Jump to content
Annons

Electric Bass Sound Test


Bunkert

Recommended Posts

Electric Bass Sound Test

Player: Bengt Jonasson

Bass: ZON Hyperbass Michael Manning

Amp: EBS NEO GORM

Speakers: Intelligent Sound IS8 Pro Mk2+ powered from two Inter-M R500+

Cable no 1: Silk/Furutech

Cable no 2: Fender

Recorded with a SONY Cybershot DSC-HX5

0:00-1:08 Intruduction

1:09-1:43 Speaker: IS8 Pro Mk2+ with Silk Music Signal Transer Cable

1:44-02:13 Amp: EBS NEO GORM with Silk Music Signal Transer Cable

2:14-2:41 Speaker: IS8 Pro Mk2+ with Silk Music Signal Transer Cable

2:42-03:26 Amp: EBS NEO GORM with Silk Music Signal Transer Cable

03:27-03:52 Speaker: IS8 Pro Mk2+ with Fender Cable

03:53-04:22 Amp: EBS NEO GORM with Fender Cable

04:23-04:50 Speaker: IS8 Pro Mk2+ with Fender Cable

04:51-05:11 Amp: EBS NEO GORM with Fender Cable

05:12-05:30 Ending

http://www.youtube.com/watch?v=qVoiW6gx2Lw

Jag och Bengt Jonasson begav oss ut till Intelligent Sound i Kungsängen för att leta efter det ultimata basljudet. Här jämför vi dels förstärkaren EBS Neo Gorm mot Högtalarna IS8 Pro Mk2+ drivna av slutstegen Inter-M R500+. Samt Bengts telekabel från Fender mot Intelligent Sounds Silk-kabel med kontakter från Furutech.

Var det någon skillnad i ljud då?

Jajamensan. Till och med kabelbytet innebar en stor ljudförbättrning. Lyssna själva på filmen.

Det går till och med att höra via digitalkameran som jag filmade med. I verkligheten var skillnaderna ännu större.

DSC00761.jpg

De hade en schysst Alembic ute hos Intelligent Sound

DSC00762.jpg

IS Double 12 var absolut ett alternativ

DSC00763.jpg

PA-högtalare byggda av Intelligent Sound plus Slutsteg från Dynamic Precision. Väldigt mäktigt ljud.

DSC00764.jpg

ZON Hyperbass, Michael Manning

DSC00765.jpg

Silk Music Signal Transfer Cable med kontakter från Furutech

DSC00766.jpg

Alembicbasen var Pimpad med Silk internkablage och XLR-kontakt i Rodium

DSC00768.jpg

Kabel till Alembic

DSC00769.jpg

Krympslang till kabeltillverkning:

DSC00770.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Synd att det inte går att höra skillnad överhuvudtaget pga. kameraljudet.

Ungf vad jag inte vågade skriva... Det ultimata basljudet är ju olika i olika låtar/musik. Vad som är bäst hör man ju först i slutmixen av alla instrument.

Bäst är Fender precision med tonkontrollen på hälften. Åsså ska det vara en med rosewoodbräda, tvärtom mot gitarrena som skola ha lönn i ett stycke i halsen.

Link to comment
Dela på andra sajter

Synd att det inte går att höra skillnad överhuvudtaget pga. kameraljudet.

Den lilla kameran har verklgen ingen bra mick, men det går helt klart att höra att det är ett lite klarare och mer högupplöst ljud med högtalarna än med stärkaren.

Prova igen!

Om vi åker dit igen så kan jag ta med mig en lite bättre inspelningsutrustning ;-)

Vi hade en Fender Precition Bass med, men den funkade inte alls med det mer högupplösta ljudet. Däremot ZON-basen och Alembicbasen fick rejäla lyft i den yttersta detaljnivån.

Som ni säkert förstår handlar jakten på "det ultimata basljudet" om att hitta ett ljud som tar fram Bengans sätt att spela på när han spelar solobas. Inte ett ljud för en allmän rockmix eller liknande. Utan ett ljud som lyfter Bengans spel till nya höjder :-)

Link to comment
Dela på andra sajter

Sååå...

nu vill man ju veta vad ni kom fram till!

😕

Som du säger. IS8 Pro + Silk lät helt klart bäst. Det var liksom ingen tvekan över huvud taget.

Man kan ana det genom den dåliga kamerainspelningen, men i verkligheten var skillnaden enorm.

Man vet att det är rätt när man kommer på sig själv att le.

Åk ut själva och prova. Väldigt generösa öppettider hos IS ute i Kungsängen. www.intelligentsound.se

Bäst att ringa, då högtalarutvecklaren Petter Hölaas faktiskt är blind! (Det kan ev förklara hur

han lyckats utveckla detta naturtrogna ljud!:-) )

Jag har hört folk prata om att det inte är så mycket sound i en elgitarr eller en elbas, att det mesta istället sker i förstärkaren och högtaleriet. Och hur man spelar på instrumentet förståss...

Men ute hos IS blev vi varse om hur stor skillnad det var på de fyra olika basarna vi testade.

Varje istruments karaktär lyftes verkligen fram av både IS8 Pro men även av Silk-kabeln.

Jag har faktiskt aldrig hört ett kabelbyte mellan två friska kablar göra så stor skillnad i ett livemusiksammanhang.

Jag älskar verkligen ljud, att få nörda in sig och uppleva det som upplevs i och med detta, tillsammans med andra. Nästa idé jag har är att samla ihop ett gäng gitarrister och åka ut dit och ha en riktig gitarrljudnördskväll 😆 Jag har två kompisar/kollegor som ska med, vill nån mer åka med ut så skicka mig ett PM.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...