Jump to content
Annons

Recommended Posts

Dj.Qtex (oregistrerad)
Postat

Tja pĂ„ er alla, jag har inte förstĂ„tt Ă€nnu hur man lyckas med bra bass för Trance musik i fruity loops 😆 ... e d nĂ„n som kanske e bra pĂ„ d o kan förklara 🙂 ...

Tacksam för svar 🙂

Annons
Postat

hehe..

AnvÀnder du nÄgra VST instument?

Det underlÀttar för mig med klarare basljud nÀr jag anvÀnder olika vst.

Men rent tekniskt lÀr du configurera EQn sÄ det lÄter bra... samt in drunknar ihop med kicken.

Dj.Qtex (oregistrerad)
Postat

nÀr jag gör bass sÄ tar jag nÄn av 3x Osc lr nÄn av sytrus basserna. Men dom basserna lÄter inte Àckta kÀnns d som, inte sÄ profsit liksom, ska man hÄlla pÄ o mixtra med bassen lÀngge lr?

Postat

Jag tycker basen tar vÀldigt lÄng tid för mig att göra...

Det ska ju lÄta klart... lÄta högt men inte dra ihop med kicken.

En trance bas ska enligt mig iaf, fyllig och ganska bred.

Dj.Qtex (oregistrerad)
Postat

Mjo d e sant, men ni som kan nÄt om reason , tror ni att bassen i reason Àr skönare Àn i FL?... sjÀlv sÄ har jag aldrig haft tid o hÄlle pÄ med reason, lite avanserat gemfört med FL... lr finns d kanske nÄt annat tips som man kan lyckas med bassen pÄ Fl, sjÀlv tycker jag att bassen i Fl e inte specielt bra, men d kanske tar bara mer tid o lyckas med just den bassen man vill ha.

Postat
Mjo d e sant, men ni som kan nÄt om reason , tror ni att bassen i reason Àr skönare Àn i FL?... sjÀlv sÄ har jag aldrig haft tid o hÄlle pÄ med reason, lite avanserat gemfört med FL... lr finns d kanske nÄt annat tips som man kan lyckas med bassen pÄ Fl, sjÀlv tycker jag att bassen i Fl e inte specielt bra, men d kanske tar bara mer tid o lyckas med just den bassen man vill ha.

Men se FL som ett block nÀr du köper det.

Till blocket mÄte du köpa till plugins som t.ex en bra synth som man kan fÄ ut ett bra basljud ifrÄn. Det mesta som kommer med FL frÄn början som t.ex Boo Bass osv Àr (enligt mig) inte sÄ jÀtte bra. Sant alla effekt plugins som finns som standard i FL Àr vÀldigt dÄliga och mÄste bytas ut med nya effekter.

Just dÀrför Àr FL Studio ett billigt program, men vet man hur man ska göra kan man fÄ FL att lÄta dunder bra.

Vet du hur man configrerar en synth sÄ ska du inte heller ha nÄgra svÄrigheter att fÄ till ett bra ljud i FL om du har rÀtt plugins.

// Bardh

Dj.Qtex (oregistrerad)
Postat

hehe mjo d e sant, men jag har sytrus rĂ€cknas d som bra synth? 😄

finns d nÄn speaciel bass effekt som man kan köpa lr ladda ner? saf vad heter den?

tacksam för svar=)

Postat

Sytrus Àr en riktigt bra men klurig synth.

Du kan göra otroligt mycket saker i Sytrus men den tar tid att lÀra sig.

Vad menar du med en speciell bass effekt?

Vad Àr du ute efter? En sample, en sorts effekt modul eller en softsynth?

• 2 veckor senare...
Dj.Qtex (oregistrerad)
Postat

Jag e ute efter basserna som passar till hiphop beats, Trance o dnb musik đŸ˜Č

• 3 veckor senare...
  • 3 veckor senare...
Postat

Vad jag hör hÀr Àr att det lÄter som om det Àr instrumentet som Àr dÄligt.

Det Àr vad man gör med instrumentet som spelar in.

3xosc - perfekt för trippel och dubbel-nots baser i trance

ts404 - bra till dubbel och trippel basar men Àven till single not.

sytrus - Àlskar det, finns stor potential dÀr.

Men om man ska importera nÄn vst och göra bassline's i sÄ tycker jag det ska vara Novotation Bassline.

Signed with a glowstick.

• 3 veckor senare...
Postat
Vad jag hör hÀr Àr att det lÄter som om det Àr instrumentet som Àr dÄligt.

Det Àr vad man gör med instrumentet som spelar in.

inte mycket att göra Ät det nÀr filtret suger... vilket Àr viktigare Àn de mesta för ett bra basljud imo

Postat
skaffa ett annat dĂ„ 🙂

🙁

filtrena e inbyggda i syntharna, vadÄ skaffa ett annat?

Postat

koppla bort filtret i synthen och kör med ett fx filter istĂ€llet 😉 kanske sa det dĂ€r lite fel men jag fattar det som om jag gör sĂ„ iaf 😄

Postat
koppla bort filtret i synthen och kör med ett fx filter istĂ€llet 🙂 kanske sa det dĂ€r lite fel men jag fattar det som om jag gör sĂ„ iaf 🙂

lite vÀl omstÀndigt.. dessutom kan man inte fÄ filter envelope dÄ de sÀttet

Postat
Byt filter....?

🙁

och meningen med det Àr... ?

Mest ett litet sidospĂ„r sĂ„dĂ€r pĂ„ skoj... 🙂

Men det Àr ett riktigt analogt filter som man kopplar till datorn och anvÀnder med sina VST-pluggar.

Borde ha kunnat va en bra idé, men blev istÀllet floppen som sÀnkte Waldorf...

Postat
Byt filter....?

😳

och meningen med det Àr... ?

Mest ett litet sidospĂ„r sĂ„dĂ€r pĂ„ skoj... 😎

Men det Àr ett riktigt analogt filter som man kopplar till datorn och anvÀnder med sina VST-pluggar.

Borde ha kunnat va en bra idé, men blev istÀllet floppen som sÀnkte Waldorf...

Haha okay 🙂

tacka veta ja minimoog v 😛

• 3 mĂ„nader senare...
Postat

Ett litet sÄnt dÀr major tips Àr att man inte ska bli rÀdd för att det tar kanske nÄgra timmar att fÄ till ett sjyst ljud! Pilla, lyssna, mecka, lyssna, pilla.

Att saker och ting tar tid att fÄ till Àr bara bra, för dÄ har man full koll pÄ vad man har gjort och kan pÄ sÄ sÀtt Àndra pÄ smÄ detaljer i ljudet om man vill det!

Postat

NjÀe

kÀnner bara en som alltid tar 4 basar och gör det till en fet trance bas...(i reason)

sjÀlv anvÀnder jag orginalbas + 3xosc

/ha det gött

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.