Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

GodkvÀll allesammans.

Jag sitter hÀr och funderar lite, skulle behöva lite tips frÄn er om ni har.

Ska ju ha releasefest pÄ en platta om en mÄnad cirkus och har en plan om att printa ut smÄ "cd-omslag" i samma storlek som en Cd pÄ nÄt lite hÄrdare plastpappersmaterial (Typ sÄnt som magazineomslag har) och pÄ baksidan ha en lÀnk tillsammans med en kod dÀr man kan gÄ in och ladda hem plattan for free.

TÀnkte alltsÄ dela ut sÄna hÀr till folket dÀr, kanske printa upp 100 stycken.

Fick dock ett sug pÄ att printa upp riktiga Cds. Typ 100st med tryck pÄ och en sÄn hÀr pappersficka med omslaget pÄ istÀllet för nÄgot hÄrdplastomslag.

Om det Àr nÄgon dÀr ute som har gjort detta nÄgonstans i Stockholm sÄ fÄr ni gÀrna komma med tips om vart och vad det kostade!

FrÄgan Àr vÀl egentligen om det Àr vÀrt det. Vill ju bara ha 100ex att dela ut dÄ och kan inte tÀnka mig att det kostar sÄ mycket att printa ut smÄ plastpapper, men vad kostar det med bara 100 tryckta cd ex?

Annons
Postat

TyvÀrr finns inga presserier kvar i Sverige men det finns en hel del "brookers" som Àven kör kopiering för ca 10 kr / st med 4-fÀrgs thermotryck pÄ label. I Stockholm har du tex. Dicentia, Mediaplant, BoulevardMedia för att nÀmna nÄgra.

Postat

www.polintacd.se har schyssta erbjudanden och brukar vara snabba....

Kolla hÀr... http://www.cdexpress...ng/erbjudanden/

Det dÀr tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstÄdd med Taiwan, och att jÀvlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tÀnk att slippa det! laugh.gif Pappficka med en flik och tryck pÄ bÄde cd o papp. Hur cool som helst. PÄminner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna Àr ju bara jÀvla skit. Inte nÄn av de cd jag spelar ofta Àr hel, vilket ja skrÀp. Att den skiten fortfarande tillverkas! De Àr ju kÀnsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de Äker alltid i golvet... Pappfodral mÄste vara bÀttre at ha i bilens handskfack mm...

Är priserna dĂ€r exklusive moms?

HÄkan Pappskalle.

sadomachine (oregistrerad)
Postat

Minns inte, stÄr det inte pÄ sidan?

Postat

Det dÀr tycker jag verkar vara hur bra som helst om vi ska spela in en tunggung cd. Att slippa försöka göra sig förstÄdd med Taiwan, och att jÀvlas med betalning dit, fy fan i helvetet, tÀnk att slippa det! laugh.gif Pappficka med en flik och tryck pÄ bÄde cd o papp. Hur cool som helst. PÄminner om de gamla LP-fodralen De vanliga plast cd-askarna Àr ju bara jÀvla skit. Inte nÄn av de cd jag spelar ofta Àr hel, vilket ja skrÀp. Att den skiten fortfarande tillverkas! De Àr ju kÀnsliga som de gamla stenkakorna, och hala som satan, de Äker alltid i golvet... Pappfodral mÄste vara bÀttre at ha i bilens handskfack mm...

HÄkan Pappskalle.

Är det sĂ„n hĂ€r du tĂ€nkt dig dĂ„, "Two fold digifile"? Stoppar man IN skivan i ena sidan pĂ„ dem, eller mĂ„ste du fĂ€sta den med en plastplupp, sĂ„n som du hatar?

TĂ€nk pĂ„ att du kan köpa vit INNERPÅSE till cd-n ocksĂ„ - precis som hos en riktig LP.

InnerpÄsar i vitt med fönster och med plast inuti eller helt i vitt eller i vitt med fönster utan plast.

Eller i vilken fÀrg som helst förresten...

digifolds6.jpg

Postat (redigerat)

HÄkan Pappskalle.

Är det Polintacd.se du menar sĂ„ verkar man dĂ€r (lite osĂ€ker) ha bytt namn till cd express och dĂ„ Ă€r det ju samma företag som vi pratade om i den andra trĂ„den, under AllmĂ€nt.

För 500 pressade cd med en vikbar flik, inkl glasmaster, offsettryck, frakt Àr 5850 kr. Tullavgift 10% tillkommer och sedan mervÀrdesskatt pÄ den summan med 25%.

5850 kr x 1,1 x 1,25 = 8044 kr. TÀnk pÄ att Àven om det stÄr svenskt företag sÄ sker produktionen i Malaysia. De stÄr inte för eventuella fraktskador heller.

