Jump to content
Annons

Fråga angående skivkontrakt!


FlamberAttack

Recommended Posts

Tjena tjena!

Jag är sångerska och planerar att förhoppningsvis signa med ett major skivbolag. Jag har därför några frågor som jag vill få besvarade, då jag hört lite helt olika saker från främmande och bekanta angående skivkontrakt:

- Först har jag hört att det inte är så värst svårt att få ett major skivkontrakt, men själva utmaningen ligger i att först och främst få ett "album projekt" efter att man blivit signad att arbeta med. Detta album projekt kan dock schemaläggas flera år framåt och den är inte heller garanterad. Du kan vara signad i flera år utan att något händer. Inte heller säkert att du kommer lyckas få kommerciell framgång då det är osäkert om de vill lägga ner resurser på dig eller inte.

- Sedan finns det de som hävdar att ett major skivkontrakt är väldigt svårt att få och att skivbolagen höjt ribban allt högre på vilka de vill signa. Inte bara vill de ha toppkvalitabla demos, men låtarna ska även vara på hit nivå. Men lyckas du bli signad så kommer de satsa stora resurser på att försöka breaka dig kommerciellt.

Hur ligger det egentligen till?

Tacksam för svar!

Redigerat av FlamberAttack
Link to comment
Dela på andra sajter

Annons

Ja du.

Lurigt lurigt. Jag har själv släppt tre plattor för ett Tyskt bolag. Inte stort, inte litet.

Nu är jag i och för sig i metal genren. Och jag kan tänka mig att det är helt annorlunda i andra genrer.

Men jag kan ju svara med mina erfarenheter.

By the way, det är först nu jag kan försörja mig som musiker.....efter 20 år........

Jag tror personligen på Rykte 2.

Det är ta mig rackarn inte lätt att få skivkontrakt! Så enkelt är det.

Om du nu lyckas få ett kontrakt, ta då väl vara på det!!! Hora dig inte för mycket, men lite.... en svår balansgång...

För att bolaget ska vilja satsa på dig så MÅSTE du själv visa att du är redo att satsa.

Du måste dra folk till live spelningar. Och det är SJUKT viktigt att ha live spelningar.

För som musikbranschen ser ut nu så tjänar bolagen bara pengar på merchandise. och inte skiv försäljning. Tyvärr.

Ska man sälja skivor så får man kränga dom själv när man lirar live.

Jag kan tänka att om man lyckas få bolaget så intresserat att dom anlitar en svindyr producent så är man så otroligt bra på att sjunga eller vad det nu är man gör

att man redan har ett intresse runt sig att det gör marknadsföringen enklare/billigare för bolaget.

Men det kräver otroligt mycket av artisten.

Om man ska se till den krassa verkligheten i musik branschen så är det en riktigt, riktigt, extremt och sjukt svår bransch

att komma in på och hålla sig kvar i.

Det kräver timing, tur, horeri, kontakter och åter kontakter.

Hoppas att jag inte har skrämt dig på något sätt 🙂

Men som sagt, det är ett svårt jobb.

I mitt tycke mycket svårare än att bli kirurg.

Det kan du läsa dig till, det kan du inte i musk branschen.

Men kör hårt. Våga mer än du vågar, det är mitt bästa tips.

KÖR SÅ DET RYKER!!!

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag håller med Magnus. Ett majorbolag behöver nödvändigtvis inte vara bättre än ett indiebolag. Ett mindre bolag kan ibland upplevas som mer flexibelt och mer uthålligt på grund av engagemang och entusiasm - även när det blåser motvind. Gemensam nämnare för de två bolagstyperna är dock att båda är intresserade av att investerade pengar ska ge avkastning. Lycka till med din karriär och se till att ta hjälp av en duktig jurist innan du tecknar avtal. Är du medlem i Musikerförbundet så kan du få hjälp där.

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag tror inte på något av dina resonemang, riktigt. För det första spelar själva kontraktet en avgörande roll - handlar det om ett artistavtal eller en masterdeal? Det ska stå i kontraktet vad skivbolaget ska göra för dig, inte bara tvärtom. Därför vet du redan när du skriver på om det handlar om ett album eller en singel eller en video eller en demo eller... ja du fattar.

För det andra är detta med att upptäckas ingen slumpartad historia. Är du tillräckligt bra finns det alltid fler intressenter än bara ett majorbolag.

Link to comment
Dela på andra sajter

Det går nog inte att generalisera på det där sätt, att säga att det antingen är på det ena eller det andra sättet. Vad man kan säga är att skivbolagen i grunden är intresserade av att tjäna pengar, det är ju en affärsverksamhet. Hur dom sen förvaltar denna vilja skiljer sig nog väldigt mycket från bolag till bolag. Det vanligaste är nog dock att dom försöker få artisten att skriva på ett kontrakt som ger så mycket som möjligt till skivbolaget och så lite som möjligt till artisten.

