Jump to content
Annons

Kick - sampling eller eget?


JamZam

Recommended Posts

Halloj, skrev nyss ett inlägg om mixning mellan kick och bas och kom att tänka på en annan fråga jag har.

Alltså, ni som sysslar med elektrisk musik och jobbar med mycket 808/909-kickar, samplar ni eller gör ni eget? Och om ni gör eget, gör ni en ny för varje låt eller sparar ni det bästa och använder gång på gång?

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Brukade använda mest samplade kickar, men har nu börjat göra egna i Massive. Brukar mest bara skruva till basen i kicken själv och använder sedan samplade kickar för attacken. Utgår från en patch jag gjort varje gång men brukar alltid få modda lite beroende på omständigheterna.

Link to comment
Dela på andra sajter

Trummorna på i stort sett alla låtar på Wintersleep består av en blandning av samplingar och trumljud som jag själv skruvat fram. När det gäller den framskruvade ljuden har jag gjort nya för varje låt.

ah okej, jo jag har som aldrig riktigt försökt göra egna helt digitala trummor, men har suttit och försökt lite ikväll och måste säga att det blir så grymt mycket bättre kvalla på hela produktionen! Kommer defenitivt börja göra mer eget, var lättare att få ihop med subbasen också 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

ah okej, jo jag har som aldrig riktigt försökt göra egna helt digitala trummor, men har suttit och försökt lite ikväll och måste säga att det blir så grymt mycket bättre kvalla på hela produktionen! Kommer defenitivt börja göra mer eget, var lättare att få ihop med subbasen också 😄

Gör man elektronisk musik måste man nästan blanda flera olika trummor för att få det rätta "trycket". Och då är det bra att blanda samplingar med egna ljud. Men fördelen med att göra allting själv är (som du säger) att det är mycket enklare att få det att fungera ihop med basen. Man kan undvika frekvenskrockar och andra problem. Nackdelen med att göra alla trumljud själv är att det blir mycket mer jobb (även om det är vansinnigt kul att skruva fram trumljud!)

Link to comment
Dela på andra sajter

Postat (redigerat)

Nackdelen med att göra alla trumljud själv är att det blir mycket mer jobb (även om det är vansinnigt kul att skruva fram trumljud!)

Det jag gjorde själv ikväll tog inte så värst lång tid, kanske 10-20 min för att få fram en riktigt riktigt bra kick, både en för subbas (vanlig 808-kick med en lång svans) men även en i ett lite högre register ovanpå den för att få lite kraft i det hela 😄

Måste faktiskt säga att det tar låten till en helt annan nivå om man vet vad man sysslar med! Man har bara så mycket mer kontroll, tror jag kommer göra mest eget i framtiden.

Redigerat av JamZam
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...