Teo Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 GodkvÀll allesammans. Jag sitter hÀr och funderar lite, skulle behöva lite tips frÄn er om ni har. Ska ju ha releasefest pÄ en platta om en mÄnad cirkus och har en plan om att printa ut smÄ "cd-omslag" i samma storlek som en Cd pÄ nÄt lite hÄrdare plastpappersmaterial (Typ sÄnt som magazineomslag har) och pÄ baksidan ha en lÀnk tillsammans med en kod dÀr man kan gÄ in och ladda hem plattan for free. TÀnkte alltsÄ dela ut sÄna hÀr till folket dÀr, kanske printa upp 100 stycken. Fick dock ett sug pÄ att printa upp riktiga Cds. Typ 100st med tryck pÄ och en sÄn hÀr pappersficka med omslaget pÄ istÀllet för nÄgot hÄrdplastomslag. Om det Àr nÄgon dÀr ute som har gjort detta nÄgonstans i Stockholm sÄ fÄr ni gÀrna komma med tips om vart och vad det kostade! FrÄgan Àr vÀl egentligen om det Àr vÀrt det. Vill ju bara ha 100ex att dela ut dÄ och kan inte tÀnka mig att det kostar sÄ mycket att printa ut smÄ plastpapper, men vad kostar det med bara 100 tryckta cd ex?
Guitar Nilsson Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 De hÀr utrikes pressarna har nyss varit pÄ tapeten http://www.mobineko.com/pricelists/uk-mobineko_cdshortrun_pricelist-2009.pdf Att pressa riktiga cd i 08 blir troligen dyrare....
Teo Postat 31 augusti 2011 TrÄdstartare Postat 31 augusti 2011 250 pund för 100st. Det var fan dyrt. SÄ dyrt trodde jag inte det var
wellness music Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 TyvÀrr finns inga presserier kvar i Sverige men det finns en hel del "brookers" som Àven kör kopiering för ca 10 kr / st med 4-fÀrgs thermotryck pÄ label. I Stockholm har du tex. Dicentia, Mediaplant, BoulevardMedia för att nÀmna nÄgra.
sadomachine (oregistrerad) Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 www.polintacd.se har schyssta erbjudanden och brukar vara snabba.... Kolla hÀr... http://www.cdexpress.se/tillverkning/erbjudanden/
Guitar Nilsson Postat 31 augusti 2011 Postat 31 augusti 2011 www.polintacd.se har schyssta erbjudanden och brukar vara snabba.... Kolla hĂ€r... http://www.cdexpress...ng/erbjudanden/ Det dĂ€r tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstĂ„dd med Taiwan, och att jĂ€vlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tĂ€nk att slippa det! Pappficka med en flik och tryck pĂ„ bĂ„de cd o papp. Hur cool som helst. PĂ„minner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna Ă€r ju bara jĂ€vla skit. Inte nĂ„n av de cd jag spelar ofta Ă€r hel, vilket ja skrĂ€p. Att den skiten fortfarande tillverkas! De Ă€r ju kĂ€nsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de Ă„ker alltid i golvet... Pappfodral mĂ„ste vara bĂ€ttre at ha i bilens handskfack mm... Ăr priserna dĂ€r exklusive moms? HĂ„kan Pappskalle.
sadomachine (oregistrerad) Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Minns inte, stÄr det inte pÄ sidan?
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Det dĂ€r tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstĂ„dd med Taiwan, och att jĂ€vlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tĂ€nk att slippa det! Pappficka med en flik och tryck pĂ„ bĂ„de cd o papp. Hur cool som helst. PĂ„minner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna Ă€r ju bara jĂ€vla skit. Inte nĂ„n av de cd jag spelar ofta Ă€r hel, vilket ja skrĂ€p. Att den skiten fortfarande tillverkas! De Ă€r ju kĂ€nsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de Ă„ker alltid i golvet... Pappfodral mĂ„ste vara bĂ€ttre at ha i bilens handskfack mm... Ăr priserna dĂ€r exklusive moms? HĂ„kan Pappskalle. Ăr det sĂ„n hĂ€r du tĂ€nkt dig dĂ„, "Two fold digifile"? Stoppar man IN skivan i ena sidan pĂ„ dem, eller mĂ„ste du fĂ€sta den med en plastplupp, sĂ„n som du hatar? TĂ€nk pĂ„ att du kan köpa vit INNERPĂ SE till cd-n ocksĂ„ - precis som hos en riktig LP. InnerpĂ„sar i vitt med fönster och med plast inuti eller helt i vitt eller i vitt med fönster utan plast. Eller i vilken fĂ€rg som helst förresten...