Men jag tycker de verkar bra. Dock var det vÀl dyrare Àn det som framkom i den andra trÄden (som kallades CD Express dÀr)? Men det Àr vÀl den dÀr filken som gör det, jfr med 7114 kr? Du fÄr jÀmföra och kolla sjÀlv. SÄ Mobineko Àr inte intressant lÀngre? Hos CD Express/Polintacd kunde man iaf uttryckligen fÄ hjÀlp med att de lÀgger in ISRC-koder om du har det. Det kanske gÄr hos Mobineko med?

Annan intressant info jag hittade hos dem:

CD Tryck, CD Pressning samt CD Tillverkning syftar pÄ skivor som skapas som en perfekt kopia av en Glas Master. Vid upplagor mindre Àn 500 st sÄ Àr det klokt att anvÀnda sig av CD BrÀnning, dÄ blanka skivor kopieras och man oftast klistrar pÄ designen pÄ skivan istÀllet för att trycka Offset .

De menar alltsÄ att de klistrar pÄ en etikett pÄ sjÀlva cd-n vid cd-brÀnning, eller? Konstigt, de kunde vÀl ha skrivit ut med blÀckstrÄleskrivaren pÄ dem? SjÀlvhÀftande etikett Àr hursomhelst inte bara igÄr, det Àr sÄÄ i förrförra veckan! Efter ett tag kan etiketten börja slÀppa, bubbla sig och inte gÄ att spela i vissa cd-spelare. Bara att det Àr en sjÀlvhÀftande etikett i sig pÄsatt pÄ skivan kan rÀcka för att den ska vara olÀslig. De kan Àven med lite slarvigt sprÄkbruk med "skiva" ha menat sjÀlva förpackningen - eller bÄde ock. Troligen skriver de ut info pÄ papper som sedan klistras pÄ konvolutet.

För egen del har jag inga problem med vare sig jewel box eller super jewel box. Dock tror jag det verkar som om de transparenta oftare gÄr sönder Àn de mörkgrÄ/svarta. Men vÀrst Àr ju digipaks i papp med sÄna dÀr "trays" i transparent plast och som gÄr sönder, för hur gör man dÄ, sÄ det blir snyggt att byta ut hela pastbrickan som sitter som berget?

Redigerat av debatt
Postat

Vi pressade 1000st cd med fyrfÀrgstryck i plastficka, alltsÄ bara tryck pÄ plattan, det kostade dÄ (ett par Är sen) 4.50:- /st + tullavgift pÄ en femhundring.

Gick snabbt, var billigt och enkelt.

Postat (redigerat)

250 pund för 100st. Det var fan dyrt. SÄ dyrt trodde jag inte det var

😳

Snarare sÄ billigt att man undrar var fallgropen finns...

TÀnk pÄ att det tillkommer tullavgift och mervÀrdesskatt.

SÄ runt 3330 kr blir det - för 100 ex.

NÀr jag för nÄgra Är sedan frÄgade ett presseri i Sverige vad de skulle ta

för 100 ex sÄ var det 18300 kr (och 21500 kr för 500 ex). Men dÄ var det iofs

tal om en booklet pÄ 20 sidor ocksÄ och en del hjÀlp med den i sÄ fall.

Spela in och mastra skulle jag göra sjÀlv. Sedan la de ned tydligen, enligt

wellness music.

Redigerat av debatt
Postat

Vi pressade 1000st cd med fyrfÀrgstryck i plastficka, alltsÄ bara tryck pÄ plattan, det kostade dÄ (ett par Är sen) 4.50:- /st + tullavgift pÄ en femhundring.

Gick snabbt, var billigt och enkelt.

Är det det dĂ€r Polintacd.se - som nu verkar heta CD Express, du menar. 4225 kr tar de för CD pressning av 1000 exemplar, inkl glasmaster, frakt och repro för screen och inplastning. Kan inplastning varit plastficka i ditt fall? Hursomhelst 10% i tullavgift och pĂ„ den summan, 25% i moms tillkommer.

4255 x 1,1 x 1,25 = 5810 kr.

Prisökning; 810 kr pÄ tvÄ Är.

Bra pris ÀndÄ.

Postat

Sedan la de ned tydligen, enligt

wellness music.

Sista CD-sprutan som var i drift i Sverige var Dicentias. Den flyttades ner till Danmark för nĂ„gra Ă„r sedan men numera samarbetar dom med Sony och alla deras skivor görs i Österike. För smĂ„ volymer och för dĂ„lig lönsamhet att pressa CD:s i Sverige helt enkelt.

Postat

Är det det dĂ€r Polintacd.se - som nu verkar heta CD Express, du menar. 4225 kr tar de för CD pressning av 1000 exemplar, inkl glasmaster, frakt och repro för screen och inplastning. Kan inplastning varit plastficka i ditt fall? Hursomhelst 10% i tullavgift och pĂ„ den summan, 25% i moms tillkommer.

