Jump to content
Annons

Neutralt/ofÀrgat ljud!?


Martin

Recommended Posts

Annons
5. Om ni fick byta ut nÄgot för max 3000-4000 kr i mitt system, vad skulle ni byta/köpa till dÄ?

Jag skulle investera i ett par beggade aktiva studiomonitorer. Stereon kan vara bra att ha kvar som referenslyssning.

Jag skulle absolut INTE köpa begagnade monitorer eftersom högtalare/monitorer Àr en fÀrskvara... isÄ fall ska de bara vara max 1 Är gamla!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag vill göra det bĂ€sta möjliga av det systemet jag har till förfogande för att fĂ„ en maximalt neutral och ofĂ€rgad ljudbild. Har precis gett mig in i det hĂ€r med mixning/produktion, för nĂ„gra mĂ„nader sen var jag bara en dum fyllegitarrist som körde maxxad BAS och Diskant pĂ„ allt jag kunde hitta och inte förstog nĂ„gonting 🙂

Mitt system ser ut sĂ„ hĂ€r. 😆

setup.jpg

Nu till frÄgorna.

1. Min Receiver, SONY STR-DE445 hur mycket tror ni den fÀrgar ljudet? Har stÀngt av precis allt "Surround-kraffs" och stÀllt bas/diskant till 0. Har försökt fÄtt tag pÄ en "frekvenskurva"? frÄn Sonys hemsida. Men hittade tyvÀrr ingen. NÄgon med nÄgra teorier eller tips?

2. Mina Jamo Studio 180, hur mycket fĂ€rgar de ljudet? Och varför i helvete heter de "Studio"? Jamo har vĂ€l aldrig byggt studio-monitorer!? Utöver det sĂ„ blev Mellanregister högtalaren sönderpetad förra helgen. Jag har satt mig framför högtalarna och lyssnat och bara hört en liten knappt mĂ€rkbar skillnad. Vilket tyder pĂ„ att antingen fĂ€rgar Receivern bort mycket av mellanregistret eller sĂ„ anvĂ€nds bara inte den högtalarn (Mid) sĂ„ mycket? Nu blev det lite grötigt, men svara pĂ„ det ni kĂ€nner för 🙂

3. Subwoofer? Vad jag har förstÄtt sÄ ska man helst inte anvÀnda Sub nÀr man mixxar/mastrar? Men hur som helst, Jamo Studio Högtalarna har inte riktigt den dÀr djupa botten (40 hz- 80hz). SÄ jag kör Subben pÄ ganska lÄg volym sÄ den bara fÄr hjÀlpa till och peta till lite fylligare bas i ljudbilden. Jag lÄter den inte göra hela ljudbilden basig, den fÄr bara vara dÀr i bakgrunden och bygga upp basen lite. Vad har ni för teorier ang detta? Ska jag mixxa med subben pÄ eller ska jag inte? Ska ocksÄ pÄminna om att det inte Àr nÄgon Musik subb, det Àr en subb som följer med i flera av Sony's hemmabio system. Men jag kör den pÄ "Music Mode" Vilket gör att den inte gÄr ner sÄ djupt och Àr en aningen snabbare.

4. Nu nÀr ni fÄtt en bild av vad jag har för system. Kan ni ljudtekniksugglor ge mig nÄgra tips som jag bör tÀnka pÄ nÀr jag mixxar i det hÀr systet? Tips som Àr lite mer specifika för just mitt system.

5. Om ni fick byta ut nÄgot för max 3000-4000 kr i mitt system, vad skulle ni byta/köpa till dÄ?

det bÀsta du kan göra Àr att spela in det du gör ta det till en annan stereo och lyssna jÀmför i olika sytem sÄ kan du lÀra dig hur högtalarna lÄter

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BehĂ„ll jamohögtalarna och subben 😆 och lĂ€gg eventuella pengar pĂ„ nĂ„t roligare.

Ett nytt instrument kanske?

MEN, som tidigare sagts i trÄden, lyssna pÄ dina lÄtar i andra system och lÀr dig hur du ska kompensera din hemmastereo.

