Jump to content
Annons

Ljudkortsångest


minimal88

Recommended Posts

Hej Studioforum,

Jag behöver er hjälp, har senaste åren haft ett E-MU 0404 PCI-ljudkort som har fungerat förskräckligt dåligt. Ljudet försvinner så man måste installera om drivrutinerna igen, starta om datorn, massa krångel, och när det väl fungerar så är det otroligt dålig latency, ja, man har ingen lust att ens försöka spela in något.

Det jag kommer ha ljudkortet för:

Användning av VSTer genom mitt miditangentbord

Koppla dem till mina M-Audio studiomonitorer genom 6,5 mm kabel

Koppla in en elgitarr någon gång, så det vore ballt ifall jag inte behövde någon förförstärkare

En kanal in räcker

Jag vill inte ha några som helst eftersläpningar när jag använder VSTerna, är det möjligt ifall man har en sjysst dator med ett bra ljudkort?

Egentligen räcker det med En eller Två in-kanaler eftersom jag aldrig kommer använda fler.

Internt/Externt/Firewire/USB osv spelar ingen roll. Bara jag får ett så bra och stabilt kort med låg latency som möjligt.

Prisidé Runt 2000 (+-500)

Någon som kan hjälpa en vilsen en?

Med vänliga hälsningar,

Lukas

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Innan du köper nytt ljudkort - som du kanske också får problem med, om datorn inte är riktigt ok - så kör DPC latency check och se vad den tycker om maskinen: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml .

Vad är det för någon dator? Om det är en bärbar, så är det väldigt vanligt att deras nätverkskort ställer till problem, så disabla i så fall det till att börja med och se vad som händer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Ljudet försvinner så man måste installera om drivrutinerna igen, starta om datorn, massa krångel, och när det väl fungerar så är det otroligt dålig latency, ja, man har ingen lust att ens försöka spela in något.

Jag tror också att problemet ligger i din dator, inte ljudkortet.

Link to comment
Dela på andra sajter

Nått måste va galet med din dator? Med emu pci kort ska du få bra latency!

Har själv kört med ett emu1820 pci i många år o det har funkat bra.

Tack! Ni har tänt ett ljud i mitt huvud,

kanske inte är dags för ett ljudkort med andra ord. Frågan är var felet kan ligga.

När jag väljer 2 ms så blir det ett sprakande, distat ljud så fort jag spelar, samma på 3 ms (lite mindre) och på 4 ms också (ännu mindre) på 5 ms fungerar det hyfsat men sprakar ifall jag spelar för många toner samtidigt.

Jag har en rätt hyffsad dator annars, stationär 3,4 GHZ AMD, 4 GB Ram, SSD hårddisk så det borde väl inte vara några problem?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du köper nytt ljudkort - som du kanske också får problem med, om datorn inte är riktigt ok - så kör DPC latency check och se vad den tycker om maskinen: http://www.thesycon.de/eng/latency_check.shtml .

Vad är det för någon dator? Om det är en bärbar, så är det väldigt vanligt att deras nätverkskort ställer till problem, så disabla i så fall det till att börja med och se vad som händer.

Hej Claes!

Tack för ditt svar, provade programmet som du tipsade om, och mycket riktigt så fick jag för höga nivåer ibland, och den föreslog att jag hade dåliga drivrutiner till någon hårdvara, men jag har provat allt. Värt att nämna är att kortet satt i en annan dator förut, och betedde sig precis lika dant där. Nu har jag en mycket bättre dator (Stationär) med ganska bra hårdvara. Tycker inte att jag ska behöva sitta på runt 6-7 ms för att inte ha några problem?

Någon aning om vad felet kan bero på?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej Claes!

Tack för ditt svar, provade programmet som du tipsade om, och mycket riktigt så fick jag för höga nivåer ibland

Vilket moderkort har du i datorn? Har du fler PCI/PCIe-kort i den?

Som Claes skrev, har du kollat nätverket? Trådlöst nätverkskort brukar vara boven i de flesta fallen vi stöter på.

Nu har jag en mycket bättre dator (Stationär) med ganska bra hårdvara.

Att hårdvaran är nyare och snabbare än en annan sak. Det kan fortfarande vara problem med vissa chipset och drivrutiner som "sabbar upp" för andra.

Link to comment
Dela på andra sajter

tycker du 6-7 ms blir för sladdrigt gensvar för dig?

Det är helt okej om man använder någon synthvst, men jag spelar piano, då Går det inte att spela.

Det är ju jättelång fördröjning. Det funkar helt enkelt inte.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilket moderkort har du i datorn? Har du fler PCI/PCIe-kort i den?

Som Claes skrev, har du kollat nätverket? Trådlöst nätverkskort brukar vara boven i de flesta fallen vi stöter på.

Att hårdvaran är nyare och snabbare än en annan sak. Det kan fortfarande vara problem med vissa chipset och drivrutiner som "sabbar upp" för andra.

Hej!

Jag har ett Gigabyte GA-890GPA-UD3H, inga andra PCI-express installerade och använder mig av det inbyggda nätverkskortet, alltså trådlöst.

Jag kanske skall göra en till formatering och göra allt enligt manualen. Vilken latency kan man vänta sig med en rätt sjysst dator?

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej!

Jag har ett Gigabyte GA-890GPA-UD3H, inga andra PCI-express installerade och använder mig av det inbyggda nätverkskortet, alltså trådlöst.

Jag kanske skall göra en till formatering och göra allt enligt manualen. Vilken latency kan man vänta sig med en rätt sjysst dator?

Testa att bara avaktivera nätverkskortet och se vad som händer.

När jag kollar i manualen till moderkortet (http://download.gigabyte.eu/FileList/Manual/mb_manual_ga-890gpa-ud3h_v2.1_e.pdf), så ser jag att det finns olika inställningar för grafikminnet och att default är det som kallas UMA+SidePort, där det inbyggda grafikkortet allokerar minne från både SidePort minne OCH systemminne. Sådant brukar kunna sega ner och göra att prestandan blir sämre. Ställ om den till SidePort, så att grafikkortet bara tar det inbyggda 128MB SidePort-minnet och därför inte belastar den vanliga systembussen med grafikhanteringen.

Latency beror på många faktorer. Främst datorns prestanda och hur välskrivna drivrutinerna till ljudkortet är.

Sedan handlar det om hur många (och hur krävande) virtuella instrument du kör samtidigt, hur många (och hur krävande) pluggar du har igång etc. Har du flera spår med olika VSTi, så kan du frysa vissa av dem för att spara CPU-kraft och därmed kunna hålla ner latency när du spelar in. Jag kör normalt med en latency på 3 eller 6ms och har inte ont av det. 3ms innebär samma sak som att ha ljudkällan ca 1m från öronen. Har du lurar så blir det bara den latencyn, men annars kommer avståndet från högtalarna till öronen också till, så då kan det kännas segare om högtalarna står långt bort... Det är mest en vanesak egentligen och man anpassar sig automatiskt till latencyn om den inte är för lång. Omkring 10ms brukar nog de flesta kunna stå ut med.

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...