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 (redigerat) Det dĂ€r tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstĂ„dd med Taiwan, och att jĂ€vlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tĂ€nk att slippa det! Pappficka med en flik och tryck pĂ„ bĂ„de cd o papp. Hur cool som helst. PĂ„minner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna Ă€r ju bara jĂ€vla skit. Inte nĂ„n av de cd jag spelar ofta Ă€r hel, vilket ja skrĂ€p. Att den skiten fortfarande tillverkas! De Ă€r ju kĂ€nsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de Ă„ker alltid i golvet... Pappfodral mĂ„ste vara bĂ€ttre at ha i bilens handskfack mm... Ăr priserna dĂ€r exklusive moms? HĂ„kan Pappskalle. Ăr det Polintacd.se du menar sĂ„ verkar man dĂ€r (lite osĂ€ker) ha bytt namn till cd express och dĂ„ Ă€r det ju samma företag som vi pratade om i den andra trĂ„den, under AllmĂ€nt. För 500 pressade cd med en vikbar flik, inkl glasmaster, offsettryck, frakt Ă€r 5850 kr. Tullavgift 10% tillkommer och sedan mervĂ€rdesskatt pĂ„ den summan med 25%. 5850 kr x 1,1 x 1,25 = 8044 kr. TĂ€nk pĂ„ att Ă€ven om det stĂ„r svenskt företag sĂ„ sker produktionen i Malaysia. De stĂ„r inte för eventuella fraktskador heller. Men jag tycker de verkar bra. Dock var det vĂ€l dyrare Ă€n det som framkom i den andra trĂ„den (som kallades CD Express dĂ€r)? Men det Ă€r vĂ€l den dĂ€r filken som gör det, jfr med 7114 kr? Du fĂ„r jĂ€mföra och kolla sjĂ€lv. SĂ„ Mobineko Ă€r inte intressant lĂ€ngre? Hos CD Express/Polintacd kunde man iaf uttryckligen fĂ„ hjĂ€lp med att de lĂ€gger in ISRC-koder om du har det. Det kanske gĂ„r hos Mobineko med? Annan intressant info jag hittade hos dem: CD Tryck, CD Pressning samt CD Tillverkning syftar pĂ„ skivor som skapas som en perfekt kopia av en Glas Master. Vid upplagor mindre Ă€n 500 st sĂ„ Ă€r det klokt att anvĂ€nda sig av CD BrĂ€nning, dĂ„ blanka skivor kopieras och man oftast klistrar pĂ„ designen pĂ„ skivan istĂ€llet för att trycka Offset . De menar alltsĂ„ att de klistrar pĂ„ en etikett pĂ„ sjĂ€lva cd-n vid cd-brĂ€nning, eller? Konstigt, de kunde vĂ€l ha skrivit ut med blĂ€ckstrĂ„leskrivaren pĂ„ dem? SjĂ€lvhĂ€ftande etikett Ă€r hursomhelst inte bara igĂ„r, det Ă€r sÄÄ i förrförra veckan! Efter ett tag kan etiketten börja slĂ€ppa, bubbla sig och inte gĂ„ att spela i vissa cd-spelare. Bara att det Ă€r en sjĂ€lvhĂ€ftande etikett i sig pĂ„satt pĂ„ skivan kan rĂ€cka för att den ska vara olĂ€slig. De kan Ă€ven med lite slarvigt sprĂ„kbruk med "skiva" ha menat sjĂ€lva förpackningen - eller bĂ„de ock. Troligen skriver de ut info pĂ„ papper som sedan klistras pĂ„ konvolutet. För egen del har jag inga problem med vare sig jewel box eller super jewel box. Dock tror jag det verkar som om de transparenta oftare gĂ„r sönder Ă€n de mörkgrĂ„/svarta. Men vĂ€rst Ă€r ju digipaks i papp med sĂ„na dĂ€r "trays" i transparent plast och som gĂ„r sönder, för hur gör man dĂ„, sĂ„ det blir snyggt att byta ut hela pastbrickan som sitter som berget? Redigerat 1 september 2011 av debatt
sadomachine (oregistrerad) Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Vi pressade 1000st cd med fyrfÀrgstryck i plastficka, alltsÄ bara tryck pÄ plattan, det kostade dÄ (ett par Är sen) 4.50:- /st + tullavgift pÄ en femhundring. Gick snabbt, var billigt och enkelt.
