Jump to content
Annons

Val av mjukvara/DAW - hjälp, tack!


Ecarion

Recommended Posts

Sådär! Pratade med en vänlig anställd på Thomann som guidade mig lite i 20 minuter efter jag redogjort mina ambtioner inom underhållningsmusik. Den anställde erkände att Oxygen 61 är ett fullt dugligt alternativ, dock att jag snabbt skulle tänja på dess gränser och att det saknade en del viktiga funktioner, som bl.a. Aftertouch. Dock ansåg han - och han påstod då att han själv spelade musik dagligen - att 61 räcker fullt ut om man inte spelar piano.

Han tipsade mig om snäppet högre vad gäller midiklaviatur, nämligen http://www.thomann.d...akai_mpk_61.htm Akai Mpk 61. Har aftertouch, drum pads för softsynthar och annat smått och gått. Jag tycker att produkten verkar vara väldigt kvalitativ och prisvärd, trots dess priskillnad, och denna blir nog den jag väljer. Tydligen så kommer den räcka minst 2-4 år eller mer.

Edit: Redering ; Dock har jag läst runt lite, och hittat en hel del klagomål på detta klaviatur. Det som återkommer oftast är det faktum att tagenterna har ett fjädrande motstånd både upp och ned, samt att de svarta tagenterna är för korta. Detta låter ganska oroväckande för min del. Mer research behövs.

Dock har jag fått svar på 61 vs 88, och det är rätt skönt 🙂.

Vill tacka alla som hjälpt mig än så länge!

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
  • Svar 64
  • Created
  • Senaste svar

Postat mest i detta ämne

MPK61 är ju i en helt annan liga än Oxygen, och är inte budget problemet så kör! Du får ju mixkontroller, trumpads och massa gott.

Nej, budgetproblem är det som sagt verkligen inte. Hade det varit ett försvarbart argument för ett klaviatur för 10 000 hade jag seriöst funderat på det ^^. Jag tänker som så att det är bättre att köra in sig på något professionellt från första början istället för att gå från plastbit till semiprofessionellt till professionellt.

Dock har som sagt Akai-modellen känsloproblem. Så som det beskrivs verkar det vara lite av en "fjong"-känsla även när man släpper tagenten. Det skulle irritera mig utav bara helvete. Det bästa vore att pröva det hela - ska se om jag kan hitta en lokal butik där det finns ett urval. Annars letar jag febrilt vidare.

Om någon känner för att ge mig vidare tips angående modeller, tänk som så att modellen jag köper ska duga till mitt framtida och högst potentiella första "uppdrag" av någon (I.e, gör musik åt oss för produkt x). Naturligtvis kommer jag att uppgradera biblioteket när det behövs, men jag vill ha ett klaviatur som verkligen duger åt professionell produktion - tänk som Intuos 4 för konstnärer. De flesta professionella digitala konstnärerna använder en Intuos eller en Cintiq - vad jag vill ha är 61-tagentsmodellen som motsvarar en Intuos. Sorry om det var komplicerat 🙂. Efter diskussionen med den anställde på Thomann, och svaren här så börjar jag tvivla på om det är en Oxygen-modell som kommer duga åt detta.

Demonproducenten: Absolut. Mitt hopp är att det i den eventuella lokala musikbutiken även finns en liten begagnad-avdelning där man kan hitta saker. Annars är jag väldigt noggrann vad gäller just köp av begagnat. Jag vill ha orginalkvitto, jag vill helst ha garanti, framför allt vid större köp. Annars är det värt att köpa nytt direkt, i min mening.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Tror att du slänger pengar i sjön med den keyboarden. Blir inte bättre ljud, ingen bättre känsla heller. hur viktigt känns trumpadsen ? Du får en keyboard som låter själv för en massa pengar extra, slutresultatet blir ändock detsamma.

Link to comment
Dela på andra sajter

Mm, vienna kanske det blir om ett par år när jag känner att jag kan använda det till full effekt 🙂.

Mrs8:

Visst, det är ett argument. Detta är dock inte första gången jag lär mig någonting i digital miljö (konst var det innan, som sagt). Man kan argumentera att man kan lära sig konst med ett Trust ritbord för 600 spänn, batterdriven penna.

