Jump to content
Annons

PC-bygge för Pro Tools 9?


Rubberpiggy

Recommended Posts

Hej!

Skall plocka ihop en dator för inspelning och har fastnat för Pro Tools 9 (ej HD) som inspelningsprogram. Avid har ju bara några få burkar som är "godkända" för att använda med Pro Tools och min fråga är nu hur noga det är med konfigurationen, alt om det finns en mer utförlig lista på moderkort, processorer etc. som är beprövade och funkar med PT? Om någon av er nyligen plockat ihop en burk som ni är nöjda med skulle jag vara tacksam för en lista på de komponenter ni använt.

Tack på förhand.

/Joachim

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 2 månader senare...
Annons

Hej!

Jag har precis plockat ihop en kanonburk för Pro Tools 9. Det var än tysk vän till mig som jobbar som IT expert som hjälpte mig.

Slutpriset var på 8-9000 kr för burken.

Det jag använde var:

Chassi: NZXT H2 (Ljudisolerat chassi med tre orginalfläktar, gott om utrymme och massa smarta funktioner.)

Processor: Core i7 2600K (bästa processorn, K står för att det går att överklocka den, 4 kärnor, Hyperthreading (Pro tools läser processorn som 8 kärnor = Skitsnabbt) den kan överklockas till 4,5 Ghz utan att bli instabil, dock räcker de normala 3,4 som har turbofrekvens på 3,7.

Moderkort: Asus P8Z68-V PRO Har Übermycket bra funktioner, du får kolla själv men jag nämner de viktigaste, Har mängder usb portar, 2 USB 3.0 på baksidan. Med i7 processorn kan du köra två skärmar utan extra grafikkort. HDMI DVI och D-sub, Firewire (man får dock köpa en extra bracket att sätta där bak, kommer ingen med. Kretsarna på moderkortet funkar stadigt med tunga ljudkort.

Lagring: två st 1TB WD Caviar Black (i Raid, relativt tysta 7200/rpm:are) 500gb Seagate och en 500gb Samsung(två av mina gamla)

Grafikkort: Minns inte exakt men det var ett passivt kylt 1GB Nvidia 420 kort.

Kylning: En extra Chassifläkt och en Noctua Processorfläkt, rättså billiga 🙂

Kan inte komma på något mer, just de! Ram! 16GB Kingston på 1333mhz

Pro Tools kan dock inte använda mer än 4 så du behöver inte köpa mer men jag använder det för videoredigeringen.

Hoppas du fick hjälp av detta!

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...