Jump to content
Annons

Undvika att få Kicken att låta sprängd.


NevusFlammeus (oregistrerad)

Recommended Posts

NevusFlammeus (oregistrerad)

Tjenare sitter här och försöker fixa så att min kick inte låter sprängd men ändå har ett starkt ljud. Jag gör först loopen i Native instrumen maschine sedan skickar in den som ljud fil i Pro tools. Innan jag lägger in den i Pro tools lägger jag på EQ och compressor. När den väl ligger inne i pro tools och jag vill duplicera den, säg att jag lägger 2-3 kick duplicates så slutar det med att jag måste sänka alla 3 audio kick tracks så den ligger på en låg nivå och den knappt hörs, Det jag vill komma åt är en tydlig kick som låter bra, såklart (Använder inte diskant på mina trum ljud heller, det är bara "slaget" ingen top på kicken.) stötter på detta problem även när jag lägger på Comp och EQ i PT.

Fråga: Hur skall jag göra för att kicken inte skall bli spräng när den är duplicerad 2-3 ggr , samt få den att låta högt och fyllig?

Ex:

Tack på förhand, visste inte riktigt var jag skulle lägga tråden, pröva här, flyttade den gärna iaf det behövs! 🙂

Nevus

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons
NevusFlammeus (oregistrerad)

Unicron, Du menar att jag skall sänka alla min tracks för att göra mer plats för kicken? Grejen är att iaf jag mutear alla andra tracks och bara har min 3 duplicerade kickar låter de sprängt, låter mer sprängt när jag har på alla tracks i låten såklart. Har testat att ändra i maschine och göra kicken så att den är låg när jag lägger in den i PT men blir samma sak ändå.

Har du någon lösning, skulle uppskattas väldigt, har fan ångest över detta haha! 🙂

Teo, Jag gör ljuden själv 🙂 Grejen att jag inte gör med bara ett track är att kicken inte blir fyllig, låter otroligt mycket bättre med duplicerade tracks i 80% av fallen enligt mig!

Nevus

Link to comment
Dela på andra sajter

Att duplicera spåren är samma sak som att höja volymen på ett spår. Klipper output-mätaren i Pro Tools? Lyser det rött någonstans? Isåfall är det nog det som gör att det låter sprängt.

Ett tips kan vara att använda flera olika samplingar till kicken, alltså flera spår fast med olika ljud istälet för samma som i ditt fall.

Link to comment
Dela på andra sajter

Teo, Jag gör ljuden själv 🙂 Grejen att jag inte gör med bara ett track är att kicken inte blir fyllig, låter otroligt mycket bättre med duplicerade tracks i 80% av fallen enligt mig!

Nevus

Med duplicerade, menar du då tre OLIKA kickar, eller bara tre av samma? Kanske en dum fråga av mig, men det framgick inte riktigt tycker jag 😮 Jag brukar alltid jobba med en topp- och en sub-kick och sedan köra dessa samtidigt.

EDIT: Annars håller jag med ovanstående talare som hann före 🙂

Redigerat av johle
Link to comment
Dela på andra sajter

NevusFlammeus (oregistrerad)

Johle / Virvelvinden: Kör 2 olika kickar i ett sample , sedan duplicerar jag dem inne i pro tools, tycker ni jag skall lägga in dem som två separata tracks? kan det vara problemet?

Inga tracks ligger så det lyser rött, virvel

Skall testa med sidechain, för tillfället har jag inte lagt någon bass på låten än.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nej, men det kan ju funka det med. Det jag menade var att du kanske kan behöva "gröpa" ur basen för att kickens frekvenser ska komma fram. Alternativt sidechaina basen mot kicken, som Umemagnus sa. Låter det som du vill i Maschine? Kolla så att det inte slår över någonstans i ledet, både i Maschine och PT. Eller i värsta fall limitera signalen med en limiter. Försök också matcha så att dem kick-samplingarna du har inte krigar mot varandra frekvensmässigt. Tex om alla kickarna har sin grundfrekvens runt 50 Hz så kommer det förmodligen slå över och låta sprängt som du beskriver. Försök att dela upp kickarna så att varje kick får ett speciellt område att jobba i. Tex så kanske en kick bara hanterar frekvensområdet mellan 20-150 Hz och en mellan 150 Hz och uppåt osv. Du förstår nog vart jag vill komma.

Hoppas det hjälpte något.

Link to comment
Dela på andra sajter

NevusFlammeus (oregistrerad)

Okay, Hur ser jag frekvensen på kicksen?

edit: nvm lol, tänkte inte innan jag skrev

Redigerat av NevusFlammeus
Link to comment
Dela på andra sajter

NevusFlammeus (oregistrerad)

Ok buddy 🙂 Men det jag vill uppnå är en kick som låter som det ligger ett lock, på om du förstår vad jag menar. Men du tycker jag skall lägga de på olika frekvenser då eller?

Link to comment
Dela på andra sajter

Du har ju "skapat" en sprängd kick helt enkelt. Om kicken "sprängs" när du normaliserar den eller höjer gainen på den utan att det klipper i din daw. Då har du gjort en sprängd kick. Skapa en kick som inte låter sprängd när kicken ligger på en hög nivå(decibel) så är det löst.

Det du uppfattar som "spränger" ligger nog på en viss frekvens bara så du borde ju kunna filtrera bort det med eq också om den inte är alldeles för trasig från början.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett långskott ...

Det jag funderar på är vad du menar med "duplicera".

Är det så att du kopierar ett sample och spelar upp dem samtidigt?

Det är inte så att du får nån form av fasförskjutning, som du kallar "sprängt ljud"?

Link to comment
Dela på andra sajter

Sänk alla spår typ 10dB så kicken inte distar och du har mycket rum att jobba med. Då kan du få kicken rätt mäktig. Testa att slänga på en limiter med threshold på runt 10dB också för att kompensera för den sänkta volymen och höra hur det låter när det jämnar ut sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 år senare...

Skulle själv säga att det bästa vore att lägga effekter mm i Pro Tools iställer. Gör all redigering där istället. Alltså

---> dubbla spåren, lägg EQ/komp. men låt dom skilja sig antingen YTTERS LITE eller låt dom vara lika på varje spår. Kanske panna dom lite vä/hö + mitt ??sedan till allt till en buss med komp -->EQ--> Limiter ?

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...