Jump to content
Annons

Varför används inte hela RAM-minnet?


Valleybrook

Recommended Posts

Hej

Har både Halion Sonic och The Grand 3 och jag noterar att RAM minnet bara används upp till typ 600 MB trots att jag har 4 GB RAM minne. För t.ex The Grand 3 som har mkt stora samplingar borde ju mer läggas i RAM minne och ändå efter att jag har valt att ta maximalt från RAM och minimalt från Disk (en funktion i Steinbergs VSTs). Skall det vara så här eller kan jag ställa in så mer RAM minne används för just mina instrumentpluggar?

Och hjälper det med att gå upp till 16 GB t.ex?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Samplingsbibliotek med många och stora samplingar brukar streamas från disk och inte laddas in i RAM för att spelas upp därifrån, så om du ställer in att mer RAM ska användas, så handlar det om en uppspelningsbuffert som används som mellanlagring, på samma sätt som man gör med bufferminnet vid latency-inställningen för ljudkortet.

Får du några problem med uppspelningen, eller vaför vill du använda mer RAM...?

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för svaret. Har en Sony Vaio Laptop och jag spelar väldigt mkt piano med The Grand 3 och det funkar bra med så låg latency som tillåts av ljudkortet men det känns onödigt att fläkten skall behöva gå på. Den brusar och jag tror det beror på att disken körs hela tiden och borde inte samplingarna få plats på RAM minnet om man har 16 GB RAM och följaktligen då slippa att disken körs och att fläkten går igång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Fläkten styrs (nästan garanterat) av temperatursensorn i eller i närheten av processorn. Disken (om det är en normal hdd) snurrar konstant, när den jobbar rör sig läshuvudet lite mer, men det lär inte påverka värmeutvecklingen nämnvärt. Öppna "task manager" (minns inte vad den heter på svenska) och kolla processorlasten när fläkten börjar gå, så ser du sambandet.

PS Om du ska sätta i mer minne, se till att ditt operativsystem kan dra nytta av det. 32-bitars versioner av windows kan bara hantera (4GB - reservat utrymme för grafikminne och annat tjafs), brukar landa på ungefär 3,5 GB.

/Andreas

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...