Jump to content
Annons

Hjälp med Akustikbehandling


Recommended Posts

Ska göra ett "kontrollrum" till min studio. Än är inget gjort, men sätter igång nästa vecka och jag vill ju ha så bra ljud som möjligt när det är klart, men kan ingenting om akustikbehandling. Är tacksam om någon kan ge mig en liten vink om hur det fungerar med akustikbehandling i en studio eller kan länka till en guide på svenska. Kommer snart upp med en Sketch up-skiss på rummet om det kanske kan vara till någon hjälp.

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Lite grand av det mest grundläggande om akustikbehandling, kan du hitta i min lilla artikel om ämnet: http://wiki.kontrollrummet.com/Akustikbehandling .

Sedan kan du också söka efter inlägg av Gilbert här i forumet, som har järnkoll på det mesta på området och brukar svara i de flesta trådar som handlar om akustikbehandling. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Mitt bästa tips är att ta in en akustiker som mäter och hjälper dig med utformningen av kontrollrummet innan du börjar bygga.

Jag har själv anlitat Matts Odemalm på Svanå Miljöteknik. Har bara bra saker att säga om Matts så jag kan varmt rekommendera honom.

Matts hittar du på diffusor.com

Lycka till mvh DrHans

Link to comment
Dela på andra sajter

Du kanske kan ha nytta av resonemangen i min byggtråd. Den innehåller både en hel del teori och idéer om hur man omsätter det i praktiken.

Här på forumet finns massor med svar (och ännu fler frågor), det svåra är att sålla och hitta och avgöra vad som passar ens egna behov. Sen är det bra att ha i åtanke att det finns olika teorier och idéer om hur problem ska lösas och att det inte alltid finns en självklar väg att gå. Du måste själv välja inriktning och ambitionsnivå (men den kan ju ändras längs vägen också.. 😉 )

Lycka till!

/ Martin

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...