Jump to content
Annons

studio hörlurar tips?


swerap

Recommended Posts

Annons

heej jag igen.. jag undrar vika studio hörlurar jag ska köpa. ska ha dom till mixing och inspelning 😊

såg dom här i en riktig studio men va vet jag dom kanske inte e bra 😲http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=5947&artno=104745 😱

Jag har ett par sådana. Tycker inte det är så trevliga. Läste också ett test där de inte tyckte de var värt pengarna. Jag köpte dem begagnade, så hittar du ett par begagnade för bra pris så är det väl bara att köra på.

Jag köpte nyligen ett par Sennheiser HD 280 pro. Och dessa tycker jag låter mycket bättre, de tar bort rejält med ljud utifrån också.

Har svårt att bestämma mig om mina beyerdynamics dt770 låter en aningen trevligare ändå.

Hur som helst så skulle jag råda till att försöka på några begagnade.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Säg ett pristak så blir det enklare att rekommendera något. Säg även om du tänkt använda dem i första hand för att stå framför micken, eller för att mixa. Om inspelning prioriteras lutar rekommendationen mot slutna lurar, och om mixning prioriteras är det halvöppna, eller ännu hellre öppna, som gäller.

  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Köpte ett par akg k240 studio förra året och är skitnöjd.

Tror att ordermusic.se har dem för strax under tusenlappen.

Gå till en musikaffär och fråga lite snällt om du får testa ett par olika du tittat på.

Detta ska inte var något problem då dem i affären förhoppningsvis vet vikten av att ha ett par hörlurar man tycker om och som är sköna att ha på sig.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par sådana. Tycker inte det är så trevliga. Läste också ett test där de inte tyckte de var värt pengarna. Jag köpte dem begagnade, så hittar du ett par begagnade för bra pris så är det väl bara att köra på.

Jag köpte nyligen ett par Sennheiser HD 280 pro. Och dessa tycker jag låter mycket bättre, de tar bort rejält med ljud utifrån också.

Har svårt att bestämma mig om mina beyerdynamics dt770 låter en aningen trevligare ändå.

Hur som helst så skulle jag råda till att försöka på några begagnade.

Jag har ett par hd 260. De låter bra men jag tycker att de överdriver basen ganska mycket (inga studiohörlurar direkt alltså...). Hur är 280-modellen?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par hd 260. De låter bra men jag tycker att de överdriver basen ganska mycket (inga studiohörlurar direkt alltså...). Hur är 280-modellen?

Din fråga gjorde att jag var tvungen att sätta mig ner och jämföra lite noggrannare. Nu är inte jag så bra på att förklara det jag hör, man jag gör ett försök.

Nu jämförde jag DT770 med HD280 pro. Och jag måste säga nu att HD770 vinner med hästlängder vad jag hör. Jag tycker att ljudet är öppnare på något sätt och mycket fler detaljer framgår. Och jo, HD280 verkar vara en del bas i, en hel del mer än DT770. När jag läst om DT770 så säger en del tester att det är lite överdriven diskant. Men vad vet jag.

Link to comment
Dela på andra sajter

mrpimmy: du gjorde mig precis aningen osäker, jag hade tänkt köpa ett par DT770 men du sa att dedär HD280 var bättre. Vilka lurar stänger ut bakgrundsljud mest? Jag vill ha lurar där jag knappt hör någonting annat än de som "ska" vara i lurarna =)

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tycker att HD280 Pro är ganska klena i basen, men de dämpar j-t bra, så de är mycket bra till sånginspelning. En annan som dämpar bra och dessutom låter riktigt bra, är Audio-Technica ATH-M50

Om man behöver mixa i lurar, så tycker jag däremot att man ska välja öppna lurar istället. Slutna blir mer instängda och jobbigare att ha på sig längre stunder.

Redigerat av Claes
Link to comment
Dela på andra sajter

mrpimmy: du gjorde mig precis aningen osäker, jag hade tänkt köpa ett par DT770 men du sa att dedär HD280 var bättre. Vilka lurar stänger ut bakgrundsljud mest? Jag vill ha lurar där jag knappt hör någonting annat än de som "ska" vara i lurarna =)

Då förklarade jag mig säkert dåligt. Jag skrev att DT770 vinner med hästlängder. Skulle säga att allt är bättre med DT770 jämfört med HD280, förutom som claes säger, att HD280 är mycket bättre på att dämpa rummet. Men 770 dämpar ju också tillräckligt bra skulle jag säga.

Jag byggde om ett par hörselskopor, och det är inte riktigt att rekommendera, det mesta av basen försvann.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har ett par HD280pro och ett Audio Technica ATH-M50. De första använder jag jämt vid pålägg och som livelyssning när jag spelar live med mitt ganska ljudstarka enmansband. Eller om jag vill mixa ett liveband från scenen. Detta pga att de dämpar skramlet runtikring typ bäst av alla lurar. Dämpningen hos ATH-M50 tycker jag är rejält mkt sämre, men de låter mkt renare så dem kör jag jämt med vid mix. Brukar använda både monitorer o lurar lika mycket vid mix i studion...

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Klassiska inspelningskoppar DT220.

Jag skulle ha svårt att mixa i dom men dom isolerar bra och har bra tydlighet i midden så vill man kontrolllyssna med dom så avslöjar dom detaljer.

Men på min skalle är DT220 ruggigt obekväma så jag har dom bara vid tracking.

Link to comment
Dela på andra sajter

Din fråga gjorde att jag var tvungen att sätta mig ner och jämföra lite noggrannare. Nu är inte jag så bra på att förklara det jag hör, man jag gör ett försök.

