Jump to content
Annons

kemper profiling amp "Klona/profila" förstärkare, äntligen möjligt. Måste ses!


Magpie

Recommended Posts

Terror: Det är så mycket som är så motsägelsefullt i det du säger. Först ska vi micka upp förstärkaren och fixa sjyst ljud för att sedan spara ner det så man kan flytta runt det vart man vill (fine det är väll ganska okej även fast jag inte tycker det låter exakt lika som orginalet på alla de videor jag lyssnat på)

Men sen ska du gå in i en studio som har en kemper för att ni inte ska behöva arbeta fram ett ljud utan det ska bara finnas färdiga presets att dra igång. Är det inte bättre att bara köpa en kemper då istället för att betala dyra pengar för att gå in i en studio?

Om man tror att ett och samma gitarrljud passar alla låtar och inspelningar så är man nog ganska snett ute. I min värld finns det inget som är så speciellt som ett gitarrljud. Jag är beredd att gå så långt som att jämföra gitarrljudet med sångrösten. Att flytta en mikrofon 5mm kan göra stora förändringar, så sitter jag i en studio och teknikern säger vänta ska jag knappa fram ett bra ljud här på kempern så hade jag nog funderat varför jag betalar pengar.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Där tror jag du har väldigt fel. Bara för att levt länge så betyder det inte automatiskt att du vet bäst, vilket det låter som att du menar i ditt inlägg.

bara för att den begagnade marknaden har haft ett mönster tidigare, så finns det inget som säger att det inte kan brytas.

Du får inte så mkt som du tror för en stärkare begagnad. om du köpte en mesa-topp för typ 10.500kr 2011 så kan du ju inte komma 2014 och vilja ha 9.000kr för den. Det kommer ju inte vara en jävel som vill köpa den. Utan du får (som man ser många gjort på blocket) gå ner ordentligt om du vill få den såld. jag tror dessutom att det kommer bli svårare att bli av med stärkare i framtiden, då utveckligen rusar framåt, och apparater som Kempern blir mer och mer populär. Jag like-ar deras facebook-sida, och det är ofta det dyker upp nya artister som använder kempern både live och i studion, istället för riktiga stärkare.

Dessutom spar man ju tid. Jag som artist, skulle hellre vilja sitta i en studio som hade en Kemper. Tex, låt oss säga att du spelar massa metal ett tag, och sedan är det dags för lite cleana partier. Din studiotekniker säger då "okej! vänta, ska bara gå och skruva till rätt ljud", är borta i 5 minuter och skruvar för att sedan komma tillbaka. Eller, så sitter du i studion som har en Kemper. "nu har är det dags för clean *click* så!". Sånna där saker gör stor skillnad. (Precis som Andy tar upp i klippet jag postade).

Ooooch det där med poddarna... podsen modulerade stärkarna, precis som en axe fx. Kempern modulerar inte, utan profilar, tar ett "screenshot", kopierar stärkaren.

Är rätt övertygad om att det kommer komma nya aktörer med nya innovativa ljudlösningar och helt plötsligt så är KPA inte lika hett längre och då droppar priserna. Som med allt annat handlar det om trender. Vad det gäller arbetsätt så var det ju likadant när Poddarna kom. Spelade in band som bara skrek att de ville använda sina färdiga ljud direkt från Pod och visst fick de det. Färdiga presets, bara och köra, dock inte speciellt inspirerande.

Link to comment
Dela på andra sajter

Terror: Det är så mycket som är så motsägelsefullt i det du säger. Först ska vi micka upp förstärkaren och fixa sjyst ljud för att sedan spara ner det så man kan flytta runt det vart man vill (fine det är väll ganska okej även fast jag inte tycker det låter exakt lika som orginalet på alla de videor jag lyssnat på)

Men sen ska du gå in i en studio som har en kemper för att ni inte ska behöva arbeta fram ett ljud utan det ska bara finnas färdiga presets att dra igång. Är det inte bättre att bara köpa en kemper då istället för att betala dyra pengar för att gå in i en studio?

