Jump to content
Annons

Eq, kompressor och reverb/delay du inte kan vara utan


Recommended Posts

Jag är lite nyfiken på vad folk använder för prylar i sina mixar, så; vilket eq, vilken kompressor och vilket reverb/delay kan du absolut inte vara utan när du fipplar i din studio?

Mina desert island-val ser ut såhär:

EQ- Fabfilter Pro-Q, lättarbetad, går snabbt att komma dit jag vill, plus att den har en skön pre/post eq frekvensspektrumanalysator 😉 Ingen färg dock, men sjukt bra "städplugg".

Kompressor - Softube TubeTech CL1B, kör jag nog på så gott som all sång.

Reverb/Delay - Lexicon PCM Native Reverb och Soundtoys Echo Boy.. Med dom här två kan man fan göra vad som helst, från garderob till grotta! Värt!

Redigerat av Frekvensspektrumanalysator
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

EQ - En parametrisk, gärna med kortkommandon för att låsa q-värde, gain och/eller frekvens. Skadar inte med en inbyggd analysator heller.

Kompressor - Vet många som klarar jobbet och några jag klarar mig utan. En eller flera Distressorer är alltid trevligt.

Reverb/Delay - Kör gärna impulser har en samling som funkar i SIR, Space Designer och Reverence. Det måste finnas interna filter i delayet. Gärna resonanta.

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

EQ en lättjobbad typ så här

post-7487-0-31972600-1323959149_thumb.jpg

SSL channelcompresssor och gate där det funkar, bröd och smör för mig.

LA2 på sång. (Såg joachimes inlägg, ja distressor.... skall man ha....)

Reverb och effekter: Lexicon 480 och Eventide HS3000, man är ju gammal gubbe.

post-7487-0-31972600-1323959149_thumb.jpg

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

EQ: Måste också hålla med om FABfilters Pro-Q. Sjukt lättjobbad, och rätt parametrar, inkl spektrumanalys, scrollstöd, ögonfröjd osv. även DMG audios eq.

Comp: Waves R-Comp faktiskt. även Softubes FET-comp. Det räcker nästan så.

Reverb: Altiverb i de allra flesta fall. H-delay från Waves är också bra.

Redigerat av JohnRick
Link to comment
Dela på andra sajter

EQ: Om vi bortser från de allra enklaste uppgifterna (HP, LP, Cut, Boost etc), vilket ju alla EQ:s gör lika fint, så är nog Voxengo GlissEQ utan tvekan Da Shit!

Kompressor: Samma sak här, om uppenbar "karaktär" är oviktigt: nästan vilken kompressor som helst. Annars brukar jag ibland faktiskt använda – OK, alla håller i sig nu – Voxengo Elephant som kompressor. (Om vi hade lagt till kategori Limiter, så hade Elephant blivit det verktyg jag INTE hade velat vara utan.)

Reverb/Delay: Det som vid varje enskilt tillfälle finns att tillgå. Men visst, det får ju inte vara allt för "basic".

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ - Nomad Factory Studio Channel SC-226. Används på nästan alla spår. Waves Renaissance EQ 6 om jag behöver fler band.

Kompressor - Och där har vi SC-226 igen. även deras BT Compressor CP-2S.

Delay - Soundtoys Echo Boy givetvis. överjävligt bra. även Fabfilter Timeless. GS-201 Tape Echo för sitt speciella ljud.

Reverb - TC Electronics M40

Link to comment
Dela på andra sajter

Cubase Studio EQ.. har den på varenda kanal, iof skulle väl vilken EQ som helst göra jobbet lika bra men tycker inte jag behöver någon värsting EQ för att skära och boosta frekvenser... den färgar inget och tar inge processor/DSP kraft!

den kompressor jag verkligen inte skulle klara mig utan är utan tvekan UADs 1176, det är väl den enda jag känner är oersättlig just nu, tycker varken waves eller Liquid Mix versioner duger utan det är just UAD som ger det där lilla extra

precis som med EQn så har jag väl inget reverb som är oersättligt kanske men det jag använder är UADs Real verb Pro och EMT 250

Link to comment
Dela på andra sajter

Logic eq o kompressor går ganska varma. När jag orkar engagera mig mera är det waves r-comp, och equality...samt softubes tubetech-emuleringar(både eq o komp). Ozone mutlibandskompressor gillar jag....dock det enda jag använder ur ozone.

Reverb: lexicn, relab...

Men självklart används annat också när man känner behov av det...

Link to comment
Dela på andra sajter

EQ: Softubes passive/active pack, U-audios pultec pro och Precision Eq

Kompressor hårdvara: LA 3a, Joemeek SC2

Kompressor Mjukvara: Soundtoys Devil-loc (om jag vill att det ska pumpa spraka), U-audio LA2A (om jag bara vill jämna ut lite) TC MD3 (om det måste låta "modernt" :-) Vertigos (brainworx) nya som jag tyvärr ännu bara har en förverkad trial version av, men de 14 dagar jag hade på mig att testa den användes den hela tiden. Softtubes Dyna-mite (på trumbussen)

Reverb/delay hårdvara: Loft series 450 delay/flanger

Reverb/delay mjukvaru: TC DVR2, U-audio EMT140 samt Logics tape delay

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Alla EQs är likadana så vilken som helst går bra. Men visst om man vill färga ljudet så kanske man väljer ett speciellt för ett visst ljud och gör det. Vilken kompressor som helst. Alla funkar bra. Reverb, ja om det är plate så är UADs plate 140 oslagbar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör mest med Logics egna prylar, men även som Valle var inne på; GlissEQ.

Följdaktligen:

EQ: Logic (Channel EQ, mest)

Kompressor: Logic

Reverb: Space Designer

Delay: Mest Logics Stereo Delay (Delay Designer för ev. specialare)

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tänker inte ge mig in i debatten om alla digitala Eq's är likadana eller inte, men det jag gillar med Eq's som är modellerade efter en förlaga, eller begränsade i funktioner när det kommer till filter och möjligheter är att man ganska snart lär sig vad just "det" low-cut filtret låter bra till eller vad just "den" hi-shelving kurvan är perfekt för. När jag sitter med en eq som har alla möjligheter blir jag aldrig nöjd och har svårt att gå vidare.

Handlar kanske mer om arbetsföde? (dock så skulle jag gärna se någon IRL som snabbt imiterar vad t e x softtubes Trident EQ gör mer ljudet, där filterna samverkar hela tiden) jag önskar jag hade tålamod och kunnande att forska i sånt här, men jag får försöka hålla mig till musik istället...

Link to comment
Dela på andra sajter

ja. för mig är det totalt ointressant om t.ex. tubetech cl1b låter som hårdvaran eller inte, eller vilken 1176 som låter mest som originalet. så länge dom låter bra och gör ungefär det man vill att dom ska göra och inte fuckar upp arbetsflödet så är jag nöjd.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...