Däremot kommer du aldrig få samma känsla som i ett patenterat, elektronmagnetiskt Wacom Intuos. Det är en fröjd att arbeta/träna/skissa på en sådan produkt, som är så pass välgjord att den är näst intill omöjlig att ta sönder om man inte försöker. Kvalitén är utomordentlig, och det blir som att rita på papper. Kort sagt - ritbord är en kategori där man får vad man betalar för. 6000 kr för ett ritbord var en hög utgift när jag köpte det och inte visste hur bra jag skule bli, men jag är 100% övertygad om att en stor del av min utvecklingskurva är tack vare Wacoms excellenta teknik.

Sammanfattningsvis, jag förespråkar kvalitet högre än kostnadsfaktorn. En högre kostnad är acceptabel om det vägs upp av en markant ökning i kvalitet/funktion/teknik. Naturligtvis har du en väldigt bra poäng, man får inte gå för högt bara "för att":

Om vi tar en titt på de högre prisklasserna inom 61-tagentsklaviaturen, hur väger följande modeller i en pris/prestandajämförelse?

http://www.thomann.d..._61_b_stock.htm

http://www.thomann.de/se/maudio_axiom_61_advanced.htm

http://www.thomann.d...vx6_b_stock.htm

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Om vi tar en titt på de högre prisklasserna inom 61-tagentsklaviaturen, hur väger följande modeller i en pris/prestandajämförelse?

http://www.thomann.d..._61_b_stock.htm

http://www.thomann.de/se/cme_vx6_b_stock.htm

Axiomen är semi-vägd klaviatur, alltså mer åt piano/flygel-känslan i tangenterna fast inte fullt ut.

Ser du fördelar med mixkontrollerna, trumpads och allt annat i Akai MPK så är det alltså riktigt prisvärt.

Men är det enbart klaviaturen som har betydelse, och du dessutom vill ha lite tyngre tangenter, då är nog MPK inte din grej.

Då håller jag med demonen om att titta på begagnade syntar. Det finns en hel del syntar med bra klaviaturer som sjunkit ner till samma prisklass.

Link to comment
Dela på andra sajter

Axiomen är semi-vägd klaviatur, alltså mer åt piano/flygel-känslan i tangenterna fast inte fullt ut.

Ser du fördelar med mixkontrollerna, trumpads och allt annat i Akai MPK så är det alltså riktigt prisvärt.

Men är det enbart klaviaturen som har betydelse, och du dessutom vill ha lite tyngre tangenter, då är nog MPK inte din grej.

Då håller jag med demonen om att titta på begagnade syntar. Det finns en hel del syntar med bra klaviaturer som sjunkit ner till samma prisklass.

Absolut. Det är en definitiv fördel att ha allting "till hands". Jag tänker så till den grad att jag på min Logitech G13 har programmerat in photoshop-kommandon på en helt egen template så att jag varken behöver sträcka mig efter mus eller stort tagentbord. Tycker om att ha allting inom räckhåll.

Dock så är det ju även viktigt med tagentkänslan. Just nu läser jag reviews som rör bland annat Axiom-pro vs Axiom advanced och åsikterna där kretsar kring att det finns en stor problematik med knobs/knappar. Tittar på CME och Studiologic. Ack, vilken Djungel. Varför gör inte Wacom Klaviatur! 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Studiologic/Fatar är klaviaturernas "heliga graal" men då brukar det nästan uteslutande vara 88-tangentersklaviaturer med flygelkänsla och hög kvalitet. Utmärkt för pianist, kanske lite onödigt stort och tungt för att lägga stråkar med?

Så det är en fråga om det är mer än vad du behöver. Du skulle väl ha lite cash till de dyra instrumentbiblioteken 😉

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Instrumentbiblioteken har man ju konstant i bakhuvudet hela tiden. Priserna där för realism är ju verkligen inte att leka med. Samtidigt känner jag att - liksom med mit ritbord - så måste de grundläggande verktygen vara av hög kvalitet. Det verkar verkligen som de flesta billigare produkterna har skavanker som skulle störa mig, vilket gör dem till ganska olämpliga för längre spelande.

Däremot tänker jag ju verkligen inte göra ett slutgiltigt val förrän jag varit och känt på ett par klaviatur live. Det är trevligt att du beskriver Studiologic som helig graal. Tittar för tillfället på http://www.thomann.d...mk_161_plus.htm som har blivit otroligt välrecenserad - med nackdelen att den inte har drumpads (vilket jag tycker borde finnas för det priset) och att jag inte sett någon använda den på PC ännu 😛.