Om man tror att ett och samma gitarrljud passar alla låtar och inspelningar så är man nog ganska snett ute. I min värld finns det inget som är så speciellt som ett gitarrljud. Jag är beredd att gå så långt som att jämföra gitarrljudet med sångrösten. Att flytta en mikrofon 5mm kan göra stora förändringar, så sitter jag i en studio och teknikern säger vänta ska jag knappa fram ett bra ljud här på kempern så hade jag nog funderat varför jag betalar pengar.

Nu missuppfattade du mig lite. Jag menade i en studio som hade stärkare OCH Kemper. Du spenderar den tiden för att hitta rätt gitarrljud, sen profilar ner det. Som andy säger i videon: du kanske har en topp som pajjar, rör som är slut, en preamp som lägger av som gjorde just ditt gitarrljud så sweet! Om det händer mitt under en session, och du inte har några backups, så är det jävligt pinsamt att behöva avbryta helt. Stackars artister som kanske är inne i världens flow, men som måste avsluta för att din utrustning inte håller. Visst, shit happens, som att rör tillslut tar slut.., MEN, där är ju en Kemper en räddare i nöden! Se det som en backup! Fortsätt köra med din stärkare så länge du vill. Men om något pajar, eller du glömmer inställningarna efter att ha gått över till cleant, så kan du hämta tillbaka i stort sätt exakt samma ljud via Kempern. Och när jag säger "exakt samma ljud", så beror det HELT på hur man profilat. Har du gjort det riktigt rätt, så är det snudd på omöjligt att höra vid A/B-tester, du kan känna det när du spelar med gitarren i feelingen.. men ljudmessigt så kan du sällan höra skillnad.

Sen ang att sitta hemma själv med en kemper eller studio.. det har ju inte alltid o göra med utrustningen. Nu för tiden behöver man inte en high end-studio för att göra en proffsig skiva. Linkin Park gjorde mestadels av 1000 suns från Mikes hemmastudio, visst har han lite dyra saker, men det handlar ju om vem som sitter bakom spakarna. Så jag tror att dem flesta går till en studio för att a, få det ordentligt inspelat (get it right at the source), och b, jobba med en som vet vad han pysslar med.

Ang presets.. vem har sagt att du måste bara ha 1 gitarrljud och använda det på alla band? :S Det var ju väldigt konstigt. Jag har lite över 1000 olika profiler i min Kemper. ca 50 olika mesa (olika toppar, olika cabs, olika combos), 50 olika Marshall ect ect. Så jag har mer gitarrljud att välja emellan, än vad en mindre studio med 3-5 olika stärkare har. Om en kund säger "Jag vill ha en Mesa Mark V med en Marshall 4x12", så fixar jag fram det, om han istället säger "kan vi testa med en Mesa 4x12" så kan jag byta på 7 sekunder, och flicka mellan runt 50 olika micpositioner inom beloppet av 1,5 minut. Och du som jobbar i en studio, borde veta hur pass dyrbar tid är. Tid och workflow, är A&O i en studio om du frågar mig. Du ska kunna plocka fram någonting kunden vill ha snabbt. Han betalar dig trots allt i timmen, då vill han inte betala för att du ska springa ut i förrådet och hämta en annan cab, eller springa in i studio b för att leta fram en annan mic. Förstår du vad jag menar?

Är rätt övertygad om att det kommer komma nya aktörer med nya innovativa ljudlösningar och helt plötsligt så är KPA inte lika hett längre och då droppar priserna. Som med allt annat handlar det om trender. Vad det gäller arbetsätt så var det ju likadant när Poddarna kom. Spelade in band som bara skrek att de ville använda sina färdiga ljud direkt från Pod och visst fick de det. Färdiga presets, bara och köra, dock inte speciellt inspirerande.

Det är klart de kommer komma nya saker! Det är det jag menar, jag tror det blir svårare och svårare att sälja riktigt stärkare.