Nu jämförde jag DT770 med HD280 pro. Och jag måste säga nu att HD770 vinner med hästlängder vad jag hör. Jag tycker att ljudet är öppnare på något sätt och mycket fler detaljer framgår. Och jo, HD280 verkar vara en del bas i, en hel del mer än DT770. När jag läst om DT770 så säger en del tester att det är lite överdriven diskant. Men vad vet jag.

Tittade igen - mina var inte alls hd 260 utan mycket billigare 212 pro hmm...

Link to comment
Dela på andra sajter

  • 3 veckor senare...
  • 1 år senare...

Nu är även jag ute efter ett par studiohörlurar, har läst rätt mycket om dessa:

http://www.jam.se/studio/horlurartillbehor/A78401-Beyerdynamic_DT_880_250_ohm/

är det värt att köpa dessa eller har ni några andra tips? är det rent ljud osv?

Just nu har jag ett par Sennheiser HD-25-II samt ett par Pioneer HDJ-2000, känner dock att pioneer lurarna färgar ljudet väldigt mycket och är jobbiga att mixa i.

Jag söker ett par lurar som jag kan sitta länge med och som är bekväma med bra och ärligt ljud.

Har ju även studiomonitorer (Adam A7X), men behöver sitta mycket i hörlurar istället då jag bor tillsammas med min mor och har inte ett optimerat studiorum.

Tacksam för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Har Beyerdynamics 990 pro och audio-technica ATH M50 och kan rekomendera båda. Ena är öppen och den andra är sluten, men skit bra ljud är det i dom. Om jag var tvungen att välja så hade det blivit 990 pro.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss köpt de här Sennheiser HD600, de har sänkt priset en hel del som synes

http://www.4sound.se/itempg.aspx?id=981118&artno=82920

Skitsköna att ha på sig, blir inte trött i öronen eller skallen av dem.

En av de lurar som får absolut bäst reviews ang mixning.

Sen jag köpte dem låter mina mixar avgjort bättre, jag går igenom mixarna lika mycket med lurar som med monitorer.

Men tänk på att öppna lurar är bra för mix, ska man göra sångpålägg ska det vara slutna, annars hörs musiken från lurarna in i micken, där vill man ju bara ha sången...

Link to comment
Dela på andra sajter

sweet! tack för alla svar 🙂

Jag är inte så jätte allmänbildad när det gäller slutna och öppna lurar. Vad är att föredra? just nu spelar jag inte in något, det som är viktigt är att det ska vara rent och ärligt ljud i dem samt att dem är bekväma att ha på sig.

Tackar!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag har nyss köpt de här Sennheiser HD600, de har sänkt priset en hel del som synes

http://www.4sound.se...118&artno=82920

Skitsköna att ha på sig, blir inte trött i öronen eller skallen av dem.

En av de lurar som får absolut bäst reviews ang mixning.

Sen jag köpte dem låter mina mixar avgjort bättre, jag går igenom mixarna lika mycket med lurar som med monitorer.

Men tänk på att öppna lurar är bra för mix, ska man göra sångpålägg ska det vara slutna, annars hörs musiken från lurarna in i micken, där vill man ju bara ha sången...

missade detta! kanon! blir nog ett par sådana, men tänkte glida in och lyssna på dem, det lär väl gå på 4sound eller så? =)

Tack för svar!

Link to comment
Dela på andra sajter

missade detta! kanon! blir nog ett par sådana, men tänkte glida in och lyssna på dem, det lär väl gå på 4sound eller så? =)

Tack för svar!

4Sound i Gävle har normalt inte så dyra lurar hemma som jag fattade det. Men nån affär borde väl ha det...

Det går ju att fråga om de kan ta hem så man kan få provlyssna. Det går väldigt bra att lyssna på tex Spotify direkt ur I-Phonen. Och då märker man hur mycket det kan skilja på idealen hos de som mixar, skillnaderna är stora i sounden...

Jag har en bekanting från Hälsingland som är typ miljonärs studiomusiker i Tyskland, han har massor med lurar, alla Sennheisers öppna, men han gillade de här HD600 bäst. Har googlat fram fler som kommenterat att de låter bättre än de mycket dyrare HD800. Och en del tycker HD800 är bättre... Men det kan säkert vara olika hur man tycker. Hörseln är nog olika även på unga människor som inte rockat sönder hörseln.

Link to comment
Dela på andra sajter

4Sound i Gävle har normalt inte så dyra lurar hemma som jag fattade det. Men nån affär borde väl ha det...

Det går ju att fråga om de kan ta hem så man kan få provlyssna. Det går väldigt bra att lyssna på tex Spotify direkt ur I-Phonen. Och då märker man hur mycket det kan skilja på idealen hos de som mixar, skillnaderna är stora i sounden...

Jag har en bekanting från Hälsingland som är typ miljonärs studiomusiker i Tyskland, han har massor med lurar, alla Sennheisers öppna, men han gillade de här HD600 bäst. Har googlat fram fler som kommenterat att de låter bättre än de mycket dyrare HD800. Och en del tycker HD800 är bättre... Men det kan säkert vara olika hur man tycker. Hörseln är nog olika även på unga människor som inte rockat sönder hörseln.

utan att ens lyssna och testa dem, beställde jag dem direkt från 4sound =) väntar nu på att dem ska anlända! Tack för tips Nilsson!

Tror säkert jag inte ångrar mitt köp, även om många tycker jag är dum i huvudet som beställer utan att testa.

MVh

J

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...