Jump to content
Annons

Recommended Posts

Postat (redigerat)

Hej

Såg nyligen "sprickorna" fall det ens är några eftersom dem går precis vid halsen på kroppen. Har ni varit med om liknande för jag vet inte riktigt vad jag ska göra..

Tacksam för svar

DSC02291.JPG

DSC02292.JPG

DSC02295.JPG

Mvh Emir

Redigerat av fender__
Annons
Postat (redigerat)

Kan vara lacken som krackelerat, efter som där är mest lack i vinklar,hörn mm. Och efter som trä rör sig och lack är hårt så kan det spricka, typ av fukthalten i trä . Men har gitarren ramlat framåt/bakåt mot någonting så kan det vara detta med, med men det ser du ju lätt ,dvsom där är något stort märke på hals eller huvud .

Redigerat av kardo
Postat

Hej Fender!

Jag förstår att känner dig konfunderad över detta. Precis som Kardo säger så kan ju gitarren fått sig en kyss men jag tror inte att så är fallet med din gitarr när jag ser på bilderna. Du verkar inte ha några sprickor mellan halsen och sargen men däremot mellan halsen och locket. Locket är gjort av ett annat snabbvuxet träslag (rör sig mer än halsen) och om trä-ämnena inte varit ordentligt nedtorkade när gitarren byggdes så blir det ofta sådana här problem efter ett tag i och med att instrument ska göras så snabbt och billigt som möjligt. Jag brukar alltid förvara mina akustiska gitarrer i case så att de inte utsätts för snabba växlingar vad det gäller temperatur och luftfuktighet. Funkar din gitarr som den ska för övrigt så tycker jag inte att du behöver oroa dig.

Hälsningar / Björn

Postat

Hmm jag har aldrig tappat den och den står i rummet hela tiden. Tar aldrig med den på spelningar eller liknande så det måste ha skett av naturliga skäl. Men om de bara lacken då är det väl ingen fara? Känns nästan som att halsen inte orkar hålla strängarna??

Postat

Finns det något jag kan göra eller något jag borde tänka på? Enligt svaren jag fått så känns det som att det är något man inte kan göra så mycket åt utan att det bara blir så beroende på gitarr osv.

Jag har alltid haft den i caset samt kört med luftfuktare både den som fuktar rummet samt den som ska ligga på hålet på gitarren!

Ajaa jag får helt enkelt leva med det även om det inte ser så sexigt ut 🙁

Postat

Finns det något jag kan göra eller något jag borde tänka på? Enligt svaren jag fått så känns det som att det är något man inte kan göra så mycket åt utan att det bara blir så beroende på gitarr osv.

Jag har alltid haft den i caset samt kört med luftfuktare både den som fuktar rummet samt den som ska ligga på hålet på gitarren!

Ajaa jag får helt enkelt leva med det även om det inte ser så sexigt ut 🙁

Ett tips: Var försiktig med luftfuktare och sådant, man kan överdriva det där och det mår gitarren heller inte bra av...

Postat (redigerat)

Jag har aldrig haft luftfuktare, jag skulle aldrig våga ha det ,man kan aldrig veta vad fuktigheten är i gitarren, dvs om man inte sticker i guran för kolla fuktigheten hela tiden. Men fuktig heten i trä kan gå fort eftersom akustiskt gitarr trä är tunt så det blir svårt att hålla jämn nivå på det.Så det kan kanske vara en orsak till ditt besvär.

Redigerat av kardo
Postat

Ok, jag får helt enkelt ta det lugnt med luftfuktaren.. jag använde den bara under vintern då det var som värst, nu är det så pass fuktigt redan så den behövs inte..

DionHarris: phhhuhhh min vän om man bara hade tid till att micka upp å grejer.. har inte ens hunnit mixa låten vi gjort. Får skärpa mig nu känner jag..

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
  • Skapa ny...

Viktig information om kakor (cookies)

Vi har placerat några kakor på din enhet för att du bättre ska kunna använda den här sajten. Läs vår kakpolicy och om hur du kan ändra inställningar. Annars utgår vi från att du är bekväm med att fortsätta.