Jump to content
Annons

Sång mic tips?!?!


B4mse

Recommended Posts

Annons

Det är väl lika bra att jag tipsar om min testsite i denna tråden också. Där kan du nämligen själv lyssna och jämföra - så behöver du inte gå blint på någons rekommendationer utan kan i stället bilda en egen uppfattning... 😆

Det finns omkring 60 olika micar där nu - och fler kommer det att bli så småningom... 😉

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt nöjd med min Generis GC-2. Kostar runt 1500 på musikbörsen just nu. Fick min för ca 1000:- när jag köpte den i ett paket med preamp och kablar. Ska väl ta och köpa ny preamp nån gång när jag har råd, behringer mic-100 är inget att göra kullerbyttor över direkt :-) Men micen är jag klart nöjd med för det priset.

Link to comment
Dela på andra sajter

Lyckas få till bra krispigt sångljud med min studio projects B-1 men de flesta tipsar väl ändå bara om sin mic. Dessutom kan det skilja en del mellan just de olika enskilda mickarna inom ett och samma fabrikat.

Jag tipsar om de micar jag tycker om - och B1 tillhör faktiskt dem, trots att jag har testat sådana som är åskilligt mycket dyrare. Du är alltså inte fel ute... 😛

Det är en favorit främst för att den är förhållandevis väldigt rak i frekvensresponsen och den är enligt min mening klart bäst i prisklassen. Vill man däremot ha en mer färgande mic omkring 1000:- , så ska man titta (lyssna... 😛 ) på andra.

Andra favoriter (av olika anledningar) är BLUE Babybottle, Studio Projects T3, ADK A-51TC, AEA R-84 och Oktava MC012 - men ingen av dessa ligger runt 1000:-, så det är inte läge att lyfta fram dem i denna tråden... 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt nöjd med min Generis GC-2.

Då måste du fått ett ovanligt bra exemplar. Jag äger själv en Generis (dock GC-1:an) och jag har aldrig sett till maken på en så kass mikrofon. Kass innivå och hög bruskänslighet.

Nu kör jag på en ADK Vienna Edition och är svinnöjd (kostar 1995:-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag är rätt nöjd med min Generis GC-2.

Då måste du fått ett ovanligt bra exemplar. Jag äger själv en Generis (dock GC-1:an) och jag har aldrig sett till maken på en så kass mikrofon. Kass innivå och hög bruskänslighet.

Nu kör jag på en ADK Vienna Edition och är svinnöjd (kostar 1995:-)

Personligen tycker jag bättre om Hamburg Edition än Vienna Edition, men det är en smaksak.

Generis-micarna är förmodligen samma omodifierade kinesiska design som många andra köper med sitt märke tryckt på mikrofonkroppen - och som inte är underställda samma kvalitetskontroll som de som säljs under ADK-namnet. Därför kan det säkerligen variera en mer mellan individer bland dem.

De Generis jag har testat, har dock låtit helt ok.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAr nå´n nå´t bra tips på en kondensaror mic för sång inspelning runt 1000:- ?? Tacksam för svar!

Hejsanhej.

Jag gjorde en liknande research när jag skulle införskaffa en till min lilla studio.

Jag fick starka signaler om ADK A-51. En stormembrans kondensormick. Nypris ligger på runt 3000-3900 beronde på vart man vänder sig. Jaga en sådan här begagnad så får du en mick för tusingen som i kvalitet motsvarar tiotusenkronorsklassen! Mycket sköntljud i denna mic. Annars vet jag inte.. 😛

God bless you child 😛

Link to comment
Dela på andra sajter

HAr nå´n nå´t bra tips på en kondensaror mic för sång inspelning runt 1000:- ?? Tacksam för svar!

Hejsanhej.

Jag gjorde en liknande research när jag skulle införskaffa en till min lilla studio.

Jag fick starka signaler om ADK A-51. En stormembrans kondensormick. Nypris ligger på runt 3000-3900 beronde på vart man vänder sig. Jaga en sådan här begagnad så får du en mick för tusingen som i kvalitet motsvarar tiotusenkronorsklassen! Mycket sköntljud i denna mic. Annars vet jag inte.. 😎

God bless you child 🙂

Öhhhh, när kollade du i affärerna sist?

ADK A-51 kostar 1000:- NY och det är lite väl overkill att säga att den håller samma kvalité i ljudet som en 10 000:- mikrofon. Ifall du nånsin testat Neumann TLM 103 så förstår du vad jag menar 🙂

EDIT: jag skriver som ett sär ibland

Redigerat av lavrell
Link to comment
Dela på andra sajter

Eller BoK 4006.. *drägel*

Har inte kollat priserna sen dom bytte namn till DPA iofs. Och så är den rundtagande och det fungerar inte till allt ju. Men jag kunde inte låta bli... =]

Annars håller jag med om ADK A51. Hade helst tagit en Vienna Edition men båda är mycket prisvärda.

Link to comment
Dela på andra sajter

HAr nå´n nå´t bra tips på en kondensaror mic för sång inspelning runt 1000:- ?? Tacksam för svar!

Hejsanhej.

Jag gjorde en liknande research när jag skulle införskaffa en till min lilla studio.

Jag fick starka signaler om ADK A-51. En stormembrans kondensormick. Nypris ligger på runt 3000-3900 beronde på vart man vänder sig. Jaga en sådan här begagnad så får du en mick för tusingen som i kvalitet motsvarar tiotusenkronorsklassen! Mycket sköntljud i denna mic. Annars vet jag inte.. 🙂

God bless you child 🙂

A-51e (A51 med elastisk upphängning) ligger på 1200:- ny - så en begagnad för 1000:- är dyrt... 😎

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...