Åter igen, jag är väldigt tacksam för den respons jag fått här. Verkligen uppmuntrande att det finns så många kunniga människor här. En stor hjälp inom läroprocessen är ju att fråga folk som kan mer 🙂.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Ptja, för 10 år sedan låg Fatar-klaviaturen på samma prislapp, och då hade de (precis som elpianon) varken pitch bend eller modulationshjul 😉

Edit: Snabb emailrespons från Thomann 🙂. Bra förklaring där med kostnadsskillnaden vad gäller hammer keys.

Får sluta spamma här och läsa in mig lite mer på olika modeller, inklusive Novation och Studiologic 🙂.

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Två snabba:

När det huvudsakliga man ägnar sig åt när man jobbar med orkesterbibliotek är midistyrning i realtid (helst) så kan man inte ha nog med kontroller på sitt klaviatur, trumpads inkluderat för slagverksbiten som ej är att försumma.

Vienna som rekommenderas här och där i tråden är helt fantastiska, men är kanske inte det lämpligaste valet för nybörjaren eftersom de kostar skjortan: "1.100 kr för altflöjerna, jaha, då är det bara 70 instrument kvar att inhandla..." Nuf' said! 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tänkte bara flika in med ett bibliotek som jag personligen tycker låter sjukt bra, och det är LA Scoring Strings! Ligger just nu på 999 USD, så det är ju inte direkt billigt, men det låter otroligt bra, med mycket kontrollmöjligheter! Kolla in http://audiobro.com/

Oj, det där lät ju verkligen bra får jag säga. Undrar fan om inte det där är de snyggaste crossfades mellan artikulationer jag hört, någonsin... Imponerande! 6.800 kr för stråkar som låter såpass bra tycker jag inte är dyrt. Synd att man numera är fattig som en kyrkråtta - tycker TS kan skänka en tredjedel av sin budget till mig för detta inköp 😄

Ecarion, jag undrar om du faktiskt inte borde överväga det här istället. Efter vad jag kan se på upplägget så verkar det vara väldigt kraftfullt. Kontakt player 3 ingår i fullversionen, så du behöver inte köpa Kontakt. För att sedan lägga till andra orkesterinstrument så finns det massor av billiga samplingbibliotek med bra versioner av dessa, flöjter, slagverk, brass osv. Stråket är det i särklass svåraste att få till, både att sampla och att spela upp realistiskt för samplingsmotorn.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Liten update:

Spenderade gårdagskvällen med att läsa och titta runt. Till slut kom jag fram till att det som i grunden spelar roll är att jag köper en midi-controller i form av ett keyboard, som ska spelas på. Ju fler mixer/DAW-funktioner som detta erbjuder, desto bättre.

Däremot så måste funktionerna som erbjuds vara användbara. Och här verkar det vara ganska skralt vad gäller många av de modeller jag tittade på igår. Novation Remote och Inspiration har drumpads, men i samtliga reviews jag sett så använder inte individen dessa utan spelar istället in trummor på keypads som allting annat. Som grund anges att padsen är för små, inte responsiva nog eller att de är felpositionerade. Samma sak med många av de andra funktioner som erbjuds. Alla LEDs kring knobsen är väldigt söta, men de fyller absolut ingen praktisk funktion. Den breda LCD'n är bra, och är ett köpargument, men om man kombinerar dessa oanvändbara "funktioner" med resten så talar detta mer för Studiologic-modellen. Axiom och Akai tittar jag inte ens på längre på grund av de problem som många rapporterat. Visst, de har fått positiva recensioner också, men jag tar hellre en modell som fått genomgående bra kommentarer.

Denna modell (VMK-161) har recenserats mycket väl med såväl videoreviews som användarrecensioner. Både hammer-modellen samt organ-varianten verkar lämpa sig mycket väl. För tillfället lutar det mer åt Organ-varianten som verkar vara något mer lättspelad med ett Waterfall-klaviatur, men Hammer-modellen är fortfarande intressant då jag kanske känner för lite mer av en pianokänsla över det hela - likaväl som jag föredrog en grövre Nib-känsla när jag använder min intuos för mera realism.

Studiologic verkar följa mitt tankesätt liter när det gäller produkter av denna typ. Först så måste produktens fundamentala funktion fungera utan anmärkning, sedan kan man börja köra in "bells and whistles". Med det fundamentala i åtanke tittar jag även på märket Doepfer (jag tycker om tysk-konstruerad hårdvara, vi tyskar vet hur man bygger bra saker 😛). Dreglar en hel väldans massa över LMK4+, men de modeller går snäppet för långt. Det lutar starkt åt ett studiologic ^^.