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 (redigerat) 250 pund för 100st. Det var fan dyrt. SĂ„ dyrt trodde jag inte det var đł Snarare sĂ„ billigt att man undrar var fallgropen finns... TĂ€nk pĂ„ att det tillkommer tullavgift och mervĂ€rdesskatt. SĂ„ runt 3330 kr blir det - för 100 ex. NĂ€r jag för nĂ„gra Ă„r sedan frĂ„gade ett presseri i Sverige vad de skulle ta för 100 ex sĂ„ var det 18300 kr (och 21500 kr för 500 ex). Men dĂ„ var det iofs tal om en booklet pĂ„ 20 sidor ocksĂ„ och en del hjĂ€lp med den i sĂ„ fall. Spela in och mastra skulle jag göra sjĂ€lv. Sedan la de ned tydligen, enligt wellness music. Redigerat 1 september 2011 av debatt
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Vi pressade 1000st cd med fyrfĂ€rgstryck i plastficka, alltsĂ„ bara tryck pĂ„ plattan, det kostade dĂ„ (ett par Ă„r sen) 4.50:- /st + tullavgift pĂ„ en femhundring. Gick snabbt, var billigt och enkelt. Ăr det det dĂ€r Polintacd.se - som nu verkar heta CD Express, du menar. 4225 kr tar de för CD pressning av 1000 exemplar, inkl glasmaster, frakt och repro för screen och inplastning. Kan inplastning varit plastficka i ditt fall? Hursomhelst 10% i tullavgift och pĂ„ den summan, 25% i moms tillkommer. 4255 x 1,1 x 1,25 = 5810 kr. Prisökning; 810 kr pĂ„ tvĂ„ Ă„r. Bra pris Ă€ndĂ„.
wellness music Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Sedan la de ned tydligen, enligt wellness music. Sista CD-sprutan som var i drift i Sverige var Dicentias. Den flyttades ner till Danmark för nĂ„gra Ă„r sedan men numera samarbetar dom med Sony och alla deras skivor görs i Ăsterike. För smĂ„ volymer och för dĂ„lig lönsamhet att pressa CD:s i Sverige helt enkelt.
sadomachine (oregistrerad) Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Ăr det det dĂ€r Polintacd.se - som nu verkar heta CD Express, du menar. 4225 kr tar de för CD pressning av 1000 exemplar, inkl glasmaster, frakt och repro för screen och inplastning. Kan inplastning varit plastficka i ditt fall? Hursomhelst 10% i tullavgift och pĂ„ den summan, 25% i moms tillkommer. 4255 x 1,1 x 1,25 = 5810 kr. Prisökning; 810 kr pĂ„ tvĂ„ Ă„r. Bra pris Ă€ndĂ„. Minns inte exakt, men vi snackade med en kille dĂ€r om vad vi ville ha och sĂ„ fick vi ett bra pris. Det var sjukt kul att ge bort 600 gratis cd pĂ„ Arvikafestivalen.