Och du kan inte jämföra poddarna med en Kemper, de är stor skillnad på dem. Ingen jag känner som har en Kemper, har satt på den, valt en profil som följt med och sagt "Den här är perfekt för skivan!". Kanske om du kör blues eller rock, men kör du metal så får du sitta och skruva lite själv först. Dem 2 band jag spelat in, har inte bara valt en profil och sen har vi kört. Första, The Borderlines, byggde jag ihop en profil efter hans smak. Vi satt i typ en timme och testade. Dem jag spelar in nu ville ha 6505+, så jag tog fram ett 20-tal olika profiler, sen gjorde vi en egen av lite bits and pieces från flera utav dem.

Och det med inspiration borde vara tvärtom? Skruva ljud mindre tid, spela mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att vi missuppfattar varandra väldigt mycket båda två, en sak är säker att vi gör oss inte förstådda för varandra. Det känns lite som en Jude och kristen som försöker övertyga den andre att just sin tro är sann. Jag köper att det är bra som backup men att ha den istället för en förstärkare köper jag inte. I mina ögon är det en podd med inspelningsfunktion.

(nu behöver du inte köpa nya ljud online utan du kan själv spela in dom)

tror inte någon hemmapulare sitter och mickar upp sin förstärkare för att sedan gör en backup till kemper.

Jag tror även på det bullerbyn säger att de kommer sjunka i priset när det kommer något nytt som är det senaste och gamla rörhäckar kommer alltid ha ett ganska bra andrahandsvärde. Det är skillnad på kretskort och rör.

(inte för att jag kan förstå vad andrahandsvärdet har med saken att göra?)

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu missuppfattade du mig lite. Jag menade i en studio som hade stärkare OCH Kemper. Du spenderar den tiden för att hitta rätt gitarrljud, sen profilar ner det. Som andy säger i videon: du kanske har en topp som pajjar, rör som är slut, en preamp som lägger av som gjorde just ditt gitarrljud så sweet! Om det händer mitt under en session, och du inte har några backups, så är det jävligt pinsamt att behöva avbryta helt. Stackars artister som kanske är inne i världens flow, men som måste avsluta för att din utrustning inte håller. Visst, shit happens, som att rör tillslut tar slut.., MEN, där är ju en Kemper en räddare i nöden! Se det som en backup! Fortsätt köra med din stärkare så länge du vill. Men om något pajar, eller du glömmer inställningarna efter att ha gått över till cleant, så kan du hämta tillbaka i stort sätt exakt samma ljud via Kempern. Och när jag säger "exakt samma ljud", så beror det HELT på hur man profilat. Har du gjort det riktigt rätt, så är det snudd på omöjligt att höra vid A/B-tester, du kan känna det när du spelar med gitarren i feelingen.. men ljudmessigt så kan du sällan höra skillnad.

Sen ang att sitta hemma själv med en kemper eller studio.. det har ju inte alltid o göra med utrustningen. Nu för tiden behöver man inte en high end-studio för att göra en proffsig skiva. Linkin Park gjorde mestadels av 1000 suns från Mikes hemmastudio, visst har han lite dyra saker, men det handlar ju om vem som sitter bakom spakarna. Så jag tror att dem flesta går till en studio för att a, få det ordentligt inspelat (get it right at the source), och b, jobba med en som vet vad han pysslar med.

Ang presets.. vem har sagt att du måste bara ha 1 gitarrljud och använda det på alla band? :S Det var ju väldigt konstigt. Jag har lite över 1000 olika profiler i min Kemper. ca 50 olika mesa (olika toppar, olika cabs, olika combos), 50 olika Marshall ect ect. Så jag har mer gitarrljud att välja emellan, än vad en mindre studio med 3-5 olika stärkare har. Om en kund säger "Jag vill ha en Mesa Mark V med en Marshall 4x12", så fixar jag fram det, om han istället säger "kan vi testa med en Mesa 4x12" så kan jag byta på 7 sekunder, och flicka mellan runt 50 olika micpositioner inom beloppet av 1,5 minut. Och du som jobbar i en studio, borde veta hur pass dyrbar tid är. Tid och workflow, är A&O i en studio om du frågar mig. Du ska kunna plocka fram någonting kunden vill ha snabbt. Han betalar dig trots allt i timmen, då vill han inte betala för att du ska springa ut i förrådet och hämta en annan cab, eller springa in i studio b för att leta fram en annan mic. Förstår du vad jag menar?

