Jump to content
Annons

Spela in med internt ljudkort?


XXVII

Recommended Posts

Tjena grabbar.

Nu är det såhär att jag har en grymt internt ljudkort http://www.inet.se/artikel/6303406/asus-xonar-essence-st-pci

Och nu undrar jag om jag behöver köpa ett externt som M-Audio Fast Track Pro för att spela in? Vad skulle ni rekommendera att jag gör?

Köpa någonting som går mellan det interna ljudkortet och instrumentet så jag får väldigt låg latency? Finns det något sådant? Eller helt enkelt pröjsa för ett externt?

Jag tackar på förhand!

Redigerat av XXVII
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Länken funkar inte.

Spela in vadå med vadå ?

(mick, midikeyboard, line:a instrument eller)

Köpa någonting som går mellan det interna ljudkortet och instrumentet så jag får väldigt låg latency? Finns det något sådant?

Nej.

Link to comment
Dela på andra sajter

för att spela in midi krävs ett midiinterface och inget ljudkort även om många ljudkort har inbyggda midiinterface.

men du kan köpa ett billigt extra till ditt ljudkort tex

http://www.cme-pro.com/products-list/product-u2midi.html

vill du micka upp elgitarrförstärkare eller koppla direkt?

ditt ljudkort verkar ha en micingång så du kan koppla en dynamisk mic

vill du koppla en gitarr direkt in behövs en instrumentingång och det har inte ditt ljudkort utan du måste koppla via en effekt eller preamp

andra problem kan vara latency eftersom ditt ljudkort inte har direct monitoring

vet inte hur bra ingångarna är på ditt ljudkort men jag tror inte du skulle höra någon kvalitetsskillnad genom att byta ljudkort

däremot kanske du vill ha andra typer av ingångar eller just direct monitoring

Redigerat av spass
Link to comment
Dela på andra sajter

Nu är det såhär att jag har en grymt internt ljudkort http://www.inet.se/artikel/6303406/asus-xonar-essence-st-pci

Och nu undrar jag om jag behöver köpa ett externt som M-Audio Fast Track Pro för att spela in? Vad skulle ni rekommendera att jag gör?

Nu är ju Asus Xonar-ljudkort mer tänkta för HiFi-lyssning än för musikinspelning - men de har faktiskt egna officiella ASIO-drivrutiner. Du använder väl dessa?

Prova först. Interna ljudkort är att föredra om det är möjligt.

Ljudkortet har line in. Köp en DI-box samt en kabel från XLR-hona till monotele. Koppla från XLR-utgången till line in på ljudkortet.

Har ditt keyboard inte inbyggt MIDI-interface? Köp ett separat isåfall. Har du inte köpt något keyboard än? Köp ett med inbyggt interface dvs. USB från keyboard direkt till datorn.

Link to comment
Dela på andra sajter

Och man kan klara sig utan DI-box om man har tillgång till en gitarrförstärkare med linjeutgång "Line out", då kan man ta signalen därifrån till "line in" på ljudkortet.

Så sant.
Link to comment
Dela på andra sajter

Och man kan klara sig utan DI-box om man har tillgång till en gitarrförstärkare med linjeutgång "Line out", då kan man ta signalen därifrån till "line in" på ljudkortet.

Tjena MartinÖjes.

Det står "Emulated Line Out" på min Marshall. Är det samma sak eller någon annan typ av line out?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag vet inte med säkerhet, men jag tolkar det som en utgång som förutom den rena line-signalen (alltså ljudet från pickuperna förstärkt till lagom spänningsnivå för att passa "line level" i andra utrustningar) även kan ge dig en simulering av hur gitarren låter genom förstärkaren. Om man använder en DI-box får man det rena gitarrljudet "oförvanskat", men med förstärkarsimulering låter det mer som det gör när man spelar genom förstärkaren.

Det är mycket möjligt att det går att välja hur mycket eller hur lite "förstärkarljud" du ska få ut genom utgången. Om det går att stänga av simulering så får du samma ljud som du skulle fått med en ren DI-box.

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

En Synth kan du koppla direkt till en line in..

En elbas eller en elgitarr utan aktiv försrärkning (batteri i ) har en högohmig utgång och den bör kopplas till DI-box.. Läs mer i denna tråd (Bo Hansén ger en bra beskrivning) http://forum.studio....-aer-en-di-box/

Dessa Dl-boxar funkar till midikeyboard, gitarr och bas eller endast gitarr?

Redigerat av hegobald
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...