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Sista CD-sprutan som var i drift i Sverige var Dicentias. Den flyttades ner till Danmark för nĂ„gra Ă„r sedan men numera samarbetar dom med Sony och alla deras skivor görs i Ăsterike. För smĂ„ volymer och för dĂ„lig lönsamhet att pressa CD:s i Sverige helt enkelt. DICENTIA? Var det inte de som hette Digitalfabriken förut? Jag fick en hĂ€nvisning till dem för ett bra tag sedan om att komma dit direkt och snacka och leverera. Enligt webbsidan finns det kvar pĂ„ Hisingen, Gbg som besöksadress och Ă€ven ett i Stockholm. Men skivorna görs i Ăsterrike alltsĂ„? Dicentia đ
Guitar Nilsson Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 (redigerat) Ăr det sĂ„n hĂ€r du tĂ€nkt dig dĂ„, "Two fold digifile"? Stoppar man IN skivan i ena sidan pĂ„ dem, eller mĂ„ste du fĂ€sta den med en plastplupp, sĂ„n som du hatar? TĂ€nk pĂ„ att du kan köpa vit INNERPĂ SE till cd-n ocksĂ„ - precis som hos en riktig LP. InnerpĂ„sar i vitt med fönster och med plast inuti eller helt i vitt eller i vitt med fönster utan plast. Eller i vilken fĂ€rg som helst förresten... Det var den hĂ€r varianten jag tĂ€nkte mig, http://www.basementa...p?id_product=14 Man kan ju köpa samma pappomslag fast med brĂ€nd cd, dĂ„ blir det billigare. Fast klistrad etikett pĂ„ skivan lĂ„ter inte helt bra. Fast en annan cd vi gjort, Raw-Blues 2001 har sĂ„na tejpade etiketter, de har inte slĂ€ppt eller krĂ„nglat i nĂ„gra spelare vad jag vet. Trummis o basist Ă€r 100 % sĂ€kra pĂ„ att det gĂ„r hur bra som helst att sĂ€lja cd. Nu har vi Ă€ven deras kompisars Ă„ldersgrupp som vi kan pracka pĂ„ den usla skivan som ingen kommer att lyssna pĂ„. Edit: HĂ€r stĂ„r att deras brĂ€nda cd har "blĂ€ckstrĂ„letryck pĂ„ yta". Det lĂ„ter ju inte alls som nĂ„n klistrad tejpbit http://www.basementality.net/shop/product.php?id_product=7 Redigerat 1 september 2011 av Guitar Nilsson
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 (redigerat) Det var den hĂ€r varianten jag tĂ€nkte mig, http://www.basementa...p?id_product=14 Man kan ju köpa samma pappomslag fast med brĂ€nd cd, dĂ„ blir det billigare. Fast klistrad etikett pĂ„ skivan lĂ„ter inte helt bra. Fast en annan cd vi gjort, Raw-Blues 2001 har sĂ„na tejpade etiketter, de har inte slĂ€ppt eller krĂ„nglat i nĂ„gra spelare vad jag vet. Trummis o basist Ă€r 100 % sĂ€kra pĂ„ att det gĂ„r hur bra som helst att sĂ€lja cd. Nu har vi Ă€ven deras kompisars Ă„ldersgrupp som vi kan pracka pĂ„ den usla skivan som ingen kommer att lyssna pĂ„. Edit: HĂ€r stĂ„r att deras brĂ€nda cd har "blĂ€ckstrĂ„letryck pĂ„ yta". Det lĂ„ter ju inte alls som nĂ„n klistrad tejpbit http://www.basementality.net/shop/product.php?id_product=7 Basementality, heter de sĂ„? Ănnu ett företag... Verkar var dags att bena ut snart igen vilka företag som finns. Nej, det stĂ€mmer, t.o.m. en del vanliga blĂ€ckstrĂ„leskrivare har ju insatser som gör att man kan skriva ut direkt pĂ„ den printbara cd-ytan. SĂ„ dĂ„ borde de vĂ€l ha anammat detta ocksĂ„ i sin massproduktion. Mobineko CD Express / Polinta? Baltic Disc Dicentia / Digitalfabriken? Basementality / CD Express? Boulevard Media Media Plant . . . đ Redigerat 1 september 2011 av debatt
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 (redigerat) Guitar Nilsson, 7575 kr tar Mobineko för 500 pressade CD, i tryckt pappficka med 1 vikt blad, om man lĂ€gger pĂ„ 10% i tullavgift och 25% i moms, som man skulle pĂ„ andra stĂ€llen, kan det stĂ€mma? Plötsligt var de inte billigast dĂ„. För deras priser Ă€r vĂ€l sĂ„dana att UK o USA quotes bara gĂ€ller för UK o USA förstod jag det som, sedan tillkom avgift o skatt. Taiwan made. ÂŁ569 x 10,29 (valutakursen 2011-09-01) x 1,035 (tullavgift icke-EU-land) x 1,25 (mervĂ€rdesskatt) = 7575 kr. 8044 kr tar CD Express by BaseMentality (som de tydligen heter) för samma produkt - pressad cd 500 ex - med one fold pappficka till cd-na. Ăr detta ocksĂ„ företaget CD Express och Polinta cd? Sedan tillkommer moms 25%. Malaysia made. p.s. KontrollrĂ€kna sjĂ€lv. d.s. đ Uppenbarligen Ă€r det sĂ„ att Mobineko Ă€r billigast pĂ„ cd-pressningen av de tvĂ„, medan Basementality/CD Express tar avsevĂ€rt mindre för pappfickorna med tryck. Hos Mobineko kan man köpa enbart cd-pressningen om man vill, utan konvolut, men om man bara kan köpa pappfickorna hos Basementality förtĂ€ljer inte webbinformationen hos dem. Kan man det och priset Ă€r detsamma för pappfickorna Ă€ven om man inte pressat cd-na hos Basementality ocksĂ„, sĂ„ blir det bara 5977 kr totalt (skivor hos Mobineko, pappfickor hos Basementality). Zzzzzzzzzzzzz...... //:debatt Redigerat 2 september 2011 av debatt
lundberg Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Basementality och CD Express Àr pretty much the same vad jag förstÄtt. Har pressat nÄgra grejer hos CD Express och tycker det har funkat bra...