Därför är det enda raka att ta hjälp av en jurist om man får ett skivkontrakt. Känner man ingen juridisk kunnig, gå med i Svenska Musiker-förbundet, dom har jurister som kan hjälpa dig.

Sen får du ju fråga dig vad du själv är ute efter, och vad du har för mål med att bli signad?

Link to comment
Dela på andra sajter

Jag var signad i typ 1½ år utan att nånting hände, sen gick bolaget i konkurs. Nu är jag signad till ett annat bolag och jag har kanske gjort 3 låtar totalt under förra året till dom, medan jag sålde 70 låtar till andra bolag. Det är prat om jag ska signa på ett annat bolag nu till hösten som är intresserad av att släppa en helskiva i ett så kallat masterdeal så vi får se hur det går med det.

Det är svårt att säga hur det ser ut eftersom det skiftar från bolag till bolag och från person till person.

Redigerat av Desecrated
Link to comment
Dela på andra sajter

Räkna med att bli fucked i samma stund du skriver under. Och om du nu tänker signa, se till att du inte skriver ifrån dig merchen.

Talar du av egen erfarenhet?

OnT: I övrigt kan väl sägas att Lindeberg sammanfattade det skitbra.

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig punkt är att försöka hålla nere tidsperioden som avtalet gäller. Signa inte nånting som gäller i, låt säga, tre år eller längre, för vem vet hur känd du är om tre år? Då kanske du har en grymt mycket starkare förhandlingsposition, men har du då avtalat flera år till så har du ingen chans att förhandla om ett nytt avtal där du kan roffa åt dig mer.

Link to comment
Dela på andra sajter

Därför är det enda raka att ta hjälp av en jurist om man får ett skivkontrakt. Känner man ingen juridisk kunnig, gå med i Svenska Musiker-förbundet, dom har jurister som kan hjälpa dig.

Ett bra tips delvis; i alla fall att man alltid ska ta hjälp av en kunnig, helst en som man också känner/litar på, innan man ingår affärsuppgörelser.

Tipset om att "gå med i Svenska Musiker-förbundet" var i sammanhanget rentutav förkastligt, tycker jag. Vi talar om ett fackförbund/kollektivavtal där du, inte nödvändigtvis men troligast, binder upp dig att inte ingå vissa avtalsvillkor utan SMF:s medgivande. Dessutom kan det vara meningslöst med medlemskap om man inte, så att säga, lever på musiken helt och hållet. Dess jurister kan hjälpa medlemmarna med avtalstolkning, men knappast med att påverka motpartens villkorskrav.

Redigerat av Valle
Link to comment
Dela på andra sajter

Själv har jag alltid haft bekanta att fråga om hjälp. Men skulle jag inte haft det hade jag förmodligen gått med i SMF om jag behövde juristhjälp, och sen gått ur när det inte passade 🙂

Vill tillägga att detta är inte är ett förhållningssätt till facket som jag förespråkar i vanliga fall, tycker att man bör vara med oavsett om man behöver det eller ej. Men musikbranschen är ju lite speciell...

Link to comment
Dela på andra sajter

Ett bra tips delvis; i alla fall att man alltid ska ta hjälp av en kunnig, helst en som man också känner/litar på, innan man ingår affärsuppgörelser.

Tipset om att "gå med i Svenska Musiker-förbundet" var i sammanhanget rentutav förkastligt, tycker jag. Vi talar om ett fackförbund/kollektivavtal där du, inte nödvändigtvis men troligast, binder upp dig att inte ingå vissa avtalsvillkor utan SMF:s medgivande. Dessutom kan det vara meningslöst med medlemskap om man inte, så att säga, lever på musiken helt och hållet. Dess jurister kan hjälpa medlemmarna med avtalstolkning, men knappast med att påverka motpartens villkorskrav.

Såja, lugn och fin.

Det gäller väl ändå att försöka hjälpa TS och möta denna på en relevant nivå? Trådskaparen kanske ännu inte har hunnit etablera kontakter i branschen vad det gäller duktiga jurister som denne kan lita på och då tycker jag att Musiker förbundet är ett vettigt alternativ att undersöka då dom erbjuder en hel del matnyttigt för sina medlemmar, allt ifrån bra rabatter på försäkringar, faktureringstjänster för dom som inte innehar F-skatt, juridisk rådgivning etc. Personligen känner jag inte till någon annan i branschen som har sådan övergripande koll och tillika sunda värderingar som dess ordförande Jan Granvik. Så många gånger har jag bevittnat hur MF på ett kraftfullt sätt drivit artisters sakfrågor med god framgång. Mig veterligt så binder man inte upp sig till några avtalsvillkor överhuvud taget. Rätta mig om jag har fel här.

