Jump to content
Annons

Vart ska man skära kick och bas?


Frussa

Recommended Posts

Frågan har säkert blivit ställd innan på forumet, men efter en del sökning hittade jag inget som relaterade till min genre - elektroniskt. Hela produktionen förlitar sig mer eller mindre av kicken och basen, och om man får de elementen fel blir allting fel.

Som det ser ut just nu lämnar jag mina kicks oförändrade, de får inte smaka på någon eq:ing överhuvudtaget. Däremot basen brukar jag dra av vid 30hz.

Jag har använt bland annat O-zone och jämfört med andra låtar genom att "solo" low band och vad jag kan konstatera är att väldigt många låtar i samma genre har basslingan energi från 20-22hz. Det jag verkligen inte begriper är att hur i helskotta får man de andra elementen i ens mix att inte missgynnas och rent av dränkas när man skär basen så pass långt ner?

Det jag vill säga är alltså; om man prioriterar basen och kicken (skär dem runt 20hz) får man inte så oväntat, ett riktigt gött bottom end. Fast å andra sidan låter resten av mixen inte bra. Vice versa, låter basen tråkig och energifattig men resten av mixen sitter precis där den ska.

Hur ska man kunna vandra på denna fina linje?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Jag hänger inte riktigt med i hur du tänker - 20 Hz är väldigt långt ner i basen och där finns nästan ingen energi alls. Det mesta som folk lyssnar genom idag når nätt och jämt dit, och det mänskliga örat börjar höra överhuvudtaget någonstans vid 16 Hz. Energin i en del elektroniskt genererade kickar och basar ligger mellan 20-40 Hz, men då talar vi om ett subbasregister vars svängningar är såpass långa att det är svårt att uppfatta attackerna i i tät rytmik. Den huvudsakliga energin i t ex en elektronisk kick i en houselåt ligger oftare runt 60 Hz. Missar jag vad du försöker beskriva?

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

Allteftersom fler och fler börjar lyssna på musik endast genom smartphones så skulle jag inte bli förvånad om det inom en snar framtid läggs högpass vid 80Hz på master.

Link to comment
Dela på andra sajter

alla baskaggar har ju olika bottenfrekvens beroende på hur dom är rattade/stämda, samma med basljud och i vilken tonart dvs allt sådant spelar in, har du en låt där fundamentala frekvenser ligger och pumpar neråt 30 hz så bör du ju kunna höra det och skära därefter, normalt sett ligger en baskagge på mellan 60-80 hz med själva thumpet men det betyder inte att man skär rakt av där, lyssna och se vad som gör skillnad och bestäm därefter branthet och dB på avskärningen...skär bort dvs skulptera vid vissa frekvenser uppåt där det blir burkigt etc så får du till ett samspel men det kräver träning och bra öron att lära sig, finns massor av läsning och tips dessutom*

japanska bautatrummor har fundamental ton vid 10 hz...

Redigerat av Florian le Sage
Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tidigare talare att inom populärmusiken så kan du i princip slopa allt under 30-40hz då gemeneman ändå inte hör det genom sin lyssning, 20hz är vansinne och det är nog få människor som ens kan urskilja toner där nere. Jag brukar gå som lägst runt 30hz för bassdrops när jag använder såna. Men för kagge och bas går jag nästan aldrig under 40hz. Tänk också på att ju mindre bas=högre volym då lågbas stjäl väldigt mycket energi. Jag pysslar mestadels med dödsmetal så kan inte så mycket om elektronisk musik men kan komma med lite tips om hur jag gör överlag. Jag brukar oftast skära basen runt 70-80hz och låta den spela runt 50-60hz samt även lite runt 90-100hz och samtidigt gör jag tvärt om med kaggen. Tycker det blir bättre driv i speciellt snabba låtar med mycket snabba baskaggar om man lägger basen under kaggen samtidigt som det inte tjockar till sig lika mycket vid dubbeltramp och basmatande. Men inom låtar med mycket långsamma kaggar så gör jag ofta tvärt om, alltså kagge runt 50-60 + lite 90-100 och bas runt 70-80 eftersom jag tycker låten oftast får det där lilla extra gunget som långsamma låtar behöver med kaggen underst. Brukar även använda lite sidechain (2-3db) från kaggen mot basen för att göra kaggen extra dominant då det oftast behövs inom metal. Men tänk på att ibland kanske det inte just är basregistret som spökar om det låter skit, alla register måste fungera i en symbios med varandra för att det ska låta bra, och så fort det blir problem i ett register så brukar oftast allt låta skit 😛.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi tar det master lowcut jag har i min Finalizerburk, borde jag ändra det från 20 hz, (det brukar jag aldrig ändra på) till 30 eller 40 hz? Jag har dessutom ganska begränsade möjligheter till eq på separata spår i digitalportan.

