Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat

NÀr ni spelar in elgitarr, hur jobbar ni med dubbar? Hur mÄnga gÄnger dubbar ni? Dubbar ni bara kompgitarrer? Dubbar ni med olika ljud?

Jag brukar dubba kompgitarren i refrÀngen en gÄng med samma ljud och sen tvÄ extra gÄnger med olika ljud varav ett pannas till vÀnster och det andra till höger.

Annons
Postat

Generellt:

4 eller 6 dubbar pÄ kompgitarr; 2 vÀnster, 2 höger och (ev) tvÄ i mitten. Jag kan oxÄ variera v-h lite inbördes, t ex lÄta högergitarren spela riffet en oktav upp. mittengitarrerna lÀgre i nivÄ.

tjing

Postat

Beror pĂ„ lĂ„ten och vad jag vill ha ut. Ibland kan jag dubba extra mycket bara för jag inte har en annan gitarrist Ă€n mig sjĂ€lv (jag Ă€r alltsĂ„ inte gitarrist 🙂).

Men det bÀsta Àr att lyssna. LÀgger du till för mÄnga dubbningar sÄ Àr det ju en smal sak att ta bort dom igen. Var bara försiktig med sitade ljud sÄ de gÀrna Àter upp samma frekvensomrÄde som mansröster upptar, sÄ det blir lÀtt grötigt om man inte passar sig.

• Gilla 1
Die Hard (oregistrerad)
Postat (redigerat)

Och snart kommer Nilsson och ojar sig över dubbning och att det Àr skit. :rolleyes: Dubbar man tvÄ eller fler pÄ samma sida gÀller det att det Àr snortajt.

Redigerat av Gizmozis
Opassande kommentar
Postat

Har Ă€n sĂ„ lĂ€nge aldrig dubbat pĂ„ en enda inspelning......kanske Ă€r dags att prova? 😛

Postat

NÀr ni spelar in elgitarr, hur jobbar ni med dubbar? Hur mÄnga gÄnger dubbar ni? Dubbar ni bara kompgitarrer? Dubbar ni med olika ljud?

Jag brukar dubba kompgitarren i refrÀngen en gÄng med samma ljud och sen tvÄ extra gÄnger med olika ljud varav ett pannas till vÀnster och det andra till höger.

Det beror alltid pÄ vad det Àr jag vill uppnÄ. Jag har inga generella regler, men jag försöker att alltid nöja mig i kompet med en tagning per kanal, alltsÄ en vÀnster, en höger. Behövs det mer beef lÀgger jag pÄ mer. Men jag brukar försöka uppnÄ mesta möjliga beef med minsta möjliga antalet dubbningar. Men ibalnd behövs det mer, sÄ Àr det bara. Sen beror det ocksÄ pÄ vilken typ av ljud som anvÀnds. Vissa gittarrsound kan staplas lÀttare Àn andra, sÄ det mÄste ocksÄ in i ekvationen.

Postat

Beror pÄ stil. Men om det Àr en dubvÀnlig stil brukar det bli tvÄ gÄnger. Och med olika sound men med likadant spel. Sedan brukar ytterligare en kompgitarr tillkomma med nÄgot annorlunda spel, men dÄ rÀknas det nog inte som dub egentligen.

Postat

Och snart kommer Nilsson och ojar sig över dubbning och att det Ă€r skit. :rolleyes: Dubbar man tvĂ„ eller fler pĂ„ samma sida gĂ€ller det att det Ă€r snortajt som en xxxxx xxx. â˜ș

Jag har i det fördolda testat detta en hel del. NÀr jag lagt om allt 20 ggr och lyssnat o skruvat lika mycket brukar jag komma fram till att det blir mer tryck i ensam elgitarr, gÀrna inspelad i stereo med tvÄ mickar. Ak gitarr till poplÄtar brukar jag gÀrna spela in i mono tvÄ ggr och panna ut dem. LÄtar man petat med i flera Är brukar inte vara nÄt problem att dubba tajt. Har dubbat "Skatön" nu i dag, för att sen förkasta det till förmÄn för en ensam Pete Townsend-aktigt dymamisk gitarr. Just det att man sÄ exakt och mekaniskt mÄste kopiera den första gitarren stÀmmer inte en sekund med min uppfattning av rocknroll.

SÄ jag tror att mÄnga lÄtar med perfekta gitarrdubbar skulle kunna bli Ànnu bÀttre med en ensam elgitarr. Det blir mer liv och dynamik i det, man mÄste inte spela gitarren sÄ "dansbands-styrt" och det lÀmnar mer plats till trummor, basgitarr mm, utan att den ensamma elgitarren behöver höras mindre i mixen Àn fyra dubbar tillsammans. SÄ mitt tips Àr att nÀr ni fÄtt till dubbarna helt perfekt, spela gitarren en extra gÄng pÄ ett sÀtt som ni skulle spelat den live, och jÀmför det med dubbarna. Ni kanske skulle hÀpna hur jÀvla bra ni spelar gitarr...

pHISTERmILL (oregistrerad)
Postat

Generellt en höger + vÀnster med nÄgot olika ljud (antingen olika gitarrer eller olika instÀllningar).