Allra vänligast / Björn

Redigerat av wellness music
Link to comment
Dela på andra sajter

Mig veterligt så binder man inte upp sig till några avtalsvillkor överhuvud taget.

Om det där är 100% sant tar jag tillbaka mitt uttalande om SMF ovan.

(För i stort sätt resten av alla fackförbund där ute är det däremot inte sant.)

Link to comment
Dela på andra sajter

Det ena ger det andra som det heter. Ofta så är det inte skivbolaget som skakar fram

"Stjärnproducenter" och låtmakarargurus som bara sitter och väntar i skivbolagets korridorer

på en demo eller en sångröst raktuppochner. Det kan likaväl vara ett musikförlag som

kan sitta inne med bra låtskrivare som behöver en bra och ny förmåga till sina alster.

Och blir resultatet bra (1+1=2) så är skivkontraktet nästa steg. Promotion osv nästa steg som

i vissa fall utförs av andra aktörer utanför vad som skrivs in i skivkontraktet.

I slutändan så handlar det mycket om att synas, höras, spela live och PR och kontakter

till höger och vänster. Skivkontraktet är en del av det hela, inte allt.

Link to comment
Dela på andra sajter

I mitt tycke mycket svårare än att bli kirurg.

Det kan du läsa dig till, det kan du inte i musk branschen.

😆

Eller hur...

EDIT: Felciterat.

Redigerat av AnthonyS
Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Är tacksam för alla svar. Självklart vet jag att vägen till skivkontraktet inte är lätt, men det är värt ett försök. SMF är nog inget för mig, men visst ska jag låta en jurist kolla igenom ärendet!

Desecrated - Jag var signad i typ 1½ år utan att nånting hände, sen gick bolaget i konkurs.
Lindeberg - Det ska stå i kontraktet vad skivbolaget ska göra för dig, inte bara tvärtom. Därför vet du redan när du skriver på om det handlar om ett album eller en singel eller en video eller en demo eller... ja du fattar.

Ser att kruxet som gör mig så förvirrad även förekommer i denna tråd. Stämmer det att du kunde se release-datumet och dealets innerbörd när du skrev på kontraktet, Desecrated?

Link to comment
Dela på andra sajter

Innan du letar kontrakt måste du fråga dej själv vad det är du vill få ut av kontraktet. Vilka styrkor och kompetenser har du själv, och vilka behöver du hjälp med? Många ser ett skivbolag som nån slags förmyndare som tar dej under armen och gör dej till stjärna, vilket i nästan alla fall är rätt långt från sanningen. Skivbolaget finns för att väga upp de brister du har, och de bristerna skulle kunna vara kontakter, distributionsmöjligheter, kapital etc. Just därför måste du först fastställa vad du INTE behöver ett skivbolag för att göra, och om du inte redan finslipat alla dina egna talanger och möjligheter och utnyttjat alla dina kontakter, så se till att göra det innan du börjar leta skivkontrakt. Ju mer du kan göra själv desto mer slipper skivbolaget betala för och desto mindre pengar kommer de ta för sitt jobb. Egentligen är det ju du som betalar skivbolaget lön, inte tvärtom.

Det här fortsätter in i nästa steg: vilken typ av kontrakt vill du skriva på? Har du en färdig skiva så ska du t.ex. inte skriva på ett fonogramavtal, eftersom bara titeln "fonogramavtal" betyder att skivbolaget ska bekosta inspelningen. Skriver du under ett sånt avtal så får du ju ingen ersättning alls för allt jobb du gjort, medan skivbolaget ger dej mindre pengar tillbaks eftersom de andra punkterna i avtalet utformats efter förutsättningen att DE hade betalat skivinspelningen. Istället ska du skriva under en masterdeal. MEN om du dessutom har skivomslag och pressbilder till skivan, d.v.s. ett komplett paket färdigt för utgivning, då förlorar du på att skriva under en masterdeal istället.

