Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

Hej, jag har irriterat mig på 2 grejor som säkert är lätta att åtgärda i Cubase 5, det ena är att projektfönstret öppnar sig på enbart halva sizen så man får klicka upp den i fullsize igen varje gång efter det att man kollat på tex en vst eller något annat editeringsfönster/mixer etc, så var det inte tidigare vill jag minnas....

Det andra är att när man solar en kanal och skall AB testa tex en stereomix mot en annan på spåret under och alltså skiftar mellan dessa 2 spår genom att trycka på spåret dvs automatiskt sola detsamma så klickar det till på ett otrevligt sätt, så var det heller inte tidigare, kanske har det med mitt TC Desktop konnekt 6 att göra som jag kör temporärt tills nya studion blir klar där jag återigen kommer använda mitt Lynx Aurora 16, men något säger mig att det går att tweaka i cubase???

😐

Annons
Postat

Jag brukar dra ut projektfönstret så att det täcker hela skrivbordet istället för att maximera. Då behåller det sin storlek även om man öppnar upp fler förnster.

Klicket när du byter solo-spår. Det kanske beror på vald latency/latencykompensation?

Om jag byter solospår hör jag hela mixen under en tiondel av en sekund. Så har det varit så länge jag kan minnas. Brukar därför sällan växla direkt mellan.

Postat (redigerat)

Ja det med projektfönstret kan vara lite störande ibland, men aja, något som kanske fixas till i framtiden vem vet...

Redigerat av crys
Postat
  On 2011-11-08 at 10:43 sa joachime:

Jag brukar dra ut projektfönstret så att det täcker hela skrivbordet istället för att maximera. Då behåller det sin storlek även om man öppnar upp fler förnster.

Klicket när du byter solo-spår. Det kanske beror på vald latency/latencykompensation?

Om jag byter solospår hör jag hela mixen under en tiondel av en sekund. Så har det varit så länge jag kan minnas. Brukar därför sällan växla direkt mellan.

Jag ska testa tipset m fönstret, latencyläget är en issue i sig med just Konnekt enheten som jag tycker gör en del knasiga grejor och får datorn att lagga etc, skall bli skönt när jag åter börjar med Lynx omvandlarn för vad jag minns hade jag aldrig dessa problem där, tycker det är kanon med dessa AB test för att utröna ljudmässiga karaktärsskillnade mellan olika kompressor och limitermixar, såväl i hardware som software!

• 1 månad senare...
Postat

Det här med fönstret som minimerar sig varje gång man klickat in bland vst och annat dödar min glädje till musikskapande. Förstår inte hur dom har tänkt. Synd att det är så dyrt med sequensers, annars hade jag köpt ett annat studs.

En annan issue är när jag öppnar just vst instrument osv. att dom kan komma överallt. Har datorskärmen kopplad över tv'n där dom hamnar titt som tätt. Så några gånger i timmen måste man slå över TV'n i datorläge, lokalisera cubasefönstret som smitigt iväg för att då föra tillbaka den till datorskärmen.

Cubebase suger, mitt sämsta köp någonsin.. Man tycker att man borde få ett buggfritt program när man spenderar flera tusenlappar på det:/

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.