Samtidigt hörs det rejäl skillnad i basen om jag dippar eller boostar mina eq vid lägsta frekvensen som är 34 hz, det hörs både på separata spår och på master. Jag brukar oftast göra en liten dipp vis 34 eller 40 hz på mastern.

Skulle man skära allt under 40 hz, är inte det drastiskt? Men å andra sidan kanske det går bättre att knuffa på lite vid 60, 70 hz då? Ibland brukar jag öka en db vid 70 hz för att simulera rullband, då skär jag samtidt kanske 3, 4 db vid 34 eller 40 hz. Det brukar ge kaggen lite skönt liv...

Men i icke eletronisk musik som min kanske ett lowcut på 35 hz vore kanon? Då kan jag döna på lite extra vid 60, 70 i stället. Både kaggen o elbasen (nerstämd i D) har ju rejält med lågbas i sig. Med högre ställd lowcut kanske det är lättare att få till mixen i helhet?

Och som en annan av våra käraste skribenter nyss påpekade, idag är det väl ingen som lyssnar på musik i riktiga högtalare.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi tar det master lowcut jag har i min Finalizerburk, borde jag ändra det från 20 hz, (det brukar jag aldrig ändra på) till 30 eller 40 hz? Jag har dessutom ganska begränsade möjligheter till eq på separata spår i digitalportan.

Samtidigt hörs det rejäl skillnad i basen om jag dippar eller boostar mina eq vid lägsta frekvensen som är 34 hz, det hörs både på separata spår och på master. Jag brukar oftast göra en liten dipp vis 34 eller 40 hz på mastern.

Skulle man skära allt under 40 hz, är inte det drastiskt? Men å andra sidan kanske det går bättre att knuffa på lite vid 60, 70 hz då? Ibland brukar jag öka en db vid 70 hz för att simulera rullband, då skär jag samtidt kanske 3, 4 db vid 34 eller 40 hz. Det brukar ge kaggen lite skönt liv...

Men i icke eletronisk musik som min kanske ett lowcut på 35 hz vore kanon? Då kan jag döna på lite extra vid 60, 70 i stället. Både kaggen o elbasen (nerstämd i D) har ju rejält med lågbas i sig. Med högre ställd lowcut kanske det är lättare att få till mixen i helhet?

Och som en annan av våra käraste skribenter nyss påpekade, idag är det väl ingen som lyssnar på musik i riktiga högtalare.

Gör vad som låter bäst i dina öron, men man ska ha en redig sub som lyssnare för att få något nöje av frekvenser under 30hz. Folk som lyssnar i hörlurar på bussen/tåget etc. kommer ändå inte märka någon skillnad. Jag tycker även bara att så låga frekvenser ställer till med problem i mix/mastring då dom stjäl en massa energi i onödan när man som mig jagar varenda tiondels decibel 😛 Mellan 30-40hz finns det lite god sub att hämta, men inte tillräckligt god för att det ska vara värt och lägga ner tid på att fixa till det när ändå ens låtar blir uttryckta på skitiga mp3:or och uppspelade i lurar på buss/tåg etc. Det brukar även låta "fetare" genom lite sämre lyssning att kanske boosta lite runt 70hz och slopa vid 40hz än att ha balanserat hela vägen ner till 20hz.

Link to comment
Dela på andra sajter

Men om vi tar det master lowcut jag har i min Finalizerburk, borde jag ändra det från 20 hz, (det brukar jag aldrig ändra på) till 30 eller 40 hz?

beror på om det är slutpunkten eller startpunkten för skärningen

som floriano säger så är det en viss lutning med olika branthet när man skär

att man har börjat skära vid 70Hz innebär inte att allt nedanför är borta - tvärtom får man med ganska mycket av det som finns nedanför

så att man idag skär vid 40-50Hz betyder inte att det är 0dB vid 20Hz

man får en avrundande sluttning ner mot dom områden som inte tillför så mycket mer än mörkt muller - inte ett tvärbrant stup

vet du nåt om brantheten på ditt filter?

Och som en annan av våra käraste skribenter nyss påpekade, idag är det väl ingen som lyssnar på musik i riktiga högtalare.

gör inte du?