Det är klart de kommer komma nya saker! Det är det jag menar, jag tror det blir svårare och svårare att sälja riktigt stärkare.

Och du kan inte jämföra poddarna med en Kemper, de är stor skillnad på dem. Ingen jag känner som har en Kemper, har satt på den, valt en profil som följt med och sagt "Den här är perfekt för skivan!". Kanske om du kör blues eller rock, men kör du metal så får du sitta och skruva lite själv först. Dem 2 band jag spelat in, har inte bara valt en profil och sen har vi kört. Första, The Borderlines, byggde jag ihop en profil efter hans smak. Vi satt i typ en timme och testade. Dem jag spelar in nu ville ha 6505+, så jag tog fram ett 20-tal olika profiler, sen gjorde vi en egen av lite bits and pieces från flera utav dem.

Och det med inspiration borde vara tvärtom? Skruva ljud mindre tid, spela mer.

Tycker du motsäger dig själv. Ena stunden ska du spara tid och slippa micka m.m. för att i nästa sitta och fippla en timme med olika profiler när kunden skall välja ljud. Hur lång tid tror du det tar att micka upp en 6505:a på riktigt?

Har inget emot KPA då jag testat den själv, och gillat den, men till skillnad mot många andra så vägrar jag stå i nån okritisk hyllningskör. Har även sett att det börjar dyka upp lite gnäll här och var om att den kanske inte är så fantastisk som många gjort gällande. Även detta känner jag igen... Paralellen till Pod är rätt rolig fortfarande, då en bekant som förövrigt är en av Sveriges mest meriterande Metalproducenter,envisades med att köra Pod Pro på alla produktioner under flera års tid.

Det var såååå jävla bra, dock efter några år var det tydligen inte lika coolt?!? Nu tjatar han om KPA istället och jag kan fan inte höra skillnad på hans gamla inspelningar och de nyare.

Redigerat av Bullerbyn
Link to comment
Dela på andra sajter

jag tror att vi missuppfattar varandra väldigt mycket båda två, en sak är säker att vi gör oss inte förstådda för varandra. Det känns lite som en Jude och kristen som försöker övertyga den andre att just sin tro är sann. Jag köper att det är bra som backup men att ha den istället för en förstärkare köper jag inte. I mina ögon är det en podd med inspelningsfunktion.

(nu behöver du inte köpa nya ljud online utan du kan själv spela in dom)

tror inte någon hemmapulare sitter och mickar upp sin förstärkare för att sedan gör en backup till kemper.

Jag tror även på det bullerbyn säger att de kommer sjunka i priset när det kommer något nytt som är det senaste och gamla rörhäckar kommer alltid ha ett ganska bra andrahandsvärde. Det är skillnad på kretskort och rör.

(inte för att jag kan förstå vad andrahandsvärdet har med saken att göra?)

HAHAHAHA bra jämförelse ^^ och du har rätt. Alla har ju rätt till sin åsikt. Jag talar bara för mig själv, och från vad jag hört/läst/sett på nätet. Många producenter använder Kempern, tex Andy Sneap. Fler än du tror använder faktiskt sin Kemper för att profila sina stärkare hemma. Det är ju trots det den är till för från början. Många använder den också live, för att slippa dra med massa cabs och toppar live. Precis som vissa som använder Axe FX live. Men jag föredrar Kempern över yxan, just för att den kopierar ditt rigs ljud, inte modulerar det.

Och självklart kommer den sjunka i värde, det säger jag inte emot.. jag TROR bara att efterfrågan på liknande produkter som Kemper, kommer bli betydligt större inom en snar framtid. Sen om det kommer något nytt eller inte, spelar inte så stor roll 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Tycker du motsäger dig själv. Ena stunden ska du spara tid och slippa micka m.m. för att i nästa sitta och fippla en timme med olika profiler när kunden skall välja ljud. Hur lång tid tror du det tar att micka upp en 6505:a på riktigt?

