Jump to content
Annons

Få elgitarren att låta som en elbas?


Brannstrom

Recommended Posts

Hej på er!

Jag sitter med Logic och har gjort en trevlig basslinga med hjälp av "Subby bass" som finns inlagt i programmet. Jag vill helst använda riktiga instrument, men har ingen riktig elbas. Är det någon som vet om det går och hur det i så fall låter, om man använder elgitarren som elbas?

Eq, mix, stärkare? Alla svar uppskattas!

Mvh

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Hejsan

Om du bara vill ha bas för just demo och den inte ska vara för framträdande så funkar det med elgitarren tycker jag. Du spelar in elgitarren, pitchar ner den en oktav och sedan använder du en amp sim. Men du kommer nog efter ett tag vilja investera i en riktig bas, men det kommer när det kommer.

MVH

Anders

Link to comment
Dela på andra sajter

Kör en pitch-plugg där du kan oktavera ner, t ex Octave Shifter II eller Vocal Transformer som följer med Logic. Fördelen gentemot "vanlig" pitch shift är att du kan justera tonhöjd och formant separat. Då kan du få lite mer elbaskaraktär ur gitarrljudet.

http://dl.dropbox.com/u/180161/studioforum/gitbas.mp3

Exemplet ovan är gitarr med och utan oktavpitch med följande inställning.

gitbas.png

Perfekt elbas blir det inte, men maskerat bakom ett fullt komp skulle det smälta in bättre.

...eller lyssna på CZ - Change där basen är just en pitchad gitarr.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...