debatt Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 (redigerat) Basementality och CD Express Àr pretty much the same vad jag förstÄtt. Har pressat nÄgra grejer hos CD Express och tycker det har funkat bra... Ja, de kallar ju sig CD Express by Basementality sÄg jag. Sedan hamnar man pÄ samma sida om man sökt via Polintacd.se ocksÄ eller via cdexpress.se. Mobineko hade nÄgon slags lÀgstaprisgaranti, undrar om inte Basementality/Polinta/CD Express kör med det ocksÄ. Sedan undrar jag varför ett skrev att tullavgiften Àr 3,5% för ett icke-EU-land och det andra att det Àr 10%. Good night! Redigerat 1 september 2011 av debatt
lundberg Postat 1 september 2011 Postat 1 september 2011 Tullavgiften blir en del, men inte tokmycket imo. PÄ en order jag betalade nÀstan 13.000 för fick jag en rÀkning pÄ 4000 spÀnn och 3300 av det var införselmoms som jag sen fick tillbaka (eftersom jag har F-skatt).
debatt Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Tullavgiften blir en del, men inte tokmycket imo. PÄ en order jag betalade nÀstan 13.000 för fick jag en rÀkning pÄ 4000 spÀnn och 3300 av det var införselmoms som jag sen fick tillbaka (eftersom jag har F-skatt). Okay! FrÄgan Àr om det finns olika tullavgift för olika icke-EU-lÀnder, i klartext om det Àr skillnad pÄ Taiwan och Malaysia? Det slÄr ju pÄ priset om det Àr 3,5% eller 10% och man vill göra exakta prisjÀmförelser. Företag Àr ju alltid ett alternativ.
debatt Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 (redigerat) Slutsats: Det blir alltid dyrare att brÀnna och skriva ut booklets och fixa med boxar sjÀlv, jÀmfört med att lÄta ett företag ta hand om det och göra en riktig cd-pressning, sÄvida det inte handlar om en MYCKET liten upplaga, de har ju stordriftsfördelar. Som privatperson köper man ju blÀckpatroner, blÀckstrÄlepapper, cd-r, boxar osv till konsumentpris i regel. Mobineko verkar vara absolut bÀst prismÀssigt om man ÀndÄ vill göra en pressad cd i liten upplaga. Redigerat 2 september 2011 av debatt
lundberg Postat 2 september 2011 Postat 2 september 2011 Jag gjorde sjÀlv nyligen en liten upplaga pÄ 50 fabriksbrÀnda plattor hos CD Express med tryckta pappfickor, utskriven label... 995 spÀnn (exkl moms/tull) Blev snyggt, tycker jag. Jag gjorde det som komplement till en skiva som var tÀnkt att annars bara ges ut digitalt. NÄgra av dom som brukar handla musik av mig vill hemskt gÀrna ha just CD + att det Àr smidigt att ha med pÄ gig. Alla kan ju spela upp CD-skivor liksom. Men jag har funderat, precis som trÄdskaparen, pÄ nÄn slags kod som berÀttigar till nÄn download nÄnstans. à ena sidan Àr CD rÀtt ute, Ä andra sidan finns inget riktigt bra alternativ imo.
Recommended Posts
Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera
Du behöver vara medlem för att delta i communityn
Bli medlem (kostnadsfritt)
Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!
Bli medlem nu (kostnadsfritt)Logga in
Har du redan en inloggning?
Logga in nuLogga in hÀr.