Jump to content
Annons

Ordermusic.se vs Thomann.de


D200

Recommended Posts

Nu var det ett tag sen man beställde nåt från tysken men om man beställer därifrån på en torsdag...inte går väl grejerna iväg först på tisdag veckan efter?

En kille jag pratade med på ordermusic.se sa att grejerna skulle gå iväg på tisdag och då får du ju sms när det kommer fram sen, som var det jag frågade om, leveransavisering...men liksom...?

Har för mig att Thomann skickar samma dag eller nåt?

Vad är det som gör att tiden står still i Helsingborg men verkar rulla i Tyskland...?

Redigerat av D200
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Såvitt jag kommer ihåg så har beställningarna gått iväg samma dag. Åtminstone enligt mail man får.

Hos tysken ja?

Men inte hos ordermusic.se... 😏

Link to comment
Dela på andra sajter

När grejerna skickas är oviktigt, det har väl mer betydelse när grejerna kommer.

Tysken kan aldrig svara på varför grejerna inte kommer, eftersom det ska översättas kollinr och tysken vet aldrig heller om det gick med post eller spedition. Och går det med spedition kan du lägga på tre dagar till.

Ett svenskt företag kan alltid lämna ett svenskt kollinr för Posten och du vet att du har grejerna inom 1-2 dagar.

Redigerat av Linus
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men NÅT som jag iallafall upplevt och även frågat mig är hur snabba de kan vara på Thomann, för hittills för mig har det gått snabbt från Tyskland liksom...men när det tar en vecka att skicka en grej från Helsingborg...? Det gör ju inget så alltså men bara undrar lite...

Link to comment
Dela på andra sajter

Jo men NÅT som jag iallafall upplevt och även frågat mig är hur snabba de kan vara på Thomann, för hittills för mig har det gått snabbt från Tyskland liksom...men när det tar en vecka att skicka en grej från Helsingborg...? Det gör ju inget så alltså men bara undrar lite...

Mitt tips till dig är att helt enkelt höra av dig till ordermusic.se och fråga dom varför det tog sådan tid?

Dom om någon måste ha svaret till din fråga

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde ju dem och det var då snubben sa att de kommer skicka den på tisdag...när jag la ordern på torsdagen veckan innan?

Thomann hade förmodligen skickat grejerna samma dag...och det hade kunnat komma på måndagen eller nåt...har funkat så innan.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde ju dem och det var då snubben sa att de kommer skicka den på tisdag...
Vad köpte du? Det kan ju knappast ha varit någon lagervara som Halméns hade hemma, utan de har säkert fått beställa hem.

...så vidarebeställning till grossisten i fredags, det paketet anländer till musikaffären sent idag, går iväg till dig imorgon.

EDIT: Jag brukar alltid fråga försäljare, oavsett näthandel eller butik, om de har prylarna hemma och isåfall om de går iväg under dagen.

Redigerat av Linus
Link to comment
Dela på andra sajter

Ringde ju dem och det var då snubben sa att de kommer skicka den på tisdag...när jag la ordern på torsdagen veckan innan?

Thomann hade förmodligen skickat grejerna samma dag...och det hade kunnat komma på måndagen eller nåt...har funkat så innan.

Ok visst men jag kan bara tala för mig själv. Händer en sådan sak mig så hör jag av mig till stället jag köpt från och frågar varför det tog sådan tid. Det blir lite svårt för oss här som inte jobbar där att svara på din fråga.

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Vad köpte du? Det kan ju knappast ha varit någon lagervara som Halméns hade hemma, utan de har säkert fått beställa hem.

...så vidarebeställning till grossisten i fredags, det paketet anländer till musikaffären sent idag, går iväg till dig imorgon.

Ett UAD Solo-kort...tänkte passa på när man får EMT 250 på köpet...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ok visst men jag kan bara tala för mig själv. Händer en sådan sak mig så hör jag av mig till stället jag köpt från och frågar varför det tog sådan tid. Det blir lite svårt för oss här som inte jobbar där att svara på din fråga.

Mvh

Det var ju inte en direkt fråga utan tänkte bara om någon annan hade en synvinkel på det eller erfarenhet bara...inget speciellt...= )

Link to comment
Dela på andra sajter

Utdrag från Ordermusic.se:

Vi strävar efter att skicka dina varor redan samma eller dagen efter vi mottagit Din order. Skulle någon del av Din order vara tillfälligt slut så meddelar vi Dig omgående. Vi skickar med Posten. Paketet kommer till Postens Serviceställe och en avi skickas hem till dig. Därefter kan du hämta ut paketet på det angivna Servicestället. Om Du skriver in ditt mobilnummer så skickas ett sms till dig istället för en avi så fort Ditt paket kommer till Postens serviceställe. Vid skrymmande paket använder vi oss ibland av Hempaket (levereras kvällstid 17.00-21.00) Paketet levereras då till angiven adress på vardagar mellan kl 17-21. Posten kontaktar Dig för bokning av utkörningstid. Registrera telefonnummer på dina kunduppgifter.

Postpaket 99:-

Order över 2.000:- Fraktfritt

Utlandet Kontakta oss

Faktura 49:- Exp. avgift

/J

Link to comment
Dela på andra sajter

Det var ju inte en direkt fråga utan tänkte bara om någon annan hade en synvinkel på det eller erfarenhet bara...inget speciellt...= )

Hej

Det har hänt att det tagit lite längre tid att få hem saker när jag beställt från internet. Tex varor på kampanj och som är slut på butikens lager, för att då måste det beställas från huvudgrossisten.