4255 x 1,1 x 1,25 = 5810 kr.

Prisökning; 810 kr pÄ tvÄ Är.

Bra pris ÀndÄ.

Minns inte exakt, men vi snackade med en kille dÀr om vad vi ville ha och sÄ fick vi ett bra pris.

Det var sjukt kul att ge bort 600 gratis cd pÄ Arvikafestivalen.

Postat

Sista CD-sprutan som var i drift i Sverige var Dicentias. Den flyttades ner till Danmark för nĂ„gra Ă„r sedan men numera samarbetar dom med Sony och alla deras skivor görs i Österike. För smĂ„ volymer och för dĂ„lig lönsamhet att pressa CD:s i Sverige helt enkelt.

DICENTIA? Var det inte de som hette Digitalfabriken förut?

Jag fick en hÀnvisning till dem för ett bra tag sedan

om att komma dit direkt och snacka och leverera.

Enligt webbsidan finns det kvar pÄ Hisingen, Gbg som

besöksadress och Àven ett i Stockholm.

Men skivorna görs i Österrike alltsĂ„?

Dicentia

🙂

Postat (redigerat)

Är det sĂ„n hĂ€r du tĂ€nkt dig dĂ„, "Two fold digifile"? Stoppar man IN skivan i ena sidan pĂ„ dem, eller mĂ„ste du fĂ€sta den med en plastplupp, sĂ„n som du hatar?

TĂ€nk pĂ„ att du kan köpa vit INNERPÅSE till cd-n ocksĂ„ - precis som hos en riktig LP.

InnerpÄsar i vitt med fönster och med plast inuti eller helt i vitt eller i vitt med fönster utan plast.

Eller i vilken fÀrg som helst förresten...

digifolds6.jpg

Det var den hÀr varianten jag tÀnkte mig,

http://www.basementa...p?id_product=14

Man kan ju köpa samma pappomslag fast med brÀnd cd, dÄ blir det billigare. Fast klistrad etikett pÄ skivan lÄter inte helt bra. Fast en annan cd vi gjort, Raw-Blues 2001 har sÄna tejpade etiketter, de har inte slÀppt eller krÄnglat i nÄgra spelare vad jag vet.

Trummis o basist Àr 100 % sÀkra pÄ att det gÄr hur bra som helst att sÀlja cd. Nu har vi Àven deras kompisars Äldersgrupp som vi kan pracka pÄ den usla skivan som ingen kommer att lyssna pÄ. laugh.gif

Edit: HÀr stÄr att deras brÀnda cd har "blÀckstrÄletryck pÄ yta". Det lÄter ju inte alls som nÄn klistrad tejpbit

http://www.basementality.net/shop/product.php?id_product=7

Redigerat av Guitar Nilsson
Postat (redigerat)

Det var den hÀr varianten jag tÀnkte mig,

http://www.basementa...p?id_product=14

Man kan ju köpa samma pappomslag fast med brÀnd cd, dÄ blir det billigare. Fast klistrad etikett pÄ skivan lÄter inte helt bra. Fast en annan cd vi gjort, Raw-Blues 2001 har sÄna tejpade etiketter, de har inte slÀppt eller krÄnglat i nÄgra spelare vad jag vet.

Trummis o basist Àr 100 % sÀkra pÄ att det gÄr hur bra som helst att sÀlja cd. Nu har vi Àven deras kompisars Äldersgrupp som vi kan pracka pÄ den usla skivan som ingen kommer att lyssna pÄ. laugh.gif

Edit: HÀr stÄr att deras brÀnda cd har "blÀckstrÄletryck pÄ yta". Det lÄter ju inte alls som nÄn klistrad tejpbit

http://www.basementality.net/shop/product.php?id_product=7

Basementality, heter de sĂ„? Ännu ett företag... Verkar var dags att bena ut snart igen vilka företag som finns.

Nej, det stÀmmer, t.o.m. en del vanliga blÀckstrÄleskrivare har ju insatser som gör att man kan skriva ut direkt pÄ den printbara cd-ytan.

SÄ dÄ borde de vÀl ha anammat detta ocksÄ i sin massproduktion.

Mobineko

CD Express / Polinta?

Baltic Disc

Dicentia / Digitalfabriken?

Basementality / CD Express?

Boulevard Media

Media Plant

.

.

.