Bodhi: Ska titta och lyssna på det. Det verkar otroligt bra, dock är det ju lite i det övre vad gäller prisklass för ett nybörjarbibliotek. Och om jag förstår rätt så är det bara stråkinstrument, eller har jag fel?

Johnrick: väldigt bra att höra 🙂. Tack!

här är en review av Organ-versionen av VMK-161 plus 🙂

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Bodhi: Ska titta och lyssna på det. Det verkar otroligt bra, dock är det ju lite i det övre vad gäller prisklass för ett nybörjarbibliotek. Och om jag förstår rätt så är det bara stråkinstrument, eller har jag fel?

Ja, de är lite dyrare, men jag tänkte att eftersom du redan varit uppe och nosat i de prisklasserna så är det kanske något att överväga. Du nämnde tidigare att du inte ville lägga ut pengar på något som när du sedan uppgraderade skulle åka i papperskorgen, men det här biblioteket tror jag inte kommer att hamna i någon papperskorg. Mycket av det jag hörde på demosarna håller Vienna-klass, hands down. Kontrollerna verkar vara genomtänkta och crossfadesen mellan artikulationerna faktiskt de bästa jag hört. (Crossfades är när du gör en fade mellan två olika ljud, något som ofta avslöjar att stråkar är samplingar).

Det stämmer att det här bara är ett stråkbibliotek, men stråket är själva fundamentet i ett orkesterbibliotek, och det mest kritiska att välja rätt ifråga om naturlig återgivning. Resten av instrumenten, förutom brasset är långtifrån lika kritiska att sampla och återge naturligt, och därför kan man få tag i riktigt billiga bibliotek med dessa som håller hög kvalitet. Brasset är kritiskt i det avseendet att man vill återge naturliga svällningar, men även där finns det gott om bra, billiga bibliotek.

Om det faller sig att du väljer LA Scoring Strings, så kan jag hjälpa dig att sätta ihop resten av orkestern till ett billigt pris. Ja alltså inte att jag skulle ta betalt för tipsen, 😄 utan hitta vad som kan funka.

Jag läste någonstans att man behövde Kontakt 3.5 för att komma åt en del av scripten i LASS, ska kolla upp det där närmare.

Redigerat av Bodhi
Link to comment
Dela på andra sajter

Sådär! Nu har jag varit och känt på Waterfall vs Hammer-tagenter. Blir definitivt vägda hammer-keys på tagentbordet, dvs VMK-161 plus som det ser ut nu. Jag tror jag måste skylla på min bakgrund inom piano där, waterfall/vanliga keys kändes helt enkelt "fel". Då ska jag läsa in mig lite på LASS, se om det är ett passande alternativ för mina ambitioner ^^.

Bodhi: Tack för erbjudandet! Ska jag definitivt använda om jag köper LASS 🙂. Mycket av den musik jag vill göra kräver ju lite mer udda saker/ljud också, då kan det ju vara bra att ha mer än bara strings :>

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

LASS är ett bra tips, men det är även där en ordentlig prislapp för enbart stråkarna. Du vill kanske börja med Miroslav (Philharmonik) för ett paket av alla orkesterljud från stråk och brass till körer och percussion. Om du en dag vill komplettera med LASS eller Vienna-stråkar så har du fortfarande resten av orkestern i Miroslav.

...och Miroslav-stråkar är inte fy skam heller. Det handlar om att vara noggrann med stämföring/satslära och artikulationer för att det ska bli realism.

A-interface.jpg

http://www.ikmultimedia.com/philharmonik/audiodemo/audiofile/Archi_white_pearl.mp3

http://www.ikmultimedia.com/philharmonik/audiodemo/audiofile/Badinerie.mp3

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Förlåt att jag lägger mig i 😛

Tycker du borde kika på EWs Complete Composers Collection http://www.soundsonline.com/Complete-Composers-Collection . Du skulle inte bara köpa ett orkesterbibliotek (som låter ganska bra förresten) utan också en hel kör, flera olika pianon, en massa "episk/etnisk" instrument och kraftfulla slagverk, så viktiga för att göra musik i stil med Zimmer, osv. Det är en mycket bra utgångpunkt tycker jag.