Anledningen att jag skrev som jag skrev är att för ett litet tag sedan hängdes en medlem ut här på forumet som blåsare osv för att en annan medlem inte fick varan han köpt på utlovad tid osv. Och sen fick han den och den var då sönder osv folk var rasande någon ville tom ge han stryk. Hade folk bara pratat med varandra hade vi sluppit sådant. Och sådana trådar. Alla kan göra fel ibland

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

De på Ordermusic är väldigt schysta och tillmötesgående tycker jag, speciellt i jämförelse med Musikbörsen/4sound.

Värt att nämna är att Ordermusic har som policy att konkurrera stenhårt (fick jag höra av en anställd jag pratade med) med utländska webshoppar. Det betyder: hittar du produkten till ett lägre pris utomlands, så gör de vad de kan för att matcha priset! 🙂

Kollar på Focals monitorer CMS 65 / Solo 6 nu, och går i köpartankar. Fick väldigt bra bemötande och tillfälle att provlyssna så mycket jag ville, även vrida på ordentligt. Har dessutom blivit lovad en noggrannare lyssning på golvnivå med korrekt uppställning innan öppningstid om jag önskar.

Slutsats: De monitorer jag köper kommer jag köpa därifrån. Finns ingen anledning att främja utländska jätteshoppar när jag kan få varan för samma pris i Sverige, lokalt, lika snabbt, och dessutom betydligt mycket mer lättillgängligt ifall garantiärende skulle bli aktuellt.

Låter nästan som att jag marknadsför märker jag, men det kan jag intyga, att det gör jag inte.

MVH

Link to comment
Dela på andra sajter

De på Ordermusic är väldigt schysta och tillmötesgående tycker jag, speciellt i jämförelse med Musikbörsen/4sound.

Värt att nämna är att Ordermusic har som policy att konkurrera stenhårt (fick jag höra av en anställd jag pratade med) med utländska webshoppar. Det betyder: hittar du produkten till ett lägre pris utomlands, så gör de vad de kan för att matcha priset! 🙂

Kollar på Focals monitorer CMS 65 / Solo 6 nu, och går i köpartankar. Fick väldigt bra bemötande och tillfälle att provlyssna så mycket jag ville, även vrida på ordentligt. Har dessutom blivit lovad en noggrannare lyssning på golvnivå med korrekt uppställning innan öppningstid om jag önskar.

Slutsats: De monitorer jag köper kommer jag köpa därifrån. Finns ingen anledning att främja utländska jätteshoppar när jag kan få varan för samma pris i Sverige, lokalt, lika snabbt, och dessutom betydligt mycket mer lättillgängligt ifall garantiärende skulle bli aktuellt.

Låter nästan som att jag marknadsför märker jag, men det kan jag intyga, att det gör jag inte.

MVH

En löjligt stor plusetta på det! Kunde itne sagt det bättre själv 🙂

De hjälpte till som fan när jag köpte min Fender Jagga för några månader sedan och deras kundsupport (hej Emil! 😄 ) är riktigt tillmötesgående.

Inte heller jag är någon paid ordermusic-endorserer. Jag är bara en jävligt nöjd kund!

Vänligen,

CHAE

Link to comment
Dela på andra sajter

En lite parentes som lite grann har med ordermusic att göra är att jag var inne i Uppsala och tänkte kika efter ett par monitorer men inte prompt köpa utan bara kolla...och de hade ett par Genelec 6010 i butiken som har med ordermusic att göra som jag blev lite sugen på men knallade bort till 4sound o kikade bara för att...

Där har de dem inte inne men de skulle gå på 4200 eller nåt så jag tänkte om de går på 4200 nya så måste man ju kunna få ner ett par demo-monitorer lite grann? Knallar tillbaka och kollar vad man kan få för pris. Jag måste kolla lite säger han och går bort en sväng, kommer tillbaka och säger att NYA så kostar de 4500 så jag kan komma ner till 4200....sen kan du ha dem tills vi får hem nya och skicka till dig...? Men OM jag vill ha de som står i butiken då? Samma pris för de med blev det...

Jag som trodde att grejer som är körda ett tag brukar vara billigare...eller är man ute och cyklar nu? :rolleyes:

Link to comment
Dela på andra sajter

Det är väl en sak om modellen utgår, eller att butiken ska sluta med den modellen, då säljer dom nog ut dom ännu billigare. Annars så har nog butiken hellre kvar demoexen som just demoex och säljer nya till nypris, så att säga.. :rolleyes:

Jo, självklart...de kan ju välja precis som jag kan, vilket jag även gjorde. Jag vet inte om det var ett bättre val men jag köpte ett par Addon One istället som kostade hälften så mycket och som jag känner kan användas till musik med bara...vardagshögtalare typ. Det är ju inte ett par monitorer men jag tröttnade lite bara. Iom att jag VILLE ha just de som de hade framme så tänkte jag att det kunde bli ett bra pris men icke. Tror fan att det skiljde 500 när jag tänker efter mellan dessa beggade och de nya på 4sound som de inte hade hemma? Minns inte priserna exakt men tror det...och då är det lite skumt...

Link to comment
Dela på andra sajter

Värt att nämna är att Ordermusic har som policy att konkurrera stenhårt (fick jag höra av en anställd jag pratade med) med utländska webshoppar. Det betyder: hittar du produkten till ett lägre pris utomlands, så gör de vad de kan för att matcha priset! 🙂

Bra att det blir lite mer konkurrens i Sverige.

Efter en snabbkoll så var dock varje pryl jag kollade på dyrare hos ordermusic.se än på utländska nätbutiker. I vissa fall mycket dyrare.

Både Musicstore.de och engelska dv247.com är billigare än Thomann.

http://www.dv247.com/

Om de håller på policyn att de kan matcha priserna mot utländska nätbutiker så verkar det lovande.

Då får kunderna tänka på att upplysa dem om det.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...