😆

Redigerat av debatt
Postat (redigerat)

Guitar Nilsson,

7575 kr tar Mobineko för 500 pressade CD, i tryckt pappficka med 1 vikt blad, om man lÀgger pÄ 10% i tullavgift och 25% i moms, som man skulle pÄ andra stÀllen, kan det stÀmma? Plötsligt var de inte billigast dÄ. För deras priser Àr vÀl sÄdana att UK o USA quotes bara gÀller för UK o USA förstod jag det som, sedan tillkom avgift o skatt. Taiwan made. £569 x 10,29 (valutakursen 2011-09-01) x 1,035 (tullavgift icke-EU-land) x 1,25 (mervÀrdesskatt) = 7575 kr.

8044 kr tar CD Express by BaseMentality (som de tydligen heter) för samma produkt - pressad cd 500 ex - med one fold pappficka till cd-na. Är detta ocksĂ„ företaget CD Express och Polinta cd? Sedan tillkommer moms 25%. Malaysia made.

p.s. KontrollrÀkna sjÀlv. d.s.

😄

Uppenbarligen Àr det sÄ att Mobineko Àr billigast pÄ cd-pressningen av de tvÄ, medan Basementality/CD Express tar avsevÀrt mindre för pappfickorna med tryck. Hos Mobineko kan man köpa enbart cd-pressningen om man vill, utan konvolut, men om man bara kan köpa pappfickorna hos Basementality förtÀljer inte webbinformationen hos dem. Kan man det och priset Àr detsamma för pappfickorna Àven om man inte pressat cd-na hos Basementality ocksÄ, sÄ blir det bara 5977 kr totalt (skivor hos Mobineko, pappfickor hos Basementality).

Zzzzzzzzzzzzz...... //:debatt

Redigerat av debatt
Postat

Basementality och CD Express Àr pretty much the same vad jag förstÄtt. Har pressat nÄgra grejer hos CD Express och tycker det har funkat bra...

Postat (redigerat)

Basementality och CD Express Àr pretty much the same vad jag förstÄtt. Har pressat nÄgra grejer hos CD Express och tycker det har funkat bra...

Ja, de kallar ju sig CD Express by Basementality sÄg jag. Sedan hamnar man pÄ samma sida om man sökt via Polintacd.se ocksÄ eller via cdexpress.se.

Mobineko hade nÄgon slags lÀgstaprisgaranti, undrar om inte Basementality/Polinta/CD Express kör med det ocksÄ.

Sedan undrar jag varför ett skrev att tullavgiften Àr 3,5% för ett icke-EU-land och det andra att det Àr 10%.

Good night!

Redigerat av debatt
Postat

Tullavgiften blir en del, men inte tokmycket imo. PÄ en order jag betalade nÀstan 13.000 för fick jag en rÀkning pÄ 4000 spÀnn och 3300 av det var införselmoms som jag sen fick tillbaka (eftersom jag har F-skatt).

Postat

Tullavgiften blir en del, men inte tokmycket imo. PÄ en order jag betalade nÀstan 13.000 för fick jag en rÀkning pÄ 4000 spÀnn och 3300 av det var införselmoms som jag sen fick tillbaka (eftersom jag har F-skatt).

Okay! FrÄgan Àr om det finns olika tullavgift för olika icke-EU-lÀnder, i klartext om det Àr skillnad pÄ Taiwan och Malaysia? Det slÄr ju pÄ priset om det Àr 3,5% eller 10% och man vill göra exakta prisjÀmförelser. Företag Àr ju alltid ett alternativ.

Postat (redigerat)

Slutsats: Det blir alltid dyrare att brÀnna och skriva ut booklets och fixa med boxar sjÀlv, jÀmfört med att lÄta ett företag ta hand om det och göra en riktig cd-pressning, sÄvida det inte handlar om en MYCKET liten upplaga, de har ju stordriftsfördelar. Som privatperson köper man ju blÀckpatroner, blÀckstrÄlepapper, cd-r, boxar osv till konsumentpris i regel.

Mobineko verkar vara absolut bÀst prismÀssigt om man ÀndÄ vill göra en pressad cd i liten upplaga.

Redigerat av debatt
Postat

Jag gjorde sjÀlv nyligen en liten upplaga pÄ 50 fabriksbrÀnda plattor hos CD Express med tryckta pappfickor, utskriven label... 995 spÀnn (exkl moms/tull) Blev snyggt, tycker jag. Jag gjorde det som komplement till en skiva som var tÀnkt att annars bara ges ut digitalt. NÄgra av dom som brukar handla musik av mig vill hemskt gÀrna ha just CD + att det Àr smidigt att ha med pÄ gig. Alla kan ju spela upp CD-skivor liksom. Men jag har funderat, precis som trÄdskaparen, pÄ nÄn slags kod som berÀttigar till nÄn download nÄnstans.

Å ena sidan Ă€r CD rĂ€tt ute, Ă„ andra sidan finns inget riktigt bra alternativ imo.

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.