Ibland kan jag lÀgga till en eller tvÄ nÀstan rena för att fÄ fram harmonier genom disten bÀttre.

Postat

Jag tycker det Àr svÄrt att svara pÄ frÄgan generellt. Beror mycket pÄ vad gitarren spelar, stil, arr och vad du vill uppnÄ. Man dubbar ju för att fÄ en "fetare not" helt enkelt. Den lilla slitningen som blir i dubbarna ger ofta ett schyst stereoperspektiv med liv i om gurorna Àr utpanorerade. Finns det pads / strÄkar med tycker jag det lÄter bara att dra ihop gitarrerna lite grand för att fÄ en snygg bredd. Bra tips i inlÀgget ovan. Dubbade guror med halvdist lÄter oftast bÀttre Àn myggsvÀrms-dist.

hÀlsningar / Björn

Retromannen (oregistrerad)
Postat

jag dubbar genom att kopiera tvĂ„ ggr. panorerar höger/vĂ€nster med olika effekter tex reverb +10/reverb -10 blir tajt sĂ„ det rĂ€cker 🙂

Postat

Tack föra era svar! Intressant att höra hur ni tÀnker :-) brukar ni anvÀnda det klassiska stereo-tricket med att köra en mono-gitarr i mitten pÄ verser och sen köra tvÄ gitarrer (dubbade och pannade) i stereo pÄ refrÀnger?

Postat

Kör alltid tvĂ„ helt pannade tagningar (distade gitarrer). Ibland tvĂ„ till pĂ„ 80% VÄ/HÖ. Solo i mitten :-).

Postat

En nykter, och en onykter tagning brukar funka bra â˜ș

NÀmen, ibland rÀcker det med en dub gitarr av samma ljud och karaktÀr för att bredda bilden. Om inte sÄ kan man lÀgga fler och fler gitarrer. Ett fint exempel:

Andra tips har varit att lÀgga dubben med lite mindre diskant pÄ stÀrkaren t.ex.

Postat (redigerat)

Har kollat lite pÄ Guitar Rig, borde man inte kunna fÄ den ultimata dubben med det om man spelar in ett spÄr, kopierar det och lÀgger tvÄ olika men snarlika distljud pÄ det? Eller tappar man nÄt nÀr om gitarrerna spelar exakt likadant?

Redigerat av ramoand
Postat

Har kollat lite pÄ Guitar Rig, borde man inte kunna fÄ den ultimata dubben med det om man spelar in ett spÄr, kopierar det och lÀgger tvÄ olika men snarlika distljud pÄ det? Eller tappar man nÄt nÀr om gitarrerna spelar exakt likadant?

Det som hÀnder Àr ju att du fÄr ett perfekt synkat ljud du kan panna hur du vill, nÄgot som kan fylla en funktion om du vill ha exempelvis riktigt trög och fet dist med tvÄ olika stÀrkare med snarlikt ljud (alternativt lÀgga tvÄ helt olika ljud i varje kanal), men resulatet blir inte sÄ roligt ur musikalisk synpunkt. Det verkar vara den dÀr lilla glidningen mellan olika tagningar som ger livet i mixen. Tycker iaf jag, Àven om jag föresprÄkar sÄ synkad dubbning som möjligt i övrigt. Slarv i dubbningen, om Àn lite, dödar definitivt mixen.

Postat

Det som hÀnder Àr ju att du fÄr ett perfekt synkat ljud du kan panna hur du vill, nÄgot som kan fylla en funktion om du vill ha exempelvis riktigt trög och fet dist med tvÄ olika stÀrkare med snarlikt ljud (alternativt lÀgga tvÄ helt olika ljud i varje kanal), men resulatet blir inte sÄ roligt ur musikalisk synpunkt. Det verkar vara den dÀr lilla glidningen mellan olika tagningar som ger livet i mixen. Tycker iaf jag, Àven om jag föresprÄkar sÄ synkad dubbning som möjligt i övrigt. Slarv i dubbningen, om Àn lite, dödar definitivt mixen.

Ja de e sant, det dödar vÀl livet i mixen en del.. Det var bara en tanke som kom upp.

Har en annan frÄga ocksÄ, Àr det nÄgon hÀr som anvÀnt guitar rig till profesionella produktioner? NÀr vi spelat in med bandet tidigare har vi anvÀnt en Line6 PODxt Live och det har blivit bra resultat men vi skulle vilja fÄ det Ànnu bÀttre pÄ denna plattan sÄ vi funderar pÄ att skaffa Guitar Rig 5, va tror ni om det?

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat nÄgra kakor pÄ din enhet för att du bÀttre ska kunna anvÀnda den hÀr sajten. LÀs vÄr kakpolicy och om hur du kan Àndra instÀllningar. Annars utgÄr vi frÄn att du Àr bekvÀm med att fortsÀtta.