Jump to content
Annons

Hur många öppna ackord finns det?


Bäckwinner

Recommended Posts

Annons

eh-jag kommer inte på något ackord man inte kan spela öppet av ackorden med helton i basen....

mvh

:rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har också länge tänkt på öppna ackord på gitarr... och lirat runt lite i olika stämningar! Men hur räknar man t ex ut hur man tar ett D-Dur, I DADGAD stämning? 🙂 skulle vart grymt uppskattat med svar!

Ett enkelt svar... Ett D-durakord innehåller tonerna D-F#-A, så det är bara att, antingen ta andra bandet på g-strängen, då blir det ett terslöst D-akord (funkar både i dur och moll, eller ett F# på G-strängen, så får du ett dur-akord. (DEt är alltid tersen, tredje tonsteget i akordet, som styr dur/moll).

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Allstå, hur många öppna ackord finns det? =)

Hej Bäckwinner. Med "öppna" ackord så antar jag att du syftar på ackord på gitarr med många toner som man inte trycker ner, och som kan användas som alternativ till de "vanliga" ackorden fast som ger annan klang och som "flyter" över bra mellan varandra. Nedan så satte jag ihop några sådana ackord som jag använder en del sinsemellan. Kanske någon av dem är nya för dig och som kan komma till användning. Deras specifika namn är dock utelämnade men har du lite hum om teori så listar du snabbt ut det.

someopenchords1.jpg

someopenchords2.jpg

Redigerat av Memphis
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bäckwinner. Med "öppna" ackord så antar jag att du syftar på ackord på gitarr med många toner som man inte trycker ner, och som kan användas som alternativ till de "vanliga" ackorden fast som ger annan klang och som "flyter" över bra mellan varandra. Nedan så satte jag ihop några sådana ackord som jag använder en del sinsemellan. Kanske någon av dem är nya för dig och som kan komma till användning. Deras specifika namn är dock utelämnade men har du lite hum om teori så listar du snabbt ut det.

someopenchords1.jpg

someopenchords2.jpg

Är det i "normal" stämning eller vad? 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Stort tack för alla era svar! Som ni nog märker på frågan så är jag väldigt rockie på det här. Jag vet inte riktigt vad jag menar faktiskt, mer än att det är på gitarr.

Försöker lära mig lira gitarr och vart jag än klickar mig runt så återkommer "öppna ackord", försöker förstå logiken så jag vet vart jag ska börja men försöker lära mig lite ackord till jag vet hur allt är uppbyggt.

http://musikakuten.se/gitarr/oppna-ackord/index.html <-- enligt den är det 42st precis som MRS8 skrev.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Bäckwinner. Med "öppna" ackord så antar jag att du syftar på ackord på gitarr med många toner som man inte trycker ner, och som kan användas som alternativ till de "vanliga" ackorden fast som ger annan klang och som "flyter" över bra mellan varandra. Nedan så satte jag ihop några sådana ackord som jag använder en del sinsemellan. Kanske någon av dem är nya för dig och som kan komma till användning. Deras specifika namn är dock utelämnade men har du lite hum om teori så listar du snabbt ut det.

someopenchords1.jpg

someopenchords2.jpg

Tyvärr är jag för grön för att förstå det där nu, men kommer återkomma till det här inlägget. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Har trott att det bara finns ett x-antal ackord och där öppna ackord var några av dom, men antar att jag bara har ännu mer att lära.

Vissa ackord är ju helt omänskliga btw, försöker som sagt lära mig alla ackord här: http://musikakuten.se/gitarr/oppna-ackord/index.html och Csus4 tex, förstår inte vad man måste ha för ET-hand för att kunna ta de?

Link to comment
Dela på andra sajter

citat:

Vissa ackord är ju helt omänskliga btw, försöker som sagt lära mig alla ackord här: http://musikakuten.s...kord/index.html och Csus4 tex, förstår inte vad man måste ha för ET-hand för att kunna ta de?

svar

Det är därför det finns barreáckord -det gör en del ackord enklare att ta.....

:rolleyes:

Edit:

men visst låter öppna ackord fint ....

Redigerat av pxm
Link to comment
Dela på andra sajter

Har trott att det bara finns ett x-antal ackord och där öppna ackord var några av dom, men antar att jag bara har ännu mer att lära.

Vissa ackord är ju helt omänskliga btw, försöker som sagt lära mig alla ackord här: http://musikakuten.se/gitarr/oppna-ackord/index.html och Csus4 tex, förstår inte vad man måste ha för ET-hand för att kunna ta de?

Det finns långt fler öppna ackord, andra sätt att ta "samma" ackord samt massor av massor av ackord med knepiga namn. Räknar man alla ackord finns lika många ackord som du kan kombinera toner.

Det är säkert bra träning för vänsterhanden att lära in en massa ackord men jag tror du kommer ha mycket mer användning av att lära dig lite musikteori; vad som är en tonart, vad som är ett ackord, vad som är en skala och hur dom tre hänger ihop. Åtminstone känner jag att jag själv hade det.

Link to comment
Dela på andra sajter

BurninSven (oregistrerad)

Alltså alla vet vad som menas med öppna ackord traditionellt sett dom bara drygar sig.

I traditionell stämning dvs EADGBE så är det alla ackord som inte är barrè ackord dvs säga alla giltiga kombinationer av ackord som dina fingrar klarar av att ta och då traditionellt sett på minst dom fyra nedersta strängarna.

Nedersta strängarna kan också vara ett begrepp som man behöver reda ut då det som regel menas dom som på en gura för högerhänta blir dom som ligger närmast golvet dvs dom tunnaste strängarna. Men i själva verket så är ju nedersta i musiksammanhang = det lägsta/lägre "ton området" vilket kan bli lite förvirrande på en gura där den översta strängen är den lägsta tonen på en högerhänt gura.

När det sen gäller alla olika stämningar som finns för gura så ger det ju att beroende på vilken stämning du kör med så beror det återigen på vilka ackord du kan ta men din speciella finmotorik och finurlighet och kunskap om harmoniken.

Det är nog helt enkelt inte möjligt att svara på frågan dessvärre.

Så blunda och kör för det som du tycker låter bra det är rätt så lätt är det.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...