Har inget emot KPA då jag testat den själv, och gillat den, men till skillnad mot många andra så vägrar jag stå i nån okritisk hyllningskör. Har även sett att det börjar dyka upp lite gnäll här och var om att den kanske inte är så fantastisk som många gjort gällande. Även detta känner jag igen... Paralellen till Pod är rätt rolig fortfarande, då en bekant som förövrigt är en av Sveriges mest meriterande Metalproducenter,envisades med att köra Pod Pro på alla produktioner under flera års tid.

Det var såååå jävla bra, dock efter några år var det tydligen inte lika coolt?!? Nu tjatar han om KPA istället och jag kan fan inte höra skillnad på hans gamla inspelningar och de nyare.

Missförstånd igen min vän. När jag menar med timmar att mica upp och sånt, det menar jag när du ska göra det DEN ANDRA GÅNGEN 🙂 inte första. Alltså om du ska byta topp, gå och byta mic, byta lådan eller om du har ställt om stärkaren till cleant ljud, flyttat micen lite för att sedan gå tillbaka till ditt tunga distade. DÄR tror jag att Kempern vinner, rent tidsmessigt and the workflow 🙂

Ljudkvalitén lär ju inte skilja så mycket mellan KPA och en pod, utan ditt är användarmöjligheterna och dess funktioner. Med en pod kan du inte spara ner ljudet från en rig, det kan du med Kempern. Du kan försöka modulera fram din stärkare med en pod, men där tror jag inte du kommer lika nära som Kempern. DÄRFÖR lägger jag min röst på Kempern 🙂 Sen är poden inte dålig. Många metalband kör fortfarande podfarm.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att klargöra! Jag är inte förbannade eller upprörd. Håller med om att KPA låter bra som fan! Det som stör mig lite är just att jag genom åren sett just den här debatten båda vad det gäller SansAmp, Pod, Izotope Trash m.m. Sen så dyker nåt nytt upp och så börjar debatten om. Hänger ni med?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bara för att klargöra! Jag är inte förbannade eller upprörd. Håller med om att KPA låter bra som fan! Det som stör mig lite är just att jag genom åren sett just den här debatten båda vad det gäller SansAmp, Pod, Izotope Trash m.m. Sen så dyker nåt nytt upp och så börjar debatten om. Hänger ni med?

ja absolut! Trodde inte du var förbannad heller ^^ Jag ogillar debatterna också. Det är lika jobbigt som mac vs pc haha ^^ Jag försökte bara visa en sida av kempern som jag trodde att ni hade missat that's all 🙂 jag tycker att det är en fantastisk uppfinning som kommer sätta en ny standard. Den har ju faktiskt tagit världen med storm. Går att läsa mycket intressant på deras hemsida från kända producenter, mixing engineers och artister.

Jag tycker fortfarande att poden är en bra produkt, men jag måste ge min röst till Kempern om det blir en vs. Just för att Kempern fyller så många fler praktiska funktioner till ett bättre sätt (i mitt tycke) än vad en podprodukt gör. jag sitter heller inte och säger att ni har fel och jag rätt, utan jag försöker bara undervisa 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Hoppsan, jag trampade på en öm tå. Precis som alla andra har jag rätt att få skriva vad jag tycker om ämnet även om jag inte tycker som du.

Jag har varken sagt att jag är bättre än någon annan eller att kemper är dålig. Jag säger bara att man förlorar något av det som jag tycker är roligt och utvecklande.

För mig är det ett hantverk och jag försöker bli bättre och bättre hela tiden. Vill andra köra med presets så är det okej för mig. 🙂

Det finns plats för både och och det är framtiden. Jag hade aldrig plockat upp guran igen efter flera års avbrott om det inte hade funnits alternativ. 🙂 Funkar inte att micka upp här hemma där det är så lyhört och lira in och nattmänniska som man är det helt uteslutet också. Har provat med det ett kort tag och det var inte så populärt så det var bara att sälja stärkaren och gå tillbaka till annat.

