Jump to content
Annons

Digitaltrummor Yamaha


Jonterocks

Recommended Posts

Jag har införskaffat ett digitalt trumset (begagnat). Har precis kopplat in det och jag får inte ordning på hihaten. När jag slår på den så växlar den nyckfullt mellan öppet och stängt läge/ljud. Allt är inkopplat som det ska. Jag bytte ut hihat-paden (cy-5) mot en crashpad och då fungerade det som det skulle! Om jag slår på hihaten samtidigt som jag håller i den med handen fungerar det också som det ska. En slutsats man kan dra då är att det är fel på hihat-paden (modell cy-5). Har någon upplevt liknande problem och lyckats åtgärda detta?

Delad tråd:

"Trådkap" var över 1 år gammalt

Redigerat av Lundin
Link to comment
Dela på andra sajter

  • 1 månad senare...
Annons

Hej.

Jag delade av ditt "trådkap" för den andra tråden var runt ett år gammal.

Det låter nästan som ditt problem ligger i fotpedalen. Det är ju den som reglerar vilken sampling som skall spelas, tar du en vanlig PAD får du ju bara status på ett (1) läge.

Har du kollat om det finns en kalibrerings mode i trummodulen? det brukar finnas i de flesta moduler.

Lycka till

Link to comment
Dela på andra sajter

Skitpedal!

Har med jämna mellanrum samma problem med pedalen till mitt Roland.

Har du tur kan det räcka att spruta in lite 5-56 eller WD40, som löser upp lite skit, smörjer upp och driver ut fukt. Funkade för mig i början.

Annars kan du behöva justera pedalen så att den "tar" bättre. Det brukar finnas en justeringsskruv. Har du problem med att den öppnar ibland i stängt läge måste du stänga den bättre, då får du lossa skruven, och beroende på konstruktion så ska pedalen upp eller ner innan du drar åt. Du får prova dig fram!

Lycka till!

r

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...