Jobba med spektrumanalysator och kanske HarBal, funkar för mig.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

det bÀsta du kan göra Àr att spela in det du gör ta det till en annan stereo och lyssna jÀmför i olika sytem sÄ kan du lÀra dig hur högtalarna lÄter

Ok, har tyvÀrr bara en gammal Pioneer mini HIFI receiver tillgodo, 25 x 25 RMS pÄ den. VÀrt att plugga in mina jamo i den? Skulle vÀl knappast orka driva de.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har tyvÀrr inte sÄ stor möjlighet att lyssna i andra system, men hur funkar spektrumanlysatatorer? och HarBal?

HarBal analyserar din lÄt och hjÀlper dig eq:a den bÀttre.

Mer info och demoversion hittar du hÀr.

edit: och hÀr.

En spektrumanalysator visar hur din mix "ser ut".

Jag gissar att dina jamos+sub (och Àven phillipslurarna) har en lÀtt överdriven basÄtergivning. En snabb titt i analysatorn (glöm inte att jÀmföra med en platta du gillar/efterstÀvar att lÄta som) visar om du behöver justera. Till exempel.

Att lyssna i andra system behöver inte vara krÄngligt. Ladda din walkman med dels din mix, dels en lÄt i samma stil du tycker lÄter bra - jÀmför och notera skillnaderna.

Redigerat av Dumb Dan
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Har tyvÀrr inte sÄ stor möjlighet att lyssna i andra system, men hur funkar spektrumanlysatatorer? och HarBal?

HarBal analyserar din lÄt och hjÀlper dig eq:a den bÀttre.

Mer info och demoversion hittar du hÀr.

En spektrumanalysator visar hur din mix "ser ut".

Jag gissar att dina jamos+sub (och Àven phillipslurarna) har en lÀtt överdriven basÄtergivning. En snabb titt i analysatorn (glöm inte att jÀmföra med en platta du gillar/efterstÀvar att lÄta som) visar om du behöver justera. Till exempel.

Att lyssna i andra system behöver inte vara krÄngligt. Ladda din walkman med dels din mix, dels en lÄt i samma stil du tycker lÄter bra - jÀmför och notera skillnaderna.

Ok, se pĂ„ fan! 🙂

Jag ska genast testa 🙂

Tack!

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Eller skaffa en annan hobby! 🙂

SkÀmt Äsido, du kommer alltid att undra hur din mix egentligen blev.

Koppla ur subben i varje fall. Den gör nog ingen glad.

Även om du jĂ€mför med plattor som du gillar (som nĂ„gon föreslog), sĂ„ har du ju ingen aning hur dessa lĂ„ter egentligen.

Om du ska byta ut nÄgot sÄ Àr det definitivt högtalarna. SlÀng subben och köp Ino Audio PiP som byggsats (kostar 3500 pix). DÄ har du lyft din lyssing med ett par tusen procent. Dessutom gÄr de frekvensrakt ner till 35Hz, vilket förmodligen Àr lÀgre Àn vad Sony subbasen gÄr.

Recievern kan vara helt ok. Den Àr sÀkert inte sÀmre Àn mÄnga förstÀrkare som man hittar i aktiva monitorer.

Du fÄr mÄla högtalarlÄdorna sjÀlv, men det Àr inte sÄ svÄrt. Om du inte ör bra pÄ att löda sjÀlv, sÄ har du sÀkert nÄgon polare som kan hjÀlpa dig med att fÄ ihop delningsfiltret.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Om du ska byta ut nÄgot sÄ Àr det definitivt högtalarna. SlÀng subben och köp Ino Audio PiP som byggsats (kostar 3500 pix). DÄ har du lyft din lyssing med ett par tusen procent. Dessutom gÄr de frekvensrakt ner till 35Hz...

Hmm detta lÀt ju intressant.

NĂ„n annan som testat dessa monitorer? 🙂

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Även om du jĂ€mför med plattor som du gillar (som nĂ„gon föreslog), sĂ„ har du ju ingen aning hur dessa lĂ„ter egentligen.

Det Ă€r vĂ€l bara att lyssna? 🙂

Jaja, du förstĂ„r nog vad jag menar... Jag antar att du vill göra skĂ€l för ditt namn? 🙂🙂

Ang. Ino Audio. Sök hÀr pÄ forumet, det har nog skrivits om dem förr. Det finns en intervju med mannen bakom dessa i Novembernumret av MM (Nov. 2004).

