Jump to content
Annons

Sidechain på valt frekvensband

Recommended Posts

Iternity (oregistrerad)
Postat

Satt och filosoferade på bussen hem från jobbet igår. Visst är det härligt att man sitter och tänker på djupa saker som mixning och krockande frekvenser. Det jag tänkte på var mixen mellan bas och baskagge. Vanligtvis brukar jag gröpa ur basen lite där kaggen har basenergi för att få fram ett gött thump samtidigt som basen behåller sitt fett. Det fungerar ju fint på så vis men om man skulle blanda den tekniken med sidechain, skulle det fungera och skulle det ge några fördelar?

Vad jag menar är alltså att du har kaggen som styr en kompressor på baskanalen. Kompressorn jobbar i ett specifikt frekvensband - där kaggen har sin huvudsakliga låga energi.

Jag har inte haft möjlighet att testa det här än, men vad tror ni? Någon som testat det månne?

//Johan, som filosoferar för mycket och jobbar för lite praktiskt med det han filosoferar över.

Annons
Postat (redigerat)

Ja detta är nog det vanligaste användningsområdet för sidechain.

Trancenissar gjorde ju en grej av att överdriva den effekten..

Fast i ditt fall får ju sidechaina till en multibandskompressor om du vill att den bara ska jobba på vissa frekvenser

Redigerat av mietek
Iternity (oregistrerad)
Postat

Jorå så mycket vet jag om sidechain till att det används främst att ducka basen mot kaggen. 🙂

Tanken som slog mig var just det med att använda sidechain på ett specifikt frekvensband och just då för att ducka basen endast där kaggen har energi. Frågan var om någon testat detta och vad som skulle vara fördelen mot "traditionell" sidechain på hela spektrumet.

Postat

Jorå så mycket vet jag om sidechain till att det används främst att ducka basen mot kaggen. 🙂

Tanken som slog mig var just det med att använda sidechain på ett specifikt frekvensband och just då för att ducka basen endast där kaggen har energi. Frågan var om någon testat detta och vad som skulle vara fördelen mot "traditionell" sidechain på hela spektrumet.

Ja det funkar. Runt 60-100hz brukar det vara kanska stökigt mellan bas och kagge. Men skadar inte att EQ:a en gnutta i det hz-spectrat också.

Iternity (oregistrerad)
Postat

Panzer: Brukar du använda sådan typ av sidechain? Hur tycker du det fungerar jämtemot vanlig sidechain?

Jag måste testa när jag kommer hem, min tanke är väl att få kaggen att slå igenom t ex en lågbaskraftig reggaebas utan att man upplever att basen duckar.

Jag menar, man kan ju skära kaggen resp. basen den ena högre än den andra. Men om man vill skapa en väldigt basig bas och samtidigt en kagge som ligger lågt i frekvens även den.

Postat

Waves C6 kan göra det du eftersträvar.

6 band där man kan aktivera extern sidechain individuellt. Går även att välja om bandet ska lyssna på hela sidechainsignalen eller bara det som ligger inom bandets eget frekvensområde.

Retligt att jag demade C6 utan att inse möjligheten. Har länge velat pröva något liknande för sång vs körer. Lämna lite plats kring 2 kHz åt leadsång istället för att körerna duckar helt.

Iternity (oregistrerad)
Postat

Spännande, jag får kolla C6'an. Intressant det med att köra den sång mot kör.

Det är så roligt när man får nya idéer på tekniker som man inte tänkt på förut. Även om dom redan finns och har används. Påminner mig om det min gamla lärare på ljudtekniker i happis, berättade om en elev som gick något år innan mig. Denna elev satt i kontrollrummet och experimenterade och "upptäckte" att man kunde sätta en gate efter ett reverb och tyckte att han upptäckt världens grej. När han fick höra av min lärare om 80-talet så var det inte lika stort längre. ☺️

Postat

Waves C6 kan göra det du eftersträvar.

6 band där man kan aktivera extern sidechain individuellt. Går även att välja om bandet ska lyssna på hela sidechainsignalen eller bara det som ligger inom bandets eget frekvensområde.

Retligt att jag demade C6 utan att inse möjligheten. Har länge velat pröva något liknande för sång vs körer. Lämna lite plats kring 2 kHz åt leadsång istället för att körerna duckar helt.

Håller helt med. Många gånger använder jag den istället för eq faktiskt.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.