Redigerat av Die Hard
Link to comment
Dela på andra sajter

Det finns plats för både och och det är framtiden. Jag hade aldrig plockat upp guran igen efter flera års avbrott om det inte hade funnits alternativ. 🙂 Funkar inte att micka upp här hemma där det är så lyhört och lira in och nattmänniska som man är det helt uteslutet också. Har provat med det ett kort tag och det var inte så populärt så det var bara att sälja stärkaren och gå tillbaka till annat.

Där är yttligare en fördel med Kempern! för tysta hemmabruk. Fast sen kan du ju köra med en topp och Torpedo Live också. Fast då blir det jävligt dyrt om du ska ha lika många olika toppar som du har i din Kemper.

Link to comment
Dela på andra sajter

Där är yttligare en fördel med Kempern! för tysta hemmabruk. Fast sen kan du ju köra med en topp och Torpedo Live också. Fast då blir det jävligt dyrt om du ska ha lika många olika toppar som du har i din Kemper.

Man har inte en enda gitarrtopp i sin Kemper. Man har algoritmer.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 4 veckor senare...

Kul att läsa här, finns bestämt viss rädsla för ny teknik känns det som. Själv välkomnar jag den.

Rörstärkare är skitgött, inget snack om saken men det är bra att det finns komplement och det ena utesluter inte det andra, nåja, förutom för vissa.

Någon nämnde att inom en snar framtid kommer nåt nytt och visst, det gör det säkert, det kallas för utveckling och det är bra, inte tvärtom. Jag äger ingen Kemper än, men kommer att lägga beslag på en inom ett par månader då det är en helt lysande uppfinning och lite drygt 13.000 (för standard eller rackversionen utan slutsteg) är ju snorbilligt för de möjligheter man får till sitt förfogande.

Link to comment
Dela på andra sajter

en sak jag saknar med kempern är möjligheten att spela in via usb...det suger..att man inte kan göra det..hoppas att det rent tekniskt går att lösa..

Det vore förstås coolt, men vad jag har förstått när jag snokat runt på Kempers forum är att det verkar inte som om de har några planer för det, det är S/PDIF som gäller. 😐

Link to comment
Dela på andra sajter

Det vore förstås coolt, men vad jag har förstått när jag snokat runt på Kempers forum är att det verkar inte som om de har några planer för det, det är S/PDIF som gäller. 😐

Tråkigt.. inte alla som har interface som kan hantera spdif... usb..funkar för alla..och är garanterad lossless överföring.. Suger att dom fortfarande inte har någon integrering med Datorn..

Link to comment
Dela på andra sajter

Tråkigt.. inte alla som har interface som kan hantera spdif... usb..funkar för alla..och är garanterad lossless överföring.. Suger att dom fortfarande inte har någon integrering med Datorn..

Jo jag vet, det är lite synd faktiskt. Själv har jag ett RME Babyface som har Toslink/ADAT och inte coaxial S/PDIF. Finns konverterare mellan Toslink/coaxial men vet inte hur bra de funkar. Hur som helst blir det en Kemper så fort som plånboken säger "ja".

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Tråkigt.. inte alla som har interface som kan hantera spdif... usb..funkar för alla..och är garanterad lossless överföring.. Suger att dom fortfarande inte har någon integrering med Datorn..

Har inte heller någon spdf. Kör genom monitor output. Håller med att de borde ha satsat på usb också. Med tanke på att den kostar en slant så vill man inte helt plötsligt slänga ut än mer på ett nytt ljudkort.

Link to comment
Dela på andra sajter

Enligt infon på forumet och hemsidan från början så kommer inte någon usb inspelning. Resonemanget är att den stora majoriteten av alla hem och pro studios redan har ett bra dedikerat ljudkort som är klart överlägset ett inbyggt usb interface på många sätt. Ett ljudkort är en av hörnpelarna i en studio och något som nästan alla har. De vill inte lägga extra pengar på en funktion som de flesta inte skulle använda.

Själv kopplar jag den till ljudkortet och använder inte det inbyggda usb interfacet med varken PODs eller Axe fx 2 och vet många som gör likadant.