EDIT: Jag var just inne pÄ ett annat forum (vstforum) dÀr finns det ett helt gÀng trÄdar om Ino Audio.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Volymen pÄ basen kan man ju alltid Àndra pÄ i slutet. Det Àr inte sÄ viktigt i rÄmixarna.

Viktigare att fÄ en god uppfattning om vad som trÀngs i mellanregister och diskant. Och som sagt att lyssna i olika system; Bilstereon, hos kompisar etc

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Grabbar VĂ€ssa er nu, sno inte min vackra trĂ„d 😄

Jag har bÄde elektriker och snickrare till hands sÄ jag behöver nog inte göra speciellt mycket, jag ska lÀgga namnet pÄ minnet.

Ingen annan som kan svara pĂ„ mina andra frĂ„gor(1-5)? 🙂

Om du lÀser mina inlÀgg igen sÄ ser du att jag svarat pÄ frÄgor 1-3 samt 5.

Jag förtydligar:

1. Recievern Àr inte svagaste lÀnken. Den Àr nog helt ok.

2. Jamo har alltid byggt skithögtalare och dina Àr nog inget undantag. Du skriver att du petat sönder ett mellanregister. DÄ ska du ju passa pÄ att byta tycker jag

3. SlÀng subben

5. Köp Ino Audio byggsats

PĂ„ frĂ„ga 4 har jag inget bra svar. Jag skulle hitta pĂ„ nĂ„got annat med min tid Ă€n att förska fĂ„ till en mix i dina (trasiga?) högtalare. 😉

Chilone: Du redigerade ditt inlÀgg för en timme sedan drygt. Var det summan 2-3000 kr som du Àndrade dÄ? Jag har för mig att det stod 3-4000 kr först... Jag kan ha fel för mig dock.

Redigerat av Logichead
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

1. Jo, Jamo Ă€r ju inget att strĂ€va efter. Desutom kan jag lĂ€cka ut med lite hemlig information om att de andra högtalarkonerna ocksĂ„ Ă€r lite sönderpetade, men inte sĂ„ de lĂ„ter dĂ„ligt. Men du har fortfarande ingen teori varför de heter Studio 180? Skulle vara kul att veta 😏

De heter Studio 180 för att det lÀt som ett coolt namn vid tillfÀllet och för att de trodde att de skulle sÀlja pÄ det. Jag tror inte att de haft nÄgot annat syfte bakom namnet.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

FrÄgan hÀr Àr vÀl snarast vad som funkar...?

Blir dina mixar bra med det du har nu, sÄ Àr det vÀl ingen dramatisk brÄdska att köpa studiomonitorer.

Jag vet att det finns mĂ„nga hĂ€r som gör utomordentliga mixar med vanliga "hemmastereos", och jag körde lĂ€nge sĂ„ sjĂ€lv innan jag skaffade mina monitorer. Tror faktiskt inte att det i första hand Ă€r monitorerna som gjort att mina mixar blivit bĂ€ttre pĂ„ sistone, utan snarare all den kunskap jag tagit till mig frĂ„n folk pĂ„ det hĂ€r forumet! Även om monitorerna sjĂ€lvklart hjĂ€lpt till i och med att ljudet Ă€r mycket tydligare och mer detaljerat. Men jag mĂ„ste fortfarande referenslyssna i vanliga stereon och ute i bilen innan jag vet om mixen Ă€r bra eller inte!

NÀr det gÀller subben har jag hört sÀgas att det Àr vÀldigt svÄrt att fÄ till ljudet bra med en sub om man inte har ett akustiskt behandlat rum. DÀremot kan den vara bra att ha för att koppla pÄ nÄn gÄng ibland sÄ att man hör vad som hÀnder "dÀrnere"...

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BehĂ„ll jamohögtalarna och subben 😉 och lĂ€gg eventuella pengar pĂ„ nĂ„t roligare.

Ett nytt instrument kanske?

MEN, som tidigare sagts i trÄden, lyssna pÄ dina lÄtar i andra system och lÀr dig hur du ska kompensera din hemmastereo.

Jobba med spektrumanalysator och kanske HarBal, funkar för mig.

