Jump to content
Annons

Ljudkortest betydelse?


Taffy

Recommended Posts

Låt oss säga att jag kör med externa preamps och ad/da-omvandlare, har då ljudkortet någon större inverkan på ljudkvaliten?

Om jag sen inte har några direkta krav på analoga I/O eller andra funktioner, spelar det då stor roll om jag satsar på ett billigt ljudkort eller ett dyrare?

Det jag tänker på är då främst ljudkvaliten, och hålla signalkedjan så bra som möjligt hela vägen...

//Taffy

Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Tjena!

Du får nog förklara hela din tänkta signalkedja för att röna ut om de har någon inverkan. Vad sker efter din AD/DA-omvandlare? Behåller du signalen digital hela vägen från din AD/DA-omvandlare via ljudkortet och vidare till datorn (om det nu är dator du använder) så ska det inte bli någon kvalitets-skillnad (annars blir det bit-fel), såvida inte ljudkortet har några skumma fasoner för sig och konverterar om signalen till analog, och tillbaka till digital igen innan den skickar vidare till datorn. Men för varje AD/DA-omvandlig som görs så tappas information. Om det sen är hörbart eller ej går väl att diskutera 🙂 Men att det fattas information från en analog signal omvandlad till digital och sen tillbaka till analog är svårt att säga emot.

Mvh

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

Tack för ditt svar!

Tanken är att behålla den digitala signalen från ad`n in till datorn, precis som du beskrev det...

Om jag har förstått det rätt så blir ljudkortet mer som en nödvändig passage för signalen att ta sig in i datorn? Utan att förvränga ljudet?

(Det va lättare när vi betalade för våra inspelningar, men detta e fan så roligare!!!)

//Taffy

Link to comment
Dela på andra sajter

Att använda ett ljudkort för att kommunicera med datorn och AD/DA-omvandlare funkar prima 🙂, så länge du har en klocka mellan alla digitala enheter och samma samplingsfrekvens så ska inte kvalitén påverkas.

Vad har du för utrustning för tillfället?

mvh

/Kim

Link to comment
Dela på andra sajter

drloop (oregistrerad)

Moderna AD/DA påverkar ljudet väldigt lite.

Man behöver inte alls oroa sig för att AD/DA delen på ljudkorten är det som kommer att ge nåt större problem i inspelningskedjan.

En bra extern preamp funkar bra även med ett billigt ljudkort.

Jag har gjort några exempel på hur stor skillnad det kan vara när ljudet passerar AD/DA en gång plus genom en mixer.

Filen nedan består av två tagningar, en wav fil (från Linus här på forumet och kommer från hans DAW summeringstest) och samma musikstycke som åkt igenom DA till mixer och tillbaka igenom genom AD.

Dessa båda tagningar är sedan slumpmässigt spelade i filen nedan. Så ibland är det original wav filen och ibland är det alltså den fil som gått igenom en analog signal kedja och tillbaka igen.

Det är mycket svårt att höra var klippen ligger:

http://dl.dropbox.co..._vs_digital.wav

EDIT: Ett ljudkort har oftast inbyggt AD/DA omvandling, synk behöver man bara tänka på om man tex kör en preamp med egen AD in digitalt i ett ljudkort.

Redigerat av drloop
Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...