Link to comment
Dela på andra sajter

Håller med tidigare talare att inom populärmusiken så kan du i princip slopa allt under 30-40hz då gemeneman ändå inte hör det genom sin lyssning, 20hz är vansinne och det är nog få människor som ens kan urskilja toner där nere. Jag brukar gå som lägst runt 30hz för bassdrops när jag använder såna. Men för kagge och bas går jag nästan aldrig under 40hz. Tänk också på att ju mindre bas=högre volym då lågbas stjäl väldigt mycket energi. Jag pysslar mestadels med dödsmetal så kan inte så mycket om elektronisk musik men kan komma med lite tips om hur jag gör överlag. Jag brukar oftast skära basen runt 70-80hz och låta den spela runt 50-60hz samt även lite runt 90-100hz och samtidigt gör jag tvärt om med kaggen. Tycker det blir bättre driv i speciellt snabba låtar med mycket snabba baskaggar om man lägger basen under kaggen samtidigt som det inte tjockar till sig lika mycket vid dubbeltramp och basmatande. Men inom låtar med mycket långsamma kaggar så gör jag ofta tvärt om, alltså kagge runt 50-60 + lite 90-100 och bas runt 70-80 eftersom jag tycker låten oftast får det där lilla extra gunget som långsamma låtar behöver med kaggen underst. Brukar även använda lite sidechain (2-3db) från kaggen mot basen för att göra kaggen extra dominant då det oftast behövs inom metal. Men tänk på att ibland kanske det inte just är basregistret som spökar om det låter skit, alla register måste fungera i en symbios med varandra för att det ska låta bra, och så fort det blir problem i ett register så brukar oftast allt låta skit 😛.

Intressant! Jag ska testa att lägga basen lägre än bastrumman nästa gång. Jag brukar nämligen alltid ha det tvärtom.
Link to comment
Dela på andra sajter

beror på om det är slutpunkten eller startpunkten för skärningen

som floriano säger så är det en viss lutning med olika branthet när man skär

att man har börjat skära vid 70Hz innebär inte att allt nedanför är borta - tvärtom får man med ganska mycket av det som finns nedanför

så att man idag skär vid 40-50Hz betyder inte att det är 0dB vid 20Hz

man får en avrundande sluttning ner mot dom områden som inte tillför så mycket mer än mörkt muller - inte ett tvärbrant stup

vet du nåt om brantheten på ditt filter?

gör inte du?

Jag gillar ju riktigt djupfläskiga kaggar o elbas, ser gärna till att lyssna i riktiga anläggningar. 60-tals ljud med fesig botten och dålig diskant är inget jag gillar alls.

Instruktionsboken säger inget om brantheten på lowcutten:

The LoCut filter is global and is used to filter out any sub-bass frequency or DC contens in the current signal.

Note: The LoCut filter migth introduce occasional overshots when "hot" signals are input.

Jag har testat lite nu, jag kan bla ställa det i bla 32 och 40 hz, inget däremellan, men även på 40 hz får jag mer bottenfläsk från mina inspelningar än på den samlings-cd med Bob Marley jag har. Ställer jag ner till 20 hz blir det ännu djupare, så min sub klarar nog riktigt låga toner. Men 40 hz ger säkerligen tillräckligt med botten även från basens låga D. Att ställa om lowcutten från 20 till 40 hz är en liten milstolpe i mitt ljudskruvande.

Jag får gnska mycket botten om jag ställer upp det ända till 60 hz. 50 hz är också ett alternativ, men på 40 hz då blir det riktigt fett...

Edit 40 hz måste antagligen vara startpunkten på filtret, och att det skär normalt snett neråt. Vad nu normalt är. Inte jag i alla fall.

Redigerat av Guitar Nilsson
Link to comment
Dela på andra sajter

Ojojojoj. Nu har jag lyssnat på Marleys basigaste låtar med endast lowcut ikopplad på finalizern, jag kan ha den ända upp till 50 hz och få ett riktigt fläsk. Vid nästa steg 62 hz, börjar det tappa.

Men har jag den på 50 hz och boostar master-eq vid 70 hz händer det hur mycket som helst.

Skitroligt det här, nu kan jag nog få lite tajtare mixar.

Jag har egentligen alltid gjort samma sak i PA eq för att få ut mesta möjliga kraft, men jag har trott att 20 hz var standard i studiovärlden...

Nu är jag en femtioherzare. 😎

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

trevligt 🙂 Själv tycker jag 50hz är lite högt, spelar nog ingen roll för gemene man i deras hörlurar. Men jag tycker att mixen tappar en del bottenfläsk i mina monitorer då, beror ju dock som sagt på hur brant man skär som sagts tidigare. Själv försöker jag hitta en bra balans mellan frekvens och vinkel för att få en så naturlig avrullning som möjligt av vad jag hör.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...