att kolla upp tabbarna hur artisterna spelar sina alster.

Men lär dig kompa först, sedan kan du ta Stairway to heaven..... 😄

Edit: tabbar eller tab betyder tabulatur och beskriver hur du ska sätta fingrarna och vilka stränga du ska plinka på.

Redigerat av Procedomani2
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej på er och tack för alla snabba svar.

@Procedomani2: nu vet jag inte riktigt om jag hänger med 😛, det jag har gjort hittils är att kolla på denna bild (länken nedan) och spela vissa ackord som jag tror "passar ihop", är det så du menar att jag inte ska göra?

http://www.google.se/imgres?imgurl=http://theshambu.com/wp-content/uploads/2011/06/Guitar-chords.gif&imgrefurl=http://tharumal.com/guitar_chords.php%3Fid%3D1&h=438&w=613&sz=25&tbnid=-QURRbsnw7OR1M:&tbnh=88&tbnw=123&prev=/search%3Fq%3Dbasic%2Bchords%26tbm%3Disch%26tbo%3Du&zoom=1&q=basic+chords&docid=JQSUCCDWTObcPM&sa=X&ei=iAT7TuynCsTi4QTwhbiwBA&ved=0CDAQ9QEwAg&dur=455

Link to comment
Dela på andra sajter

Ha koll på II-V-I.orna är viktigt när man spelar ackord/voicings.

lär dig först C-durskalans ackord så att du har en tonart.

Cmaj7-Dm7-Em7-G7-Am-Bm7-5...

Så kan du spela i någon av de 7 tonarterna.

Att lära sig ackord på måfå krånglar bara till det om man inte vet vilka som passar ihop.

mvh

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag säger såhär. Skippa att lära dig noter, jag har aldrig behövt dem kunskaperna i mitt 13 åriga gitarrspelande. Jag kör bara tabbar. Tusen gånger lättare att förstå sig på IMO. Men som några säger, det allra bästa OCH billigaste är att gå in på youtube och skriva in "Guitar lesson beginner". Lycka till!

EDIT: Råkade skriva "toner" istället för "noter". Jag menar såklart "noter", sånna som du ser alla i en orkester ha framför sig. Skit i det ^^

Redigerat av Terror
Link to comment
Dela på andra sajter

Skit i noter. Kör enbart tabs. Mitt råd i alla fall. Det var så jag började för typ 15 år sen. Dock kan det vara bra att lära sig olika skalor (förutom moll, dur och penta som kan vara användbara. Typ dorisk och lyrisk. Men det viktigaste av allt - lära sig LYSSNA. Har man kommit en bit på vägen så har man till slut lärt sig hur tex ett G respktive D klingar. Att ta ut låtar är bra träning ocksåp.

I övrigt så är det nog så tråkigt att man helt enkelt får sitta och tragla ackord i timmar.

Nu förtiden finns ju youtube som lär ha en mängd instruktionsvideos.

Lycka till!

Redigerat av Panzerfaust
Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du redan noter så är det ju enklare och går snabbare att läsa a vista än tabulatur i o f s.

Men boken gitarrteori för nybörjare är perfekt och innehåller inga noter.Där lär du dig räkna ut vilka toner som är med i ackorden och varför ,vilka skalor som passar, tonarter och att göra analyser-allt du behöver för att komma igång..

Link to comment
Dela på andra sajter

Kan du redan noter så är det ju enklare och går snabbare att läsa a vista än tabulatur i o f s.

Men boken gitarrteori för nybörjare är perfekt och innehåller inga noter.Där lär du dig räkna ut vilka toner som är med i ackorden och varför ,vilka skalor som passar, tonarter och att göra analyser-allt du behöver för att komma igång..

Jag tycker du krånglar till det alldeles för mycket. Ser ingen mening med att börja spela ett instrument genom att lära sig teori före man kan ta ett ackord.

Mitt tips; leta upp ackord på låtar du vill kunna spela och lär dig på det sättet. Efter ett antal år kan det hända att du vill kunna mer och då kan du fördjupa dig i musikteorin.

Annars får du gärna ta några lektioner av mig via Skype 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker du krånglar till det alldeles för mycket. Ser ingen mening med att börja spela ett instrument genom att lära sig teori före man kan ta ett ackord.

Mitt tips; leta upp ackord på låtar du vill kunna spela och lär dig på det sättet. Efter ett antal år kan det hända att du vill kunna mer och då kan du fördjupa dig i musikteorin...

+1

Lär dig ackorden till dina favoritlåtar och spela dom. Träna rytmiken i högerhanden så att du blir en j-vel på komp.

Fy f-n va brudar du kommer få på beach partyt 2012...

Skippa noter, teori, tabulatur och I, II, V och hans moster. Spela för att du tycker att det är kul. Sjung med i låtarna...

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Noter, vem fan behöver dem? Försökte lära mig det för flera år sen men gav upp. Det var för tråkigt helt enkelt och aldrig haft något behov. Lär dig lite ackord och leta upp favoritlåtar, som är tabbade, och är enkla att spela. Det har du mer nytta av än tråkiga noter.

Link to comment
Dela på andra sajter

hur fan skall han kunna ignorera en II-V-I ???om han ska kompa?? det är ju ackordsföljden som talar om vilken tonart låten går i !!!! han skriver ju att han vill lära sig ....och det är lång träning och gehör att lära sig det utan att känna till det..säger inte att det är omöjligt-bara onödigt svårt och tar lång tid...

Link to comment
Dela på andra sajter

vill du spela hårdrocksgitarr, jazzgitarr eller bruksgitarr?

http://www.gitarrack...na-ackord1.html lär dig dessa! variera att spela lite mellan plektrumkomp och fingerplock. kolla upp t ex blackbird av beatles. dom enda böckerna jag tagit användning av när jag började spela gitarr var ackordsböcker (och det kan man ju hitta på internet idag), mer än så behöver man egentligen inte.

ang noter och att det skulle vara en onödig kunskap måste jag påpeka att tabulatur bara är ett annat sätt att teckna ner sin musik, "noter för dummies" ungefär 🙂 beror helt på hur ambitiös du är och var du ska spela, oavsett vad så tycker jag du ska börja med att ta ut låtar på gehör - ta lite hjälp av ackordsanalyser ibland. men du säger att du producerat musik länge så du har säkert redan bra gehör. lär dig det du tycker känns relevant. lycka till!

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

hur fan skall han kunna ignorera en II-V-I ???om han ska kompa??

Man behöver inte veta ett dugg teori för att kunna spela. Visste inte skit när jag började, precis som så många andra och det har gått bra ändå. Utgå inte bara för att du lärde dig teori när du började att det ska gälla alla andra. Människan har spelat instrument i tusentals år innan notsystem uppstod.

Link to comment
Dela på andra sajter

kolla : http://threechordguitar.wordpress.com/ under videos till höger så hittar du en lista med artister att klicka på så får du upp videos där du ser hur man spelar deras låtar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag skulle vilja rekmendera http://www.justinguitar.com/ håller själv på med hans kurs och jag tycker att det är en bra blandning mellan att ha kul och lite grann musik teori. Det blir mer och mer teori ju längre man kommer om man vill lära sig det.

Han har också gjort en lista med enkla låtar att börja med men som för den sakens skull inte alltid är så enkla. Men spelar man igenom alla så känns det som han har en mening med alla låtar och det blir en bra blandning. Allt på sidan är gratis men han säljer även böcker och dvder om man vill ha lite bättre översikt.

Lycka till

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...