Jump to content
Annons

RMS, Program och Peak gränser


pressrec

Recommended Posts

Annons

med basar är det ju iofs så att om t.ex förstärkare/slutsteg kör 500w och din bas är runt 300w så funkar det fint,

men du kan inte köra t.ex en bas på 500w i ett 300w steg... så sålänge det är lika mycket eller mer så ska det vara lugnt..

d.v.s högtalaren drar effekt ur förstärkaren, så de är bara att köra så högt som basen är gjord för så är de inga problem.

Redigerat av boygirlme
Link to comment
Dela på andra sajter

Visst kan man köra en bas på 500W med ett 300W slutsteg, Högtalaren "drar" inte ut effekt från slutsteget, utan det är slutsteget som skickar ut till högtalaren. Tål inte högtalaren det som kommer ut, så bränner man talspolen och/eller får högtalarkonen att hoppa ut från magneten...

RMS är det enda siffra man kan vara säker på att man kan räkna med.

"Program" är det som ofta kallas "musikeffekt" - och det är en försäljningssiffra som inte har med verkligheten att göra.

Peak är den absolut högsta effekten som högtalaren tål under några få millisekunder - alltså också en meningslös siffra.

Om man vill vara helt på den säkra sidan så bör man inte köra med större slutsteg än 500W till en högtalare som tål 500W. Var förresten också noga med att kolla vilken impedans det är på högtalaren och vid vilken impedans slutstegets uteffekt är angiven för.

Sedan är det ändå inte helt fel som boygirlme säger, att köra med ett större slutsteg. Det är nämligen större risk att slutsteget blir ansträngt och distorderar eller genererar HF när man närmar sig maxeffekten (värst för diskanterna som kan smälla). Ofta är det nätdelen som är lite underdimensionerad och som kan orsaka problem vid hög effekt. Med ett för stort slutsteg så kan man mata det lite lagom, så att det aldrig kommer i närheten av några sådana risker.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Här är en länk till en pdf som listar specifikationerna om ni vill ta er tid att läsa den (ca 6 mb) länk

Min tanke var lite att testa att köra ett steg parallellkopplat så att det då matar 1200 W vid 4 Ohm.

Har scannat av internet och utifrån vad jag kan förstå så är RMS en fjärdedel utav PEAK och Program hälften av PEAK. Utifrån mångas råd så ska man köra med betydligt starkare steg än vad som rekommenderas utav högtalartillverkaren, framförallt när det gäller basar. Vad tycker ni?

Rätta mig otroligt gärna!

Redigerat av pressrec
Link to comment
Dela på andra sajter

Här är en länk till en pdf som listar specifikationerna om ni vill ta er tid att läsa den (ca 6 mb) länk

Rated power 500W RMS är effekttåligheten.

Min tanke var lite att testa att köra ett steg parallellkopplat så att det då matar 1200 W vid 4 Ohm.

Med två högtalare på 8 Ohm och 500W, så ger parallellkopplingen samma resultat som om du hade en högtalare på 4 Ohm och 1000W.

Har scannat av internet och utifrån vad jag kan förstå så är RMS en fjärdedel utav PEAK och Program hälften av PEAK. Utifrån mångas råd så ska man köra med betydligt starkare steg än vad som rekommenderas utav högtalartillverkaren, framförallt när det gäller basar. Vad tycker ni?

Det är ett bakvänt sätt att resonera. Effekttåligheten är 500W RMS och inget annat (eller då med två parallellkopplade, som sagt 1000W RMS vid 4 Ohm). Alla andra siffor är fabricerade för att det ska se bra ut i databladen när det ska säljas...

Kör du ett steg som kan ge 1000W vid 4 Ohm, så kommer steget att få svettas. En Mercedes går väldigt mycket bättre i 150km/h än vad en Fiat500 gör, så ett steg som kan lämna 1500W eller kanske 2000W vid 4 Ohm kan kanske vara lagom - men skruva ner volymen på steget så att högtalarna inte går åt skogen om någon råkar komma åt volymreglarna på mixern och drar på fullt där...

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Men varför parallellkopplar man då inte alltid stegen så att man får ut en högre effekt?

Är det för klent att köra med 1200 W i 4 Ohm till bägge högtalarna (alltså 2x1200) och varför skulle det egentligen vara en fara? Är det steget som kan gå eller högtalarna? Varför tål högtalarna 1000 W RMS vid 4 Ohm och 500 W RMS vid 8 Ohm?

Massa frågor, jag vet...

Uppskattar verkligen att du tar dig tid!

Link to comment
Dela på andra sajter

Nu kommer den lille språkpolisen igång igen här... 😉

Man parallellkopplar inte steget, utan det är högtalarna man parallellkopplar...

Det funkar säkert utmärkt med ett 1200W-steg. Problemet är att det får köra hårt, så att det är större risk för problemen jag nämnde tidigare. Så länge man inte kör allt för nära maxeffekt så är riskerna visserligen små, men ju hårdare man kör steget, desto varmare blir det och med värmen kommer andra risker, som att lödningar och komponenter åldras snabbare.