Angående ljudkvaliteten så är det absolut ingen kvalitetsskillnad mellan s/pdif och usb och jag undrar om någon kan pricka in skillnader i ett blindtest med analog out vs digital. Producenten Andy Sneap tror jag använder analog koppling med kempern och det låter ju bra på skiva.

Redigerat av Magpie
Link to comment
Dela på andra sajter

Har inte heller någon spdf. Kör genom monitor output. Håller med att de borde ha satsat på usb också. Med tanke på att den kostar en slant så vill man inte helt plötsligt slänga ut än mer på ett nytt ljudkort.

mm känns som det första dom borde tänkt på år 2013.

Link to comment
Dela på andra sajter

En kanske lite intressant parallell här är väl floran av effekt-DSP-ljudkort till våra DAW:s?

Det har ju funnits ett gäng genom åren. Mitt EMU1212M ljudkort (som nog tyvärr kommer få pensioneras när jag bytar dator och då får Windows 8) hade t o m en DSP-krets. Har visserligen aldrig använt den, men tanken var god, avlasta t ex reverb från datorns cpu.

Numera finns väl i princip, i alla fall på konsumentmarknaden, bara UAD kvar?

Anledningen borde rimligen vara att datorerna är såpass kraftfulla numera att behovet helt enkelt inte längre finns.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja inte köpte jag en kemper för att sitta och ratta med en mus. Snarare att jag köpte det för att slippa det. Enda fördelen jag ser med det här är att det underlättar att döpa om sina presets.

Joo men jag tycker kempern är hopplöst jobbiga att ratta...förutom dom enkla kontrollerna..men att vara inne och rota i menyerna är jobbigt..displayen är skit.

Link to comment
Dela på andra sajter

Spdf is the shizzle.

Och om du inte visste så:

http://www.youtube.com/watch?v=x4bDVjHl91I

+1

Kemper själva har meddelat att de arbetar på nån library software, de har ju bra programvara till sina virus synthar.

Kerman från forumet har skapat och delat med sig av en bra renamer och editor (ej full editor ännu).

Kemper profiler renamer.

http://www.kemper-am...D=9306&pageNo=1

Kemper profiler editor.

http://www.kemper-am...D=9414&pageNo=1

Link to comment
Dela på andra sajter

Öh, jaha och vad ville du ha sagt med det? Låter liksom fel tråd du spånar i.

Att en pryl som Kempern snart borde vara helt onödig och ersättas med mjukvara som man kan köra på vilken dator som helst.

Link to comment
Dela på andra sajter

Die Hard (oregistrerad)

Ja du det finns inget som pekar på det än och inte säkert att det blir så. Skulle dessutom krävas än kraftfullare datorer.Sen finns det en till anledning att inte gå över helt till vst å det är att de inom några veckor blir crackade. Sen alla som vill ha något fysiskt att ratta. Och hur hade du tänkt det skulle gå till för de som även använder kemper live? Ditt påstående är lika dumt som de som ansåg att man inte behövde riktiga starkare i studion när podden kom

Link to comment
Dela på andra sajter

Ja du det finns inget som pekar på det än och inte säkert att det blir så.

Har du missat hur en massa annan dedikerad elektronik tappat mycket mark på senare år? Miniräknare, mp3-spelare, spelkonsoller, bärbara DVD-spelare o s v. Eller DSP-kort 🙂

Skulle dessutom krävas än kraftfullare datorer.

Skulle det?

Sen finns det en till anledning att inte gå över helt till vst å det är att de inom några veckor blir crackade.

Tipsa de som pysslar med VST-pluggar om det 😉

Sen alla som vill ha något fysiskt att ratta.

Det är väl bara att skaffa en kontrollyta i sådana fall?

Och hur hade du tänkt det skulle gå till för de som även använder kemper live?

Jag tror att den här typen av prylar kommer att bli väldigt vanlig.

Ditt påstående är lika dumt som de som ansåg att man inte behövde riktiga starkare i studion när podden kom

Det är mycket möjligt. Själv tror jag att i alla fall delar av ditt resonemang här skulle kvala bland dessa citat 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa ny...