Jag Àr helt inne pÄ din linje. Lyssna pÄ musik du gillar och jÀmför med din egen. Hur Àr nivÄerna?, Àr instrumenten tydliga?, Àr det för mycket bas och för lite diskant? Eller Àr det kanske tvÀrtom? Att köpa ett par "studiomonitorer" Àr inte alltid lösningen pÄ alla problem. Hitta vad du tycker Àr de stora bristerna och lÀgg pengarna dÀr. Kanske du Àr i större behov av bra trumljud, en schysst mikrofon o.s.v.

/Majken

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle investera i ett par beggade aktiva studiomonitorer. Stereon kan vara bra att ha kvar som referenslyssning.

Jag skulle absolut INTE köpa begagnade monitorer eftersom högtalare/monitorer Àr en fÀrskvara... isÄ fall ska de bara vara max 1 Är gamla!

Ok, vad brukar du göra med dina högtalare efter ett Ă„r, byta element pĂ„ dom? 😠

Edit: stÀdade upp i citat-trÀsket

Redigerat av joachime
Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Jag skulle investera i ett par beggade aktiva studiomonitorer. Stereon kan vara bra att ha kvar som referenslyssning.

Jag skulle absolut INTE köpa begagnade monitorer eftersom högtalare/monitorer Àr en fÀrskvara... isÄ fall ska de bara vara max 1 Är gamla!

Ok, vad brukar du göra med dina högtalare efter ett Ă„r, byta element pĂ„ dom? 😉

Edit: stÀdade upp i citat-trÀsket

Nix, jag slĂ€nger dem o köper nya! 🙂

Nej, men att köpa ett par beggade högtalare vet man inte hur mkt stryk dom har fÄtt tÄla tidigare. Elementen kan vara spruckna och sedan limmade och har hÄllt kanske under tiden nÀr man lyssnar pÄ dem. Sen nÀr man kommer hem kan de spricka igen! MÄnga kör vÄrdslöst med sina monitorer nÀmligen.

Visst, jag kanske tog i lite att de har gĂ„tt sönder efter ett Ă„r , men jag skulle absolut inte köpa gamla monitorer... 🙂

DĂ€remot en ny förstĂ€rkare eller ett ljudkort kanske jag skulle köpa beggat 😠

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

BehĂ„ll jamohögtalarna och subben 😠 och lĂ€gg eventuella pengar pĂ„ nĂ„t roligare.

Ett nytt instrument kanske?

MEN, som tidigare sagts i trÄden, lyssna pÄ dina lÄtar i andra system och lÀr dig hur du ska kompensera din hemmastereo.

Jobba med spektrumanalysator och kanske HarBal, funkar för mig.

Jag Àr helt inne pÄ din linje. Lyssna pÄ musik du gillar och jÀmför med din egen. Hur Àr nivÄerna?, Àr instrumenten tydliga?, Àr det för mycket bas och för lite diskant? Eller Àr det kanske tvÀrtom? Att köpa ett par "studiomonitorer" Àr inte alltid lösningen pÄ alla problem. Hitta vad du tycker Àr de stora bristerna och lÀgg pengarna dÀr. Kanske du Àr i större behov av bra trumljud, en schysst mikrofon o.s.v.

/Majken

DÄ fÄr jag sÀlla mig till kören och komma med ytterligare ett tips : Be nÄgon ljudtekniker komma förbi och rigga upp mÀtutrustning för att mÀta exakt hur galet det eventuellt lÄter. Du kan alltid kompensera lite grann med EQ pÄ din stÀrkare , du kan hitta en bÀttre plats för dina "monitorer" , fÄ hjÀlp med att stÀlla in subben optimalt , kompensera en aning ditt trasiga vÀnstra mellanregister. Jamo 180 Studio kostar 44 Euro styck , ett nytt mellanregister kan inte gÄ pÄ mÄnga kronor. Köp ett nytt innan du mÀter upp. Det gÄr absolut att Ästadkomma en bra mix Àven med högtalare som de flesta rynkar nÀsan Ät.

Du kanske kÀnner till dina högtalare vÀl ? Har levt med dom i Äratal ? Bra ! dÄ har du halva inne.

Link to comment
Dela pÄ andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vÄr community genom att registrera dig. Det Àr enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in hÀr.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...