Jump to content
Annons

Brus istället för ljud


Hellpig

Recommended Posts

Senaste två dagarna får plötsligt störning i mina studiomonitorer (Event ASP8), de har funkat utan problem i ca 2½ år. Ljudet är ett statiskt brus som cancerlerar ut allt övrigt ljud som skall komma ut från högtalarna. Går på och av sporadiskt. Märkte det först för 2-3 dagar sedan, kopplade in mitt gamla midiklaviatur för att dottern skulle få plinka lite - då brusade det så här ett par korta gånger men sen försvann det och allt verkade funka som det skulle. Nu skulle jag bara spela ett spel lite och kände inte för hörlurar men bruset låg på c:a 80 % av tiden. Spelade in det med mobilen o har bifogat en fil här. Det kan nämnas att det låter lite vassare i inspelningen än vad det gör i verkligheten men ljudet tycks bara komma från diskanterna och är till 90% synkat i båda högtalarna, när det hörs i bara den ena så är det helt tyst i den andra.

Jag har ingen aning om vad orsaken är... såvida det inte är min "home plug" som orksakar det (en pryl som man stoppar i eluttaget för att köra nätverk via eluttagen), men den har jag haft ett par veckor nu. Inga störningar i hörlurarna överhuvudtaget så det måste ju vara något som påverkar enbart monitorerna?

Voice 007.3ga.MP3

Redigerat av Hellpig
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
drloop (oregistrerad)

Är det inte ljudkortet som flippar?

Om det Är synkat så borde det vara nåt från en gemensam kÄlla menar jag.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

I så fall borde man väl hörs störningen i hörlurarna också, tänkte jag. Och det verkar inte vara sladdarna, ryckte lite i dem men det gjorde ingen skillnad heller. 🙁

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Vissa ljudkort kör ju hörlurslyssningen via tex kanal 3-4 vilket inte är samma ADDA som masterout vilket typiskt är kanal 1 och 2.... så tänkte jag... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja, jag vete F vad det är... nu satt jag tre kvart med min dotter o spelade - inte ett enda missljud. Måste ju vara något som stör högtalarna men förmodligen inte i min lägenhet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nätdelen... och rummet är jordat, det var det inte när vi flyttade hit o då hade jag liknande problem fast mer permanent. Fick det jordat o sedan har jag inte haft de här problem förräns nu då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Om felet kommer och går lite sporadiskt, så skulle jag kanske kunna misstänka en kass lödning i nätdelen. Nästa gång det händer, testa att banka till nätdelen lite i sidan och se om det löser sig då.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...