Jump to content
Annons

Reklamfilmsmusik


calpa

Recommended Posts

Hej! undrar lite vad som är rimligt att ta betalt för att göra musik till en reklamfilm?? beror ju säkert på uppdragsgivaren, och musikaliskt önskemål, produktionstid etc.. men lite generellt vet någon vad företag brukar fakturera för ett uppdrag? MVH Calle

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Vet inte riktigt vad andra brukar ta, men jag brukar utgå från budget. Från ca 1500 ex moms för ett track på 1 minut och uppåt.

Edit: Som Björn skriver så är en öppen dialog väldigt viktigt. Vad kommer musiken användas till o.s.v. Stort företag innebär ofta lite mer pengar.

Edit2: För ett par/tre år sedan gjorde jag mycket gratis åt olika filmskolor. På så sätt kommer man i kontakt med framtida kunder.

Mvh

F

Redigerat av Sonefors
Link to comment
Dela på andra sajter

Jag brukar oftast försöka få till en öppen och transparent dialog med kunden. På så vis är det enklare att få till en vinnar-vinnar lösning i dealen. Det är förvånande hur många som faktiskt är villiga att avslöja sin ekonomiska smärtgräns om man bara frågar. Jag tycker det är viktigt att förklara för kunden att hon/han i slutänden får vad man betalar för.

Ta reda på förutsättningarna, hur musiken kommer att användas, om det finns synergier i projektet som kan generera ytterligare intäkter osv. Smidighet är något som kunden alltid uppskattas.

Lycka till! / Björn

  • Gilla 3
Link to comment
Dela på andra sajter

Hejhopp.

Ja, det är ju helt beroende på i vilken omfattning, hur länge dom har tänkt spela filmen osv...

Har själv varit inblandad i endel reklamfilmer för olika företag, med visningar både på tv,radio och internet.

priserna har varierat allt från ett antal 10-tusingar, ner till 1500 "och en back blandad läsk" (som det så skämtsamt brukar heta).

Ska du skriva, spela in och allt själv? Kanske hyra in musiker? Om det är för en större kund, tv-reklam eller liknande så är det väl inte omöjligt med 10-30´?

Link to comment
Dela på andra sajter

Etablerade producenter eller företag tar vanligtvis 10-30 000 för ett reklamjobb på 30-60 sekunder, men det kan gå upp till runt 60 000 om det är ett superstort företag (typ Coca-Cola) och om det är flera korta filmer utöver huvudfilmen.

Vad man kan ta som okänd producent utan många tidigare meriter är ju en annan femma och är svårt att säga. Men är det ett bra jobb så vet du vad andra tar och kanske kan du klämma kunden på lite mer pengar än du trott.

Ang produktionstid så tror jag inte kunden bryr sig. De ger dig ett uppdrag som ska vara klart om senast tre dagar och gillar de vad de hör får du pengarna som erbjuds (eller det ni förhandlat fram utifrån hur länge reklamen ska sändas och längd på filmen). Det är ju jättevanligt med pitchjobb inom reklambranschen, alltså att de hör av sig till massor av producenter och sen bara väljer och vrakar. Oftast får man inget om musiken inte blir vald men då och då finns det nån tusenlapp som pitchpeng.

Redigerat av Rabieshund
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...