Jump to content
Annons

PC editor för Kawai K4 i Cubase 5?


Florian le Sage

Recommended Posts

Skriver frågan i denna avdelning då det inte finns någon annan som passar:

Jag har precis köpt mig en gammal Kawai K4 och tänker editera ljuden i min DAW och hittar lite olika möjligheter till detta på nätet och synthforum, den ena metoden består av SYSEX FILER och den andra av SMF, båda innehåller alla ljudbanker etc fr. fabriken...

Hur gör man detta enklast i en PC och vad är skillnaden på dessa filsystem???

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

SMF = Standard Mid File används ofta i karaoke sammanhang för att spela upp hela arrangemang då den kan innehålla flera spår

--- saxad förklaring på saxiska ------

The Standard MIDI File format is different from native MIDI protocol, because the events are time-stamped for playback in the proper sequence.

Standard MIDI Files come in two basic varieties: a Type 1 file, and a Type 0 file (a Type 2 was also specified originally but never really caught on, so we won't spend any time discussing it here). In a Type 1 file individual parts are saved on different tracks within the sequence. In a Type 0 file everything is merged onto a single track.

exempelvis: importerar du en Type 1 i Cubase kommer du få frågan om du vill "explodera" ut den på flera spår, rätt ofta ligger dessa filer enligt GM standarden så instrumenteringen stämmer med inbyggda ljudkorts syntchip.

.

Sysex = System Exclusive innehåller inställningar och patchdata och är nog den vanligaste formen för att föra över data till syntar och andra midi-enheter

formatet .syx kanske du känner igen?

Jag skulle rekommendera att tanka hem editor / librarian programmet JsyntLib http://www.jsynthlib.org/

så kommer du åt lite andra saker i synten förutom att enkelt kunna göra backup på patcherna.

K4 är väl nostalgi så det räcker?

Lycka till

Redigerat av Lundin
Stäfv-fael
Link to comment
Dela på andra sajter

Cool svar och tackar för denna info Lundin, kollade länken till editorn och där står att det är en beta med a lot of bugs for sure, vågar man testa den???

Nostalgi förvisso men samtidigt är den ju rätt tidslös & ball därför har jag jagat den i åratal tills den nu dök upp för 700:- på vend där jag knep den...

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tror betan är lugn att använda och jag har för mig att den fanns redan tidigt 90-tal nånstans och säkerligen är buggarna hanterbara, bara prova o se.

Hehe.. det jag menade med nostalgi var inget negativt, mer i positiv bemärkelse. En polare till mig ( som f:ö bor i Linkan samma år jag bodde där ) köpte en K4R samtidigt som jag inhandlade en gammal Yamaha DX11 och en Roland D110 och jag minns att K4'an hade en speciell patch jag blev förälskad i och bara blev tvungen att låna synten o göra en låt.

700:- är ju som ett kvarts krogbesök nuförtiden så det är ju inget att snacka om.

Kör hårt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lundin, jag tolkade ditt nostalgi som positivt också, jag minns K1 faktiskt nån gång i en studio 1987 som hade ännu mer dirty fabriksljud och då menar jag inte kawai fabriken utan future/retrofabrikfeelingen man fick där!

K4 K5 är ju de man vill ha hursomhelst...en kvart på krogen ja precis, har sett dessa K4 på ebay för ca 7-800:- etc men då blir det rätt dyr frakt så detta var ett bra tillfälle***

Krokodilen tack för tipset och jag har redan sett denna site, kostar ju dock att köpa där så jag testar hellre Lundin's beta först!

🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 månader senare...

De flesta moduler /syntar från den tiden ligger nog runt de pengarna.. 700:- var nog ren flax.. jag skulle aldrig sålt en synt för de pengarna..

Jo, kanske om den var trasig med krossad display och överkörd av mormors rullator på en grusgång med granitkross 😄..

Skämt åsido så tror jag man får ge runt 1000 - 1500 för en K4r (rackmodulen) och kanske upp till 1500 - 2000 för klaviaturmodellen i bra skick

Link to comment
Dela på andra sajter

novation (oregistrerad)

Har haft K4R och tyckte väl inte den var så jättekul.. Men visst för att fylla ut med nåt bakgrundsljud så varför inte. Jag tror jag gav 1200 för den då många år sen, den låg länge och samlade damm i musikaffären innan jag tillslut tog hem den. Ful är den ju också.. 😄 Har den nog kvar tillsammans med lite annat skräp på nån vind nånstans om jag bara kan få tummen ur och leta lite..

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...