En tredje viktig punkt är att förstå att skivbolag i största allmänhet brukar gå ut med viss prutmån: de börjar med att ge dej ett kontrakt som egentligen är helt orimligt (d.v.s. alldeles för fördelaktigt för skivbolaget och inte alls för dej) men det är inte nödvändigtvis för att de vill vara elaka, utan för att de räknar med att du ska vilja förhandla. Om de istället börjat med att ge dej ett kontrakt som såg jättebra ut från början, så får de ju aldrig veta om du kunde ha gått med på ett sämre kontrakt. Ju sämre kontrakt du skriver på desto mer pengar går ju givetvis till skivbolaget och vice versa, därför är det skitviktigt att man förhandlar. Var inte rädd för att be dem skriva om kontraktet och skicka en ny kopia til dej så många gånger som krävs för att du ska vara nöjd.

Finns skitmycket att säga om det här... skulle kunna sitta här hela natten 😆

- edit - Bra grej som folk har nämnt att aldrig skriva på långa avtal. Skriv inte på för mer än en skiva, svårare än så behöver det inte vara. Ett skivbolag är som ett förhållande, det som verkar bra i början kan kännas skit om 6 månader, och då vill du inte sitta där tvungen att skita ut 5 plattor till för att kontraktet ska gå ut. Kom ihåg att du själv testar skivbolaget: de kanske kan hjälpa dej, men du hjälper ju dom också. Om skivbolaget är stort eller litet säger ingenting om hur mycket de kommer göra för just DEJ, så missköter de sej så vill du kunna gå vidare så fort som möjligt.

Redigerat av John NT
  • Gilla 1
Link to comment
Dela på andra sajter

Ser att kruxet som gör mig så förvirrad även förekommer i denna tråd. Stämmer det att du kunde se release-datumet och dealets innerbörd när du skrev på kontraktet, Desecrated?

Dealets innebörd är ju själva poängen med ett kontrakt. I ett kontrakt står ju ingenting annat än innebörden, de villkor man tackar ja till genom att skriva under kontraktet.

Det där med att bestämma releasedatum redan innan man ingått samarbetet kan vara lite farligt. Finns en miljon saker som kan förstöra ett visst datum, såsom sjukdom, trafikstrul, vulkanutbrott... att sätta ut en deadline är nog mer att rekommendera, alltså ett preliminärt datum ganska långt i framtiden då avtalet måste ha uppfyllts, men som båda parter tjänar på att försöka genomföra tidigare. Är visserligen ingen expert men jag tror inte att du som artist behöver skriva under något för att kunna bestämma releasedatumet, det kan du göra muntligt över en kaffe med en kontaktperson på bolaget. Här handlar det ju också mycket om hur pass egoistisk man själv är: en del vill bestämma allt själv, en del kan gå med på det mesta som skivbolaget gör. Man ska inte utmåla skivbolag som giriga skurkar, eftersom de gör en jävla massa jobb bakom kulisserna för att du ska slippa engagera dej i det. Det är ofta väldigt skönt.

Link to comment
Dela på andra sajter

Deadlines är a och o, speciellt när man gör masterdealar. Finns ingen anledning att låta musiken ligga outgiven - vill inte bolaget satsa så går man till ett annat.

En sak jag lärt mig genom åren är att alla kontrakt är förhandlingsbara, precis som John NT skriver.

För min senaste masterdeal blev jag erbjuden lifetime copyright, en option och 30% royalty. Det avtal jag till sist skrev på ger mig 50%, fem års licensiering och att bolaget tar 100% av remixkostnaderna, remixer som ska godkännas av mig skriftligen. 🙂

Link to comment
Dela på andra sajter

För min senaste masterdeal blev jag erbjuden lifetime copyright, en option och 30% royalty. Det avtal jag till sist skrev på ger mig 50%, fem års licensiering och att bolaget tar 100% av remixkostnaderna, remixer som ska godkännas av mig skriftligen. 🙂

Bra jobbat!! 😄

Link to comment
Dela på andra sajter

En viktig del i dealen är att det ingår en PR-kampanj, tycker jag. Ett PR-bolag som tar hand om alla press-releaser och skickar promotion-paket till media. Sådant kan man göra själv, visst! Men det är riktigt tidskrävande att göra 1000 paket, och det kostar en hel del i form av material och porto. Sedan har bolagen ofta redan arbetat sig in hos pappers- och nättidningarna. De köper reklamplats hos dem, i utbyte mot att tidningen skriver om deras band.

Link to comment
Dela på andra sajter

Vilka bolag och tidningar har den sortens dealar?

Det är ingen deal på papper alltså. Det handlar mer om ett 'sammarbete'. Tidningen får ett PR-paket. De ser att det kommer från bolag 'X', som ofta köper relamplats hos dem. De känner att de inte kan skita i att ta med bandet i fråga, för då förlorar de en kund. Så har jag fått det förklarat för mig, och det låter ganska logiskt. Jag menar bara. De olika parterna känner varandra sedan tidigare och det garanterar nästan en recension. Det gör det ju inte om man skickar som privatperson.

