Jump to content
Annons

Emulera mikrofon-sound från 50-talet?


william

Recommended Posts

Tjenare.

Jag är nybörjare inom ljud men med stora ambitioner. Jag har Logic 9.

Det är så att jag jobbar inom sk "performance" just nu och jag skulle vilja ändra en ljudinspelning av text/sång som vi gjort så att den låter lite som Elvis lät, alltså emulera soundet från hans mikrofoner, framförallt live-mikrofoner. Jag har gjort lite forskning och sett att han sjöng mycket i en Shure 55, men var det mest på scen eller i studion? Jag har dock sett honom i klipp på scen med en mik som jag inte kan identifiera. (ser här: http://www.youtube.com/watch?v=BCkDvmbP_hA)

ELLER, är mik-emulering svårt och det är bäst att köpa en Shure 55a? eller en annan mik?

Jag vill inte ha just Elvis sound, jag vill att det ska låta lite "som det gjorde då", som i en äldre mik helt enkelt.

Jag tar tacksamt emot alla förslag, ideer och tips.

Tack på förhand,

Robin Jonsson

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Dom nya shure mickarna av "elvis modell" låter inte särskilt vintage + att de inte bara var micken som gjorde det. Det är ju hela signalkedjan som måste vara vintage om du ska komma dit på naturlig väg så att säga.

ett lätt sätt är att lägga lite dist på och boosta mellanregistret en hel del. dra av diskanten endel. kanske lite slap delay också efter behag. Så börjar det närma sig.

Redigerat av Jaker
Link to comment
Dela på andra sajter

Logics delay är inte så jävla kul att ratta med men om du väljer den som heter tape delay så finns de en preset för som heter "1/16 slap" den är inte riktigt rätt men om du drar i lite rattar där så borde du få fram nått

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...

Tape delayet i logic är mycket bra, tryck på pilen längst ner till vänster i fönstret på tape delay pluggen som kommer man åt en till inställning: man kan dista delayet riktigt jäkla gött som kan bidra till ett härligt vintage sound.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...