Det är högtalarna som bestämmer impedansen, så om du kopplar de två högtalarna till varsitt slutsteg, så är du förstås tillbaks på 8 Ohms impedans och 500W i effekttålighet per element.

Det blir dubbla effekttåligheten för systemet när du parallellkopplar högtalarna, eftersom uteffekten ju fördelas på två högtalare. Effekttåligheten per högtalare är fortfarande bara 500W, så tåligheten per element ändras inte av kopplingen...

Kolla lite här också, för att få koll på hur man räknar vid parallell- eller seriekoppling: http://wiki.kontrollrummet.com/Resistans

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig språkteknisk detalj dock! 🙂

Så för att sammanfatta lite:

Om jag kör ett steg i parallellkopplat mode (som jag frågade dig om tidigare idag, man använder alltså samma speakon kablar på samma sätt som i stereo mode?) till två 8 Ohms högtalare så sänker jag deras motstånd till 4 Ohm och matar dem då med 1200W (vilket specen på steget säger om man kör i 4 Ohm mode) samtidigt som RMS då höjs till 1000W per högtalare. En följdfråga här; om jag nu har höjt RMS:en till 1000 istället för 500 borde det väl inte vara någon fara att maxa steget som då ger 1200W då Program värdet också borde dubblerats? Eller är jag helt ute och cyklar här?

Som jag förstår det så är uteffekten samma, men fördelat i lägre motstånd vilket då borde resultera till en högre ljudvolym? Det är därför jag utforskar det här med parallellkopplade högtalare då jag känner att jag gärna vill få lite mer ut ur högtalarna. Annars får jag såklart köpa mer högtalare och slutsteg... 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Vet inte om jag har missförstått något på vägen här... 😉

Är det ett stereosteg, där du inte ska ha den andra kanalen till något annat, så är det ingen större mening att fundera på parallellkoppling, utan då kör du ju bara högtalarna på varsin kanal. Du vinner alltså ingenting volymmässigt på att parallellkoppla, utan det blir samma sak som om du har de två högtalarna till varsin kanal. Det handlar om spänning och ström. Med lägre impedans så blir det mer ström och mindre spänning. Med högre impedans blir det lägre ström och högre spänning. Effekten är precis samma. I och med att det blir högre ström som måste gå genom slutsteget vid lägre impedans, så belastas också steget mer - också något som kan vara värt att tänka på. Slutsteg har en minimi-impedans de kan jobba mot. Går man under den impedansen så kommer steget att brännas när man skruvar upp volymen på grund av det större strömuttaget.

Parallellkopplat mode? Är det någon inställning du kan ändra på slutsteget, eller...? I så fall handlar det nog snarare om bryggkoppling - och då är det helt annorlunda koppling och du bör kolla upp det i manualen till slutsteget för säkerhets skull, men normalt så kopplar man då ihop ena kanalens minuspol med andra kanalens pluspol - och så kopplar man högtalaren mellan de två återstående polerna - alltså pluspolen på högtalaren till plus på ena steget och minuspolen på högtalaren till minuspolen på det andra steget... Vid bryggkoppling är det viktigare än någonsin att ha koll på impedanser - för det är ofta högre impedans som är minimum, än vad det är för de enskilda kanalerna vid normal drift.

RMS höjs inte till 1000W per högtalare vid parallellkoppling. Varje högtalare tål fortfarande bara 500W, men eftersom det är parallellkopplat, så delas slutstegets uteffekt upp mellan de två högtalarna, så tillsammans tål de 1000W.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ska speca upp exakt vilken utrustning som jag tänker på:

Högtalare: Länk till PDF

Förstärkare: mk2400

Så det är ingen mening att parallellkoppla om man kör med två högtalare alltså? Om jag vill koppla på 2 subbar till då? Är det bättre att köra två steg då, alltså sammanlagt fyra utgångar?

Hittar inte manualen just nu men det syns ju tydligt att det finns stereo, parallell och bridge mode...

Link to comment
Dela på andra sajter

Som det ser ut nu, så är det onödigt att göra något annat än att koppla de två högtalarna till varsin kanal.

Om du skaffar två högtalare till, så kan du förstås koppla in dem med parallellkoppling, som du har varit ute efter - men slutsteget kan ju fortfarande inte skicka ut högre effekt än det redan gör - så om du dessutom vill ha högre volym, så blir det till att skaffa ett slutsteg till, som får driva de två nya högtalarna.

Vad de menar med eventuell skillnad mellan stereo och parallell, går nog bara att hitta i manualen. Bryggkoppling ger ofta lite bättre transientrespons, men skillnaden blir inte jättestor utan är mer en bekvämlighetsgrej, som gör att man använder ett stereoslutsteg som om det var ett monosteg.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...