Link to comment
Dela på andra sajter

Hej igen!

Är tacksam för alla svar. Självklart vet jag att vägen till skivkontraktet inte är lätt, men det är värt ett försök. SMF är nog inget för mig, men visst ska jag låta en jurist kolla igenom ärendet!

Ser att kruxet som gör mig så förvirrad även förekommer i denna tråd. Stämmer det att du kunde se release-datumet och dealets innerbörd när du skrev på kontraktet, Desecrated?

Jodå det var spikat när jag skulle börja göra skivan och allt. studio var bokat. Det jag har lärt mig av det är att om jag skriver på kontraktet i augusti så ska jag börja spela in i augusti. Undvik skivkontrakt som erbjuder skivinspelning om 8 månader heller nåt sånt.

Link to comment
Dela på andra sajter

sadomachine (oregistrerad)

Innan du letar kontrakt måste du fråga dej själv vad det är du vill få ut av kontraktet. Vilka styrkor och kompetenser har du själv, och vilka behöver du hjälp med? Många ser ett skivbolag som nån slags förmyndare som tar dej under armen och gör dej till stjärna, vilket i nästan alla fall är rätt långt från sanningen. Skivbolaget finns för att väga upp de brister du har, och de bristerna skulle kunna vara kontakter, distributionsmöjligheter, kapital etc. Just därför måste du först fastställa vad du INTE behöver ett skivbolag för att göra, och om du inte redan finslipat alla dina egna talanger och möjligheter och utnyttjat alla dina kontakter, så se till att göra det innan du börjar leta skivkontrakt. Ju mer du kan göra själv desto mer slipper skivbolaget betala för och desto mindre pengar kommer de ta för sitt jobb. Egentligen är det ju du som betalar skivbolaget lön, inte tvärtom.

Det här fortsätter in i nästa steg: vilken typ av kontrakt vill du skriva på? Har du en färdig skiva så ska du t.ex. inte skriva på ett fonogramavtal, eftersom bara titeln "fonogramavtal" betyder att skivbolaget ska bekosta inspelningen. Skriver du under ett sånt avtal så får du ju ingen ersättning alls för allt jobb du gjort, medan skivbolaget ger dej mindre pengar tillbaks eftersom de andra punkterna i avtalet utformats efter förutsättningen att DE hade betalat skivinspelningen. Istället ska du skriva under en masterdeal. MEN om du dessutom har skivomslag och pressbilder till skivan, d.v.s. ett komplett paket färdigt för utgivning, då förlorar du på att skriva under en masterdeal istället.

En tredje viktig punkt är att förstå att skivbolag i största allmänhet brukar gå ut med viss prutmån: de börjar med att ge dej ett kontrakt som egentligen är helt orimligt (d.v.s. alldeles för fördelaktigt för skivbolaget och inte alls för dej) men det är inte nödvändigtvis för att de vill vara elaka, utan för att de räknar med att du ska vilja förhandla. Om de istället börjat med att ge dej ett kontrakt som såg jättebra ut från början, så får de ju aldrig veta om du kunde ha gått med på ett sämre kontrakt. Ju sämre kontrakt du skriver på desto mer pengar går ju givetvis till skivbolaget och vice versa, därför är det skitviktigt att man förhandlar. Var inte rädd för att be dem skriva om kontraktet och skicka en ny kopia til dej så många gånger som krävs för att du ska vara nöjd.

Finns skitmycket att säga om det här... skulle kunna sitta här hela natten 😆

- edit - Bra grej som folk har nämnt att aldrig skriva på långa avtal. Skriv inte på för mer än en skiva, svårare än så behöver det inte vara. Ett skivbolag är som ett förhållande, det som verkar bra i början kan kännas skit om 6 månader, och då vill du inte sitta där tvungen att skita ut 5 plattor till för att kontraktet ska gå ut. Kom ihåg att du själv testar skivbolaget: de kanske kan hjälpa dej, men du hjälper ju dom också. Om skivbolaget är stort eller litet säger ingenting om hur mycket de kommer göra för just DEJ, så missköter de sej så vill du kunna gå vidare så fort som möjligt.

+1

Link to comment
Dela på andra sajter

Bli medlem (kostnadsfritt) eller logga in för att kommentera

Du behöver vara medlem för att delta i communityn

Bli medlem (kostnadsfritt)

Bli medlem kostnadsfritt i vår community genom att registrera dig. Det är enkelt och kostar inget!

Bli medlem nu (kostnadsfritt)

Logga in

Har du redan en inloggning?
Logga in här.

Logga in nu
×
×
  • Skapa ny...