Jump to content
Annons

HJÄLP - MONITORERING VID INSPELNING


Superfly2

Recommended Posts

Har investerten del slantar ( mycket subjektivt 😊 ) för inte länge sen på utrsutning för hobbyinspelning.

När jag spelar in trummor ( på vinden ) använder jag mig av en lapptop men exteren hårddisk där projektet sparas.

Mickar upp trummorna med 8 stycken shure mickar.

Mickar går till laptopen via Prsonus Firestudio, coh seplas in i Cubase LE ( som följde med ) Firewiren.

Sen går jag ner, och kopplar in min USB hårddisk till stationära datorn (Win7) som har Cubase 5. Sen har jag till den kopplad ett enkelt ljudkort, tror det hetter Steal ( eller så ), USB baserat, så jag kan lägga på bittar, bas m.m.

Och vi har testat så- det funkar bra.

MEN, nu skulle vi göra lite mera "SERIÖS" amatörsinspelning.NADA.

Jag fick filer, med bas, gitar, keyboard m.m. ( trumspsåp gjorda av trummsaskin) , och jag skulle SIST lägga på trummorna.

Då kruxar det till sig.

Jag får inte ut ljud ( inspelade i cubase ) ut till hörlurar på Firewiren.

Jag tror att det kan ha med routingen i Cubase att göra????

Växlar jag DEVICE SETUP, till PC:s ASIO MULTIMEDIA DRIVE, så låter det ut pc högtalarna. När jag sen växlar åter till PRESONUS FIREWIRE, försvinner, självklart ljudet ut högtalarna, jag kan spela in på diverse kanaler, men INTE lyssna , på varken inspelat, eller det jag spelar??? Volymrattarna uppskruvade, testat med andra lurar osv....

Jag har dock, i DEVICE SETUP, set en klickruta, som heter typ MONITORING, eller så. Dock är det "gråad" så den kan jag INTE klicka på.

Någon som varit med liknande, eller vet hur jag ska göra???

Jag kommer inte vidare, utan att få detta fungera - man måste självklart kunna lyssna på det inspelade, för att lägga på nytt.

P.S. DÅ jag inte vetom det är CUBASE eller FIREWIRE problem, så postade jag frågan i två forum.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Det är en post som jag inte alls behärskar....Jag tror att det är mycket troligt att felet kanske ligger där...

INPUT

Man kan välja från listan, PRESET eller så , vad jag ska ha in. Eller kan man lägga in själv. Jag brukar välja typ 8, då jag använder mig av 8 mickar.

Sen , när jag flyttar till Cubase 5, brukar jag bara lägga till adiotrack efter behov för gittarer, bas m.m.

Sedan har jag en stereo out- dit jag skickar sen alla spår.

OUTPUT

På utgångar , vid inspelning, där gör jag inget.

Ska jag altså se till att det finns någonig där?

Altså ADD, och sen vad, och hur många...?

Är det här, fast på OUTPUT?

cubase2.jpg

Kanske då denna, MONITORING, blir klickbar , om den överhuvudtaget har med denna att göra?( inte de inringade )

sx-asio.gif

P.S. LÅNADE BILDER, SER INTE 100% SÅ HOS MIG, BIFOGADE BARA SÅ JAG KAN ORIENTERA MIG.

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

Inputs kan du ju strunta i om du nu redan har spelat in allt.

På Outputs ska du se till att ha lagt till en stereo out och där assignat rätt utgångar. Varför kör du förresten inte med din fireport även här?

Se sen till att alla dina inspelade tracks har stereo out som utgång i cubase.

Direct monitoring ska du stänga av då det innebär att det går direkt genom ljudkortet dvs, kanal 1 går genom kanal 1 och kanal genom kanal 2 osv... Man kan alltså inte styra utgångarna i mjukvaran. Se även till att den lilla högtalarikonen på varje kanal är avstängd.

Link to comment
Dela på andra sajter

Btw, se till att Direct Monitoring INTE är ibockad, och välj sedan monitoring från dina tracks.

Alternativt kör du med Direct Monitoring. Prova!

Njet, ne rabota 😲 .

Ville sig inte...

Steg 1 - väljer audiokortet / firewire istället för PC,

1-v%2525C3%2525A4ljer%252520ljudkort%25252C%252520firewire.jpg

Går sen under VST Input och lägger upp 8 IN ch för inspelning, sen går jag även till VST output, se bild nedan på outputs...

5%252520-output.jpg

Under VST systemlink rör jag inget särskilt, se bild nedan...

4-%252520VST%252520system%252520link.jpg

Sen mappar jag upp alla IN

2-%252520V%2525C3%2525A4ljer%2525208%252520in.jpg

...och gör likadant under OUTPUTS. Se nedan.

3-v%2525C3%2525A4ljer%252520out.jpg

.. och spelar slutligen upp det i cubase, jag la en auiofil på ch 7, som där går STEREO OUT. Men jag hör inget på linje/hedaphones utgången på firewiren....

6-mixer.jpg

Link to comment
Dela på andra sajter

Om någon vill veta, eller råkar ut för liknande...

Jag fick inte ordning på detta, par dagar höll jag på. Skrev även i ett annat forum, PreSonus, går läsa HÄR

FIck ett tipps där, som gjorde susen.

Gick in i något som heter UC = Universal Control ( man högerklickar på en liten blå ikon, längst ner bredvid klockan).

Där kunde jag kolla status,under "settings" och #Check firmware". Och den klagade på något - minns ej vad riktigt.

Så jag fick flasha den på följande set:

-Öppnade denna UC genom att högerklicka på "blåa" ikonen

-Gick till "Settings"

-Tryckte alt+ctrl medan jag klickade på "Chek Firmware". Då började det rassla i ett par sekunder.

Då började det åtmistone spraka, konstigt, i hörlurarna.

Sen fick jag , på samma ställe, i UC ändra från NORMAL till SAFE MODE 1.

Finns även något med mine där, det ska man ändra om det srakar och knastrar.Det funkade med default 512, men jag ändrade det till 1024, och det funkade också - så jag lät det vara.

Spelade sedan in trummor på en låt som var förinsåpelad i cubase, provade mixa det sen på stationära datorn, och det lät faktiskt helt OK.

Problemet löst 😆

Redigerat av Superfly2
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...