Å andra sidan använder jag LASS och måste ju säga att de var ett av de bästa inköpen jag gjort, någonsin!Hollywood Strings låter också väldigt bra, kanske lite bättre, men inte har solostråk, dessutom kostar de ungefär detsamma, då jag skulle fortfarande välja LASS om jag fick välja igen, och hade råd till det xD

Skulle vilja också rekommendera de här brassen: http://cinesamples.com/products/cinebrass/ . Imponerande va?!

Hoppas det hjälper lite 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

japp - detta paket hittade jag för veckor sedan när jag började fundera på att spela musik. Men jag glömde det - tack för att du påminde mig!

Ja, det är ju en lite komplicerad situation. Jag tänker som så att antingen köper jag verkligen ett riktigt, riktigt billigt instrumentbibliotek som jag kan träna med, eller så kör jag fullt ut och köper ett professionellt paket som jag kan använda från skicklighetsgrad 1-10. EW-paketet ger ju verkligen allt man vill ha - dock skulle jag nog byta ut ett av dem mot "Gypsy", jag älskar violinen och instrumenten i Gypsy. De är helt underbara.

http://www.youtube.c.../12/ecsJSTE-ztA

Får fundera på den biten lite mer. Tackar för input hursomhelst 🙂.

Till en annan fråga - finns det någon form av gratisbibliotek jag kan använda medan jag tränar? Jag har funderat på att köra någon kurs i sommar 2012, och då kan man ju få saker till studentpriser. For the sake of argument - finns det ett gratisbibliotek jag skulle kunna träna på tills dess för att lära mig fundamenten?

Usch, vad den här tråden har blivit lång. Jag hoppas att någonting här kan hjälpa andra som också funderar på att börja med musik. Ska slänga upp reviews på allting jag köper så att folk får ut någonting av all hjälp som de har gett mig också 🙂

En annan fråga: Behöver jag Kontakt för att på ett effektivt sätt integrera EWQL i Cubase? Kontakt kommer ju i många av NI's pack, men det skulle kännas surt att behöva köpa Komplete-8 paketet för att få kontakt. Fungerar det bra även med EWQL's egna player?

Redigerat av Ecarion
Link to comment
Dela på andra sajter

Jao, så mycket förstod jag - att det finns som standalone dvs. Men även den billigaste versionen är ju 3500 vilket kör instrumentkostnaden á nybörjare upp till över 11000 om jag kör eastwest-alternativet. Antagligen är det väl lika bra att få kontakt-köpet ur vägen, eftersom så många instrumentbibliotek kör på det - men måste jag absolut ha det om jag kör EW? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Om jag inte minns fel (någon får väl rätta mig annars) så är EW QL Symphony Orchestra en Kompakt-baserad rompler så den kan användas oavsett om man har Kontakt eller inte.

Men om man nu har Kontakt kan man använda biblioteket i Kontakt istället och få fler möjligheter.

Om du tänkte ta studentvägen...

EDU-priser hos Native instruments

Link to comment
Dela på andra sajter

Fördelen med Kontakt är att du får tillgång till en väldig massa billiga bibliotek som finns på marknaden, och även som Linus nämner ofta får fler möjligheter med bibliotek som bara har en Kontaktbaserad player. Men de här möjligheterna kan vara något du mer vill ha i ett senare skede, så kanske du borde välja bibliotek i första hand.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jao, så mycket förstod jag - att det finns som standalone dvs. Men även den billigaste versionen är ju 3500 vilket kör instrumentkostnaden á nybörjare upp till över 11000 om jag kör eastwest-alternativet. Antagligen är det väl lika bra att få kontakt-köpet ur vägen, eftersom så många instrumentbibliotek kör på det - men måste jag absolut ha det om jag kör EW? 🙂

EastWest har gjort en egen player, som heter Play - så de använder inte längre Kontakt. Play-motorn finns med i deras bibliotek, så det är inget man behöver fundera på. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Kulturell Figur (oregistrerad)

EastWest har gjort en egen player, som heter Play - så de använder inte längre Kontakt. Play-motorn finns med i deras bibliotek, så det är inget man behöver fundera på. 🙂

Är Play bättre än Kontakt eller är dom likvärdiga? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Är Play bättre än Kontakt eller är dom likvärdiga? 🙂

Eftersom biblioteken numera är gjorda för Play och därför inte kan köras av Kontakt, så är det egentligen en icke-fråga... 😉

Nåja - Play var ute i 64-bitsversion betydligt tidigare än Kontakt Player, så bara av den anledningen var det förstås bättre. Annars är det nog hugget som stucket och mest en smaksak eller